Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
8 zasad bezpiecznych zakupów online w Polsce i za granicą Turystyka noclegi
     8 zasad bezpiecznych zakupów online w Polsce i za granicą

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

8 zasad bezpiecznych zakupów online w Polsce i za granicą

2010-12-15

Zamierzasz kupić prezenty gwiazdkowe w sieci, by uniknąć tłumów i kolejek w centrach handlowych? Obawiasz się jednak, że produkty nie dotrą na czas lub padniesz ofiarą oszustwa? Prawnicy ECK Polska podpowiadają, jak bezpiecznie dokonywać zakupów w Internecie, by uniknąć rozczarowań.

Ze zgłoszeń napływających do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich wynika, że konsumenci kupujący w Internecie najczęściej narzekają na brak lub opóźnienie dostawy (40% skarg), dostarczenie produktu wadliwego lub niezgodnego z zamówieniem (30%) oraz nieuczciwe warunki umowy (13%), np. przedsiębiorca odmówił zwrócenia klientowi kosztów przesyłki produktu, który okazał się być wadliwy.

- Zdarza się, że źródłem problemu bywa nieuwaga konsumentów, którzy zapominają o przeczytaniu regulaminu sklepu lub pochopnie klikają „kup teraz”, bez sprawdzenia kim jest sprzedawca – mówi  Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jak zatem kupować, by się nie rozczarować? Oto kilka podstawowych zasad.

1.    Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy.

Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania.

Uwaga: Adres strony z rozszerzeniem - .pl nie musi oznaczać, że masz do czynienia ze sklepem internetowym zarejestrowanym w Polsce.

2.    Nie klikaj w link z e-maila, bo może paść ofiarą oszustwa.

Codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów, sprzedających ubrania znanych marek, sprzęt elektroniczny czy luksusowe kosmetyki. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów nie należy „wchodzić” na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknąć. Dlaczego? Zdarza się, że pod znany sklep podszywa się oszust, mający identycznie wyglądającą witrynę internetową. W ten sposób usiłuje wyłudzić pieniądze za „markowy towar”, którego nigdy nie otrzymamy.

3.    Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy.

Warto sprawdzić, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-label czy Trusted Shops). Sprzedawca, który posiada taki certyfikat zaufania, jest sprawdzony przez niezależnych audytorów, uznany za wiarygodnego i bezpiecznego dla klientów. O przynależności do systemu świadczą oznaczenia graficzne, które sklepy umieszczają w widocznym miejscu swojej witryny. Oznaczeniom tym towarzyszy stosowna informacja o zakresie kryteriów objętych certyfikacją.   

Przydatną wskazówką są też oceny klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Warto szukać ich na forach internetowych  lub w serwisach opinii. Szczególnie cenne są te oznaczone jako „zaufane opinie”, gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie np. jego pracowników lub konkurencję.

4.    Sprawdź bezpieczeństwo płatności.

Na stronie internetowej sklepu (w dole ekranu) szukaj symbolu kłódki, symbolizującej bezpieczne połączenia lub wybieraj płatność zwykłym przelewem. W trakcie transakcji sprawdzaj czy masz bezpieczne połączenie (w protokole https – w polu adresu strony internetowej) oraz czy sprzedawca zapewnia ci procedurę zawarcia umowy krok-po-kroku.  

5.     Zanim dokonasz zakupu sprawdź koszty oraz czas dostawy (przesyłki pocztowej lub kurierskiej).

Jeśli sklep zapewnia dostarczenie towaru w ciągu 24h czy 48h od momentu zamówienia, musi wywiązać się z tego zapewnienia. Jednak w sytuacji, gdy do Świąt zostało zaledwie kilka dni a sprzedawca nie daje nam gwarancji dostawy w określonym czasie, zapytaj o możliwość odbioru osobistego lub wybierz zakup w sklepie stacjonarnym.

6.    Pamiętaj, że masz 10 dni na zwrot bez ponoszenia kosztów.

Gdy zakupiony przez Internet prezent nie spodobał się obdarowanemu, możesz dokonać zwrotu takiego produktu bez konsekwencji (wyjątkiem są opłaty za przesyłkę towaru do sprzedawcy) w ciągu 10 dni kalendarzowych w Polsce i co najmniej 7 dni roboczych w sklepach zarejestrowanych w pozostałych krajach UE. Przedsiębiorca ma obowiązek Cię o tym poinformować. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

Uwaga: Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne oraz zakupu przez licytację na aukcji internetowej.

7.    Nie obawiaj się złożyć reklamację.

Masz prawo do reklamacji każdego towaru kupionego w UE w ciągu 2 lat od dnia, kiedy go dostarczono. Jeżeli przedsiębiorca nie chce uwzględnić Twoich roszczeń, poproś o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego mającego siedzibę w innym kraju UE, zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego - ECK Polska (22 55 60 118; www.konsument.gov.pl).

8.    Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. W razie sporu będziesz w stanie udowodnić swoje racje.

Należy wydrukować lub skopiować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia.  Można to zrobić dokonując tzw. zrzutu ekranu (klawisz Print Screen na klawiaturze twojego komputera). Warto również w ten sam sposób skopiować widok strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystałeś, zapisać kopię umowy oraz regulaminu sklepu oraz nie kasować korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później niż w chwili dostawy powinieneś otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.

Więcej informacji o zasadach bezpiecznych zakupów w Internecie: www.konsument.gov.pl

Źródło: PR



turystyka konsument Europejskie Centrum Konsumenckie ECK ubezpieczenie za granicą reklamacja wycieczki reklamacja kupno


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Rower elektryczny na turystyczne wyprawy poza miasto

2021-06-08

Rower elektryczny na turystyczne wyprawy poza miasto

Podczas letnich i wiosennych wolnych dni czy weekendów bardzo chętnie sięgamy po różnego rodzaju aktywności fizyczne. więcej...

Dlaczego warto spędzić weekend w SPA nad morzem we dwoje?

2021-05-21

Dlaczego warto spędzić weekend w SPA nad morzem we dwoje?

Czasami zapominamy jak ważne jest poświęcanie czasu naszej drugiej połówce. więcej...

Czym jest apartament na wynajem?

2021-05-17

Czym jest apartament na wynajem?

Apartamenty na wynajem są budowane w różnych miejscach więcej...

Obóz na Kaszubach - recepta na udane lato dla dzieci

2021-05-05

Obóz na Kaszubach - recepta na udane lato dla dzieci

Kaszuby to przepiękne miejsce, w sam raz na odpoczynek. Region jest niezwykły ze względu na to, że łączy ze sobą góry, jeziora, pagórki, lasy i doliny. Klimat, który tam panuje jest nieporównywalny do innych wokół. więcej...

Eventy online, czyli jak zapewnić rozrywkę pracownikom w niepewnych czasach?

2021-05-04

Eventy online, czyli jak zapewnić rozrywkę pracownikom w niepewnych czasach?

Sytuacja pandemiczna w naszym kraju nie pozostawiła na żadnym przedsiębiorcy suchej nitki. Tak jak każdy kryzys, zweryfikowała siłę wielu biznesów. więcej...