Azjatyccy pasażerowie zadecydują o przyszłości dalekich lotów w klasie ekonomicznej

Nowe badania pokazują, że komfort podróży lotniczej ma kluczowe znaczenie dla pasażerów z Azji

Airbus opublikował wyniki nowych badań poświęconych oczekiwaniom  azjatyckich pasażerów klasy ekonomicznej w zakresie komfortu lotu. Raport „The Future of Comfort: Asia”  (Przyszłość komfortu: Azja), opracowany przez międzynarodową futurologiczną firmę konsultingową The Future Laboratory, rzuca nowe światło na ewoluujące potrzeby coraz bardziej wpływowych azjatyckich podróżnych.

Airbus przewiduje, że do 2032 r. region azjatycki będzie miał 45 procentowy udział w globalnej liczbie pasażerów; Azjaci zdominują podróże powietrzne w 21 wieku i będą w decydujący sposób kształtować komfort lotów w klasie ekonomicznej.

Badania ukazują dwa wyłaniające się typy azjatyckich pasażerów, którzy — ze względu na rosnącą popularność mediów społecznościowych oraz globalne dzielenie się doświadczeniami w internecie — wiedzą więcej o lataniu i domagają się wyższego poziomu komfortu:

  • Nowi zamożni podróżni to osoby rozpoczynające karierę, w wieku od 18 do 34 lat, dysponujące szeroką wiedzą, którzy doceniają obsługę i dodatkowe  usługi.
  • Często podróżujące osoby o wysokich dochodach mają większe doświadczenie w lataniu samolotem, znajdują się na środkowym etapie kariery i cenią osobisty czas oraz komfort, przy czym szerokość fotela odgrywa kluczową rolę w ich poczuciu komfortu.

Choć oczekiwania tych pasażerów w zakresie komfortu nieco się różnią, istnieją czynniki, do których przywiązują bardzo podobną wagę:

  • Sen, dobre samopoczucie i relaks prowadzą do większej produktywności. Jest to sprawa szczególnie istotna w Azji, gdzie wschodzące rynki stwarzają nowe możliwości biznesowe, a 70 proc. podróżnych w klasie ekonomicznej lata służbowo (najwyższy odsetek na świecie**). Azjatyccy pasażerowie uważają, że możliwość odpoczynku podczas lotu przekłada się na większą wydajność pracy, inaczej niż ludzie z Zachodu, którzy traktują podróż jako okazję do nadrobienia zaległości. W opinii Azjatów produktywny lot to taki, podczas którego można się zrelaksować (78 proc.), wyspać (58 proc.), a potem popracować (56 proc.) — w takiej kolejności.
  • Azjaci zapłaciliby więcej za szerszy fotel, ponieważ symbolizuje on większy komfort i zapewnia więcej relaksu. Większość azjatyckich konsumentów (58%) uważa, że sam fotel jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ich poczucie komfortu podczas lotu. 60 proc. twierdzi, że szerszy fotel jest podstawą „podwyższonego standardu komfortu”, a 42 proc. zapłaciłoby za niego więcej. Jeśli chodzi o wydajność na pokładzie samolotu, na pierwszym miejscu znajdują się właśnie szersze fotele (53 proc.), a dalej więcej miejsca na nogi (48 proc.), regulowane siedzenia (43 proc.), ciche strefy (42 proc.) i więcej miejsca na ręce (37 proc.).
  • Poziom usług motywuje azjatyckich pasażerów klasy ekonomicznej do latania samolotami określonych linii lotniczych. Wyższy komfort w kabinie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na przyszłe decyzje o zarezerwowaniu lotu.

Raport zidentyfikował też trzy przyszłe makrotrendy dotyczące komfortu na rynku azjatyckim:

  • Kabina stale połączona. Kabiny z łącznością Wi-Fi oraz możliwością prowadzenia rozmów telefonicznych i konferencyjnych będą warunkiem wstępnym dla licznych azjatyckich pasażerów podróżujących służbowo po świecie, który wymaga całodobowego dostępu do informacji.
  • Technologia 3D. Technologia 3D, która zaznaczyła już swoją obecność w świecie rozrywki i handlu detalicznego, zapewni głębsze i bogatsze wrażenia podczas oglądania filmów czy robienia zakupów na pokładzie samolotu. Airbus przygotowuje obecnie produkowane samoloty do integracji pokładowych systemów rozrywkowych (in-flight entertainment, IFE) czwartej generacji, w tym telewizji 3D.
  • Energetyzująca kabina. Azjatyccy pasażerowie samolotów zgadzają się, że lepsze samopoczucie podczas lotu pozwala odprężyć się i wyciszyć, co jest uważane za klucz do większej wydajności.Jakość powietrza, cicha kabina, nastrojowe oświetlenie oraz szerokość fotela to obszary, w których przoduje Airbus, a które polepszają samopoczucie pasażerów.

***Kopię raportu „The Future of Comfort: Asia” albo więcej informacji o komforcie lotu można znaleźć pod adresem www.airbus.com ***

* 2012 IATA Global Passenger Survey

Metodologia badań:

Firma The Future Laboratory użyła mieszanych metod badawczych, które obejmowały wywiady z ekspertami z jej sieci Futures100. Byli to azjatyccy eksperci, przedstawiciele środowisk akademickich, autorzy, naukowcy, redaktorzy i antropolodzy, a celem było zgłębienie przyczyn, dla których rynki azjatyckie przywiązują rosnącą wagę do komfortu lotu. Oprócz wywiadów z ekspertami firma The Future Laboratory przeprowadziła badania ilościowe, aby ocenić postawy i zachowania związane z komfortem. W sondażu internetowym wzięło udział 8000 konsumentów z Japonii, Tajlandii, Chin, Indonezji, Malezji, Singapuru i Wietnamu. Wszyscy respondenci odbyli lot w ciągu minionych 12 miesięcy i lecieli klasą ekonomiczną. Badania przeprowadzono od listopada 2013 r. do lutego 2014 r.

 

PR

Dlaczego warto czytać regulaminy przewoźników lotniczych przed podróżą?
Sezon wakacyjny rozpoczął się na dobre, a więc Polacy coraz chętniej rezerwują loty w rozmaite zakamarki...
Jak przygotować się do podróży samolotem?
Dla niektórych osób podróż samolotem to całkiem zwyczajne wydarzenie, dla innych emocjonujące przeżycie....
Nie ma jak wakacje
Marzymy o urlopie. Myślimy o nim już, kiedy pierwsze promienie słońca przebijają się przez zachmurzone...
ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek
Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak spędzić wakacje bez niemiłych niespodzianek. W ubiegłym...
Wakacje statystycznego Polaka
Najwięcej Polaków, którzy zdecydowali się spędzić tegoroczne wakacje za granicą, wyjedzie na dwa tygodnie...