BlaBlaCar – przez Turcję na podbój świata

Zaraz po tym, gdy w BlaBlaCar zarejestrował się 10-milionowy użytkownik, ten największy na świecie społecznościowy serwis długodystansowych wspólnych przejazdów ogłasza rozpoczęcie działalności w Turcji. Już są dostępne tureckie wersje bezpłatnych aplikacji mobilnych BlaBlaCar dla systemów iOS oraz Android. 

Turcja jest trzynastym krajem, na który rozszerza się działająca na zasadzie społecznościowej sieć międzymiastowych wspólnych przejazdów. Twórcy BlaBlaCar zdecydowali się na uruchomienie aplikacji w tym kraju między innymi dlatego, że jest tam duża grupa internautów (w tym 34 miliony aktywnych użytkowników Facebooka) oraz wiele aglomeracji miejskich w dużych odległościach od siebie. Wejście na rynek turecki to pierwszy znaczący krok w kierunku globalnej, pozaeuropejskiej ekspansji serwisu. Został podjęty po ogłoszonej w lipcu trzeciej rundzie finansowania przez inwestorów na kwotę 100 milionów dolarów.

BlaBlaCar tworzy nowy sposób podróżowania oparty na wolnych miejscach dostępnych w samochodach. Łączy osoby zainteresowane transportem z kierowcami, którzy gotowi są udostępnić im miejsca podczas zaplanowanej przez siebie podróży. Za pośrednictwem serwisu z góry ustalana jest cena, którą pasażerowie mają zapłacić kierowcy w ramach podziału kosztów przejazdu, lecz bez możliwości osiągania zysku przez tego ostatniego. Zaufana społeczność tworzy w ten sposób wyjątkowe rozwiązanie na rynku aplikacji związanych z podróżowaniem – działa na zasadzie podziału kosztów przejazdu pomiędzy członkami społeczności, a nie poprzez świadczenie klientom usługi transportowej na żądanie. Użytkownicy nie tylko dzielą się kosztami przejazdu, ale wchodzą też w społeczną interakcję: podczas wspólnej podróży mają okazję do rozmowy i nawiązania nowych znajomości. Obecnie dzięki BlaBlaCar przemieszcza się w ten sposób ponad 2 miliony osób miesięcznie.

W Turcji widzimy olbrzymi potencjał dla rozwoju wspólnych przejazdów na długich dystansach. Ceny paliw należą do najwyższych na świecie, co oznacza, że wielu kierowców zainteresowanych jest dzieleniem się kosztami podróży. Poza tym osoby podróżujące pomiędzy miastami poszukują alternatywy dla powolnych autobusów czy zbyt drogich samolotów – mówi Nicolas Brusson, współzałożyciel i dyrektor operacyjny serwisu

W Stambule zostanie otwarte ósme już lokalne biuro BlaBlaCar, a obecnie prowadzona jest rekrutacja na stanowisko Country Managera. W najbliższych miesiącach możemy się spodziewać rozszerzenia serwisu o kolejne kraje, a założyciele stale poszukują utalentowanych przedsiębiorców i specjalistów, którzy wesprą ich w kolejnej, globalnej fazie rozwoju.

Wejście do Turcji to bardzo znaczący krok do realizacji naszego celu: udostępnienia tej ekonomicznej formy podróżowania w każdym kraju na świecie, gdzie istnieje taka potrzeba – dodaje Frédéric Mazzella, założyciel i prezes BlaBlaCar.

We wszystkich krajach obserwujemy zdumiewająco szybki wzrost aktywności w naszym serwisie – pokazuje to, że praktycznie wszędzie jest bardzo duże zapotrzebowanie na ride-sharing. Dzielenie się kosztami podróży daje nie tylko oczywiste oszczędności naszym użytkownikom, ale jest także korzystne dla całego społeczeństwa. Mamy wpływ na optymalizację ruchu drogowego, redukujemy globalną emisję CO2, a także sprawiamy, że nie trzeba być właścicielem samochodu, by korzystać z jego zalet. Ulepszamy sposób, w jaki podróżujemy na dłuższych dystansach, oraz to, jak używamy naszych samochodów – przekonuje Mazzella.

Obecnie serwis BlaBlaCar funkcjonuje w krajach Beneluksu, we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Turcji, na Ukrainie oraz w Wielkiej Brytanii i Włoszech.

 

***

O BlaBlaCar

BlaBlaCar jest największym europejskim społecznościowym portalem wspólnych przejazdów, który swoją działalność w Polsce rozpoczął w listopadzie 2012. Serwis łączy kierowców dysponujących wolnymi miejscami w swoich pojazdach z pasażerami, którzy chcą podążać w tę samą stronę. Polska była 9. krajem przystępującym do tej inicjatywy, obok Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii i krajów Beneluksu. W kwietniu 2013 r. serwis rozszerzył się o wersję niemiecką, a w styczniu 2014 r. rozpoczął działalność w Rosji i na Ukrainie. Od powstania serwisu, czyli od 2006 r., do społeczności dołączyło ponad 10 milionów osób. W każdym miesiącu podróżuje w ten sposób ponad 2 mln członków społeczności. W sumie korzystając ze wspólnych przejazdów poprzez BlaBlaCar przejechano dotąd ponad 3 miliardy kilometrów, średnia długość trasy wynosiła 342 km, a rocznie na wspólnych przejazdach kierowcy i pasażerowie oszczędzają ponad 260 milionów euro. Rozwój serwisu BlaBlaCar wspierany jest przez fundusze inwestycyjne, m.in. przez Index Ventures i Accel Partners. W kwietniu 2014 roku BlaBlaCar uruchomił aplikacje mobilne dla systemu Android i iOS – do lipca 2014 roku pobrano je ponad 3 miliony razy.

 
PR

No posts found