Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Co trzeba wiedzieć o płatnościach za e-zakupy? Turystyka noclegi
     Co trzeba wiedzieć o płatnościach za e-zakupy?

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Co trzeba wiedzieć o płatnościach za e-zakupy?

2011-02-23

Przelew ekspresowy czy karta kredytowa? Taki dylemat ma wielu internautów, którzy upolowali cenową okazję w wirtualnym sklepie lub serwisie aukcyjnym. Jak wynika ze skarg wpływających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK), obawy o bezpieczeństwo pieniędzy i wiarygodność zagranicznego sprzedawcy nierzadko okazują się być słuszne.

Uwaga na przelewy ekspresowe do osób nieznajomych!

- W ostatnich miesiącach zgłaszają się do nas konsumenci, którzy znaleźli ofertę zakupu samochodu lub sprzętu elektronicznego w serwisie ogłoszeniowym. Schemat jest powtarzalny: sprzedawca zarejestrowany w jednym z krajów Unii Europejskiej oferuje sprzedaż auta czy sprzętu RTV w bardzo korzystnej cenie. Na początek prosi jedynie o wpłatę zaliczki. Nie podaje numeru konta swojej firmy (a jako przedsiębiorca powinien przecież je posiadać), tylko prosi o dokonanie przelewu ekspresowego za pośrednictwem jednej z popularnych firm, oferujących tego rodzaju usługi. W ten sposób wykorzystuje znaną markę do zyskania wiarygodności, a w rzeczywistości wyłudza pieniądze od nieświadomego klienta – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jak to działa?

Usługa przelewów ekspresowych za granicę jest świadczona w Polsce przez kilka firm, m.in. Western Union. Stanowi wygodną formę płatności, o ile dokonujemy przelewu na rzecz osoby z rodziny lub dobrze nam znanej. W przypadku opłacania zakupów dokonanych w Internecie może być bardzo zgubna, bo firma pośrednicząca w przekazaniu pieniędzy nie daje gwarancji, że odbiorca jest tym, za kogo się podaje. Do odebrania pieniędzy wysłanych przelewem ekspresowym za granicę (np. z Poznania do Londynu) wystarczy podanie numeru kontrolnego przekazu i okazanie dowodu tożsamości. Jeśli w ten sposób wyślemy pieniądze nieznajomej osobie, a ona okaże się oszustem, są niewielkie szanse na ich odzyskanie. W sytuacji, gdy sprzedawca nalega na płatność przekazem ekspresowym za granicę, należy zrezygnować z transakcji.

Czy warto płacić kartą?

Posiadanie karty kredytowej lub niektórych typów kart debetowych umożliwia opłacanie zakupów w Internecie. Autoryzacja karty  następuje bardzo szybko, dzięki czemu zamówienie może być od razu zrealizowane.

Jeśli płacimy kartą za zakupy w Internecie warto zastrzec określony limit albo wpłacić na nią tylko tyle środków, ile potrzebujemy na opłacenie zakupu  danego produktu. Podczas dokonywania płatności trzeba sprawdzać, czy strona internetowa ma bezpieczne połączenie (adres w pasku przeglądarki rozpoczyna się od https lub ssl a na dole ekranu widnieje symbol zamkniętej kłódki). Warto również pamiętać, że żaden sprzedawca nie może żądać od nas podania numeru PIN przy dokonywaniu e-zakupów. Do potwierdzania transakcji internetowych nie służy PIN, a wyłącznie numer CVV/CVV2 - trzy cyfry umieszczone na odwrocie karty na pasku, na którym znajduje się podpis posiadacza.

Wygodnym rozwiązaniem jest też korzystanie z systemów płatności online (m.in. PayPal, Dotpay, PayU i inne). Polegają one na powiązaniu karty kredytowej lub rachunku bankowego z kontem w danym systemie. Ich zaletą jest to, że umożliwiają dokonywanie płatności za zakupy internetowe osobom, które nie posiadają karty kredytowej (wystarczy rachunek bankowy).

Charge back, czyli jak odzyskać pieniądze?

Obciążenie zwrotne, czyli tzw. charge back, umożliwia odzyskanie pieniędzy w sytuacji, gdy w wyniku błędu banku lub sprzedawcy karta płatnicza została obciążona dwukrotnie za ten sam zakup albo środki pobrano niesłusznie. Klient może też domagać się od banku zwrotu pieniędzy za transakcję opłaconą kartą, która nie została zrealizowana, np. skrzynka wina zamówiona we francuskim sklepie internetowym nie dotarła do odbiorcy. Na zwrot pieniędzy możemy liczyć również wtedy, gdy przedsiębiorca wywiązał się z umowy, ale towar dotarł uszkodzony (np. jedna z butelek była stłuczona) oraz w sytuacji, gdy padliśmy ofiarą sprzedawcy-oszusta.

Możliwość domagania się zwrotu pieniędzy przez bank nie wynika z ogólnych przepisów prawa, ale z polityki organizacji płatniczych (tj. Visa czy MasterCard) i niektórych banków. Reklamację z wnioskiem o obciążenie zwrotne należy złożyć do banku, który wydał kartę. Na jej rozpatrzenie trzeba czekać od 30 do 90 dni.

Problem z zagranicznym sprzedawcą?

Prawie 56% skarg na przedsiębiorców z UE, jakie trafiają do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, dotyczy zakupów w Internecie. Przyczyną wielu z nich są problemy z płatnościami, np. obciążenie przez hotel w Rzymie karty kredytowej klienta, mimo że zapłacił on za nocleg gotówką. Nieuzasadnione pobranie środków z karty kredytowej zdarza się także w przypadku wynajmu samochodu podczas wakacji za granicą.

- Prowadziliśmy sprawę  konsumenta, który wypożyczył auto na trzy dni w trakcie spędzania urlopu na południu  Hiszpanii. Oddał je w wyznaczonym terminie i spisał protokół zdawczy (nie zaznaczono w nim żadnych uszkodzeń). Po miesiącu hiszpańska wypożyczalnia ściągnęła z jego karty kredytowej 200 euro na pokrycie kosztów malowania karoserii, którą rzekomo zarysował. Reklamacja u przedsiębiorcy nie przyniosła skutku i konsument zwrócił się o pomoc do nas. Po interwencji ECK wypożyczalnia zwróciła nieuzasadnioną opłatę – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Gdzie szukać bezpłatnej pomocy?

- rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski) lub Federacja Konsumentów udzielą wsparcia w przypadku, gdy przedsiębiorca zarejestrowany w Polsce  nie wywiąże się z umowy. Dane kontaktowe rzeczników dostępne są na stronie www.uokik.gov.pl;

- Europejskie Centrum Konsumenckie pomoże w dochodzeniu roszczeń, gdy zagraniczny przedsiębiorca z UE, Norwegii lub Islandii (np. sklep internetowy, biuro podróży, hotel, wypożyczalnia samochodów) nie wykona opłaconej usługi lub niesłusznie pobierze płatność. Skargę można złożyć poprzez formularz dostępny na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Więcej informacji o zakupach i płatnościach internetowych: www.konsument.gov.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy wypożyczalni samochodów. ECK istnieje w Polsce od 2005 roku. Należy do sieci ECC-Net, działającej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii, finansowanej przez Komisję Europejską i państwa członkowskie.

 
Źródło: PR



turystyka konsument Europejskie Centrum Konsumenckie ECK ubezpieczenie za granicą reklamacja wycieczki reklamacja kupno


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Łamigłówki drewniane

2020-10-20

Łamigłówki drewniane

Łamigłówki to sposób na rozwój logicznego myślenia oraz treningu inteligencji przestrzennej dla dzieci i dorosłych. To również świetna zabawa dla każdego. Na rynku istnieje wiele rodzajów tego typu gier, a jedną z popularniejszych form są łamigłówki drewniane. więcej...

Wszystko, co należy wiedzieć o testamencie!

2020-10-19

Wszystko, co należy wiedzieć o testamencie!

Zapewne nie raz każdy z nas spotkał się ze słowem testament. Nie da się ukryć, że jest to wyjątkowy dokument, który najczęściej sporządzany jest przez osoby, które są już w podeszłym wieku. więcej...

Planujesz podróż do Norwegii? Sprawdź, jakie środki transportu są obecnie najbezpieczniejsze w kraju fiordów

2020-09-18

Planujesz podróż do Norwegii? Sprawdź, jakie środki transportu są obecnie najbezpieczniejsze w kraju fiordów

Na chwilę obecną osoby przyjeżdżające do Norwegii z Polski, nie muszą poddawać się kwarantannie związanej z COVID-19. Sytuacja jest jednak dynamiczna i trudno zawyrokować, czy stan ten się nie zmieni. Jak natomiast wygląda podróżowanie po samej Norwegii? Sprawdzamy dostępne środki transportu i wybieramy najbezpieczniejszy w dobie panującej pandemii. więcej...

Jesienny urlop nad morzem tylko we dwoje

2020-09-14

Jesienny urlop nad morzem tylko we dwoje

Nadal wiele osób kojarzy czas wypoczynku głównie z wakacjami. Rzeczywiście lipiec i sierpień są najcieplejszymi miesiącami w roku, ale nie oznacza to, że urlop po sezonie wysokim jest pozbawiony zalet. więcej...

Typy hoteli - rodzaje

2020-08-06

Typy hoteli - rodzaje

Wśród kategoryzacji dotyczących hoteli, jedną spośród najważniejszych, będzie podział tychże obiektów z uwagi na ich lokalizację i pełnione przez nie funkcje. Możemy wyróżnić chociażby hotele uzdrowiskowe, hotele-kasyna, apartamentowe, rezydencyjne, miejskie, kongresowe, czy tranzytowe. więcej...