Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej przez Internet? Turystyka noclegi
     Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

2010-09-28
Wielu z nas pochopnie dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, licząc na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. W przypadku kupna butów czy telewizora plazmowego istnieje możliwość zwrócenia towaru (choć koszty wysyłki poniesie klient), ale już biletów lotniczych, karnetu na koncert w Berlinie czy rezerwacji apartamentu w Toskanii nie uda się anulować bez ponoszenia kosztów. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o wyjątkach od prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
 
Czym jest umowa na odległość?
 
Umowy zawierane za pośrednictwem m.in. faksu, telefonu, a przede wszystkim Internetu, należą do kategorii umów zawieranych na odległość. Dzięki temu możemy zrobić zakupy na drugim krańcu Europy czy świata, nie wychodząc z domu.
 
- Jednakże fakt dokonywania zakupu bez jednoczesnej obecności stron umowy powoduje, że trudno jest sprawdzić produkt czy ocenić rzetelność sprzedawcy. Ponadto, może okazać się, że zamówiona sukienka ma inny kolor niż na ekranie komputera, buty okazały się o rozmiar za małe, zaś aparat fotograficzny nie jest tak nowoczesny, jak się wydawał - wskazuje Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
 
Dlatego, zgodnie z prawem unijnym, konsument kupujący na odległość w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii ma minimum 7 dni roboczych na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i zapłaty odstępnego. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług).
 
- Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, należy pamiętać, że w każdym kraju UE obowiązuje minimalny termin 7 dni na odstąpienie, ale w przypadku niektórych państw jest znacznie dłuższy (np. w Niemczech, Czechach czy Danii mamy aż 14 dni na odstąpienie od umowy, kupując w polskim sklepie internetowym – 10 dni) – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Terminy te biegną w przypadku, gdy przedsiębiorca dopełnił obowiązków informacyjnych – m.in. powiadomił klienta o możliwości odstąpienia od umowy (zapis w umowie lub katalogu). W przeciwnym wypadku czas na rezygnację wydłuża się do 3 miesięcy.
Uwaga: Do skutecznego odstąpienia od umowy na odległość wystarczy wysłanie do przedsiębiorcy oświadczenia przed upływem tego terminu. Ważne jest także, by wysłać list polecony (trzeba zachować potwierdzenie nadania na poczcie i potwierdzenie odbioru przesyłki przez przedsiębiorcę).
Europejskie Centrum Konsumenckie dokonało zestawienia terminów na odstąpienie od umowy zawartej na odległość we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii.
 
Kraj
Termin na odstąpienie od umowy
Austria
7 dni roboczych
Belgia
14 dni kalendarzowych
Bułgaria
7 dni roboczych
Cypr
14 dni kalendarzowych
Czechy
14 dni kalendarzowych
Dania
14 dni kalendarzowych
Estonia
14 dni kalendarzowych
Finlandia
14 dni roboczych
Francja
7 dni roboczych
Grecja
10 dni roboczych
Hiszpania
7 dni roboczych
Holandia
7 dni roboczych
Irlandia
7 dni roboczych
Islandia
14 dni kalendarzowych
Litwa
7 dni roboczych
Łotwa
14 dni kalendarzowych
Luksemburg
7 dni roboczych
Malta
15 dni kalendarzowych
Niemcy
14 dni kalendarzowych
Norwegia
14 dni kalendarzowych
Polska
10 dni kalendarzowych
Portugalia
14 dni kalendarzowych
Rumunia
10 dni roboczych
Słowacja
7 dni roboczych
Słowenia
14 dni kalendarzowych
Szwecja
14 dni kalendarzowych
Wielka Brytania
7 dni roboczych
Włochy
10 dni roboczych
 
Wyjątki od reguły
 
Nie wszystko, co kupimy za pośrednictwem Internetu, można zwrócić powołując się na prawo do odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 10 dni. Wśród wyjątków od tej zasady są m.in. zakupy od osób prywatnych, dokonywane na aukcjach internetowych (licytacje), kupno biletów lotniczych, zamówienie rezerwacji w hotelu czy wejściówki na koncert.
 
- Dość często zwracają się do nas konsumenci, którzy podczas surfowania w sieci napotkali korzystną ofertę wynajmu domu letniskowego na południu Francji czy apartamentu we włoskim hotelu, pod wpływem chwilowego impulsu kliknęli przycisk „rezerwuj”, a po namyśle chcą zrezygnować. W takich sytuacjach można odstąpić od umowy, ale z poniesieniem kosztów odstępnego, które w niektórych krajach (np. w Austrii) sięgają nawet 90% ceny - wyjaśnia Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów nie przysługuje m.in. w przypadku umów:
- o świadczenie usług, których wykonywanie rozpoczęło się za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia (np. zamówiliśmy telefonicznie telewizję satelitarną, którą na naszą prośbę podłączono trzeciego dnia od podpisania umowy)
- umów świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii (np. zarezerwowaliśmy przez Internet bilet na koncert lub mecz, pokój w hotelu, bilety lotnicze, wycieczkę zagraniczną).
- o dostawę towarów wyprodukowanych według życzenia konsumenta, wyraźnie dostosowanych indywidualnie do potrzeb klienta (np. zamówiliśmy przez Internet uszycie sukni balowej według własnego projektu);
- o dostawę towarów takich, które z uwagi na swój charakter nie mogą być odesłane, ulegają szybkiemu zepsuciu bądź mają krótki termin przydatności do użycia (np. zakupiliśmy w delikatesach internetowych kilogram świeżych krewetek);
 - sprzedaży z licytacji (np. na platformach aukcyjnych online), ale nie w trybie Kup teraz!;
- o dostawę nagrań video, muzycznych, gier lub oprogramowania komputerowego, których opakowanie zostało naruszone przez konsumenta (np. zamówiliśmy płytę i po przesłuchaniu przestała nam się podobać);
- o dostawę gazet i czasopism (np. zdecydowaliśmy się na prenumeratę i zmieniamy zdanie).
Warto pamiętać, że klient i przedsiębiorca mogą umówić się, iż od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, jednak w praktyce zdarza się to niezwykle rzadko.
Więcej informacji o zasadach kupowania przez Internet: www.konsument.gov.pl
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) istnieje w Polsce od 2005 roku, należy do sieci ECC-Net, działającej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. ECK powstało na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską i UOKiK. Centrum prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy wypożyczalni samochodów za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Źródło: ECK



podróże turystyka wakacje turysta Europejskie Centrum Konsumenckie ECK


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Jak nocować nad polskim morzem? Najlepsze propozycje

2019-03-14

Jak nocować nad polskim morzem? Najlepsze propozycje

Jest wiele sposobów na spędzenie wakacyjnego czasu nad morzem. Niektórzy mają w planach zaciszny relaks w hotelowych wnętrzach, inni chcą czuć bliskość natury w domkach i namiotach, a niektórzy szukają innych, nowych rozwiązań. więcej...

Co warto wiedzieć na temat parkingu przy lotnisku?

2019-03-12

Co warto wiedzieć na temat parkingu przy lotnisku?

Podróże samolotami pozwalają zaoszczędzić wiele czasu i są niezwykle bezpieczne. Jednak takie rozwiązanie przysparza niektórym z nas wiele problemów. W związku z lotem i przygotowaniami do niego pojawia się wiele pytań oraz wątpliwości, z którymi nie każdy potrafi sobie poradzić. Najczęstsze problemy łączą się z transportem na lotnisko. więcej...

Walizki twarde czy miękkie?

2019-03-05

Walizki twarde czy miękkie?

Narodziny pierwszej walizki kojarzą się z okresem rewolucji komunikacyjnej, jaką było powstanie kolei żelaznej. Wtedy to wielkie drewniane kufry zaczęto zastępować bagażami mniejszymi, zrobionymi ze skóry lub grubej tkaniny. Dzisiejsze modele walizek nie przypominają już swoich siermiężnych i ciężkich pierwowzorów. Współczesne egzemplarze to ergonomiczny i funkcjonalny ekwipunek o różnej wielkości i w rozmaitych wariantach kolorystycznych. Są miękkie walizki wykonane z poliestru oraz sztywne kontenery podręczne zrobione z tworzywa ABS/PC. Która z nich jest lepsza? Twarda czy miękka? więcej...

Hotel Warszawa centrum ? Apartamenty hotelowe w sercu miasta

2019-03-04

Hotel Warszawa centrum ? Apartamenty hotelowe w sercu miasta

Apartament hotelowy zapewnia komfortowy wypoczynek w warunkach zbliżonych do domowych. Goście mają do dyspozycji kilka funkcjonalnych pomieszczeń, a w tym salon, kuchnię (albo salon z aneksem kuchennym), jedną lub dwie sypialnie oraz łazienkę. Wyposażenie pomieszczeń w wygodne meble i wysokiej jakości sprzęty sprawia, że apartament jest idealnym miejscem na długoterminowy pobyt w Warszawie. Dobrze, jeśli dodatkowo znajduje się w dogodnej lokalizacji ? najlepszą jest centrum miasta. więcej...

Korzyści płynące z wypożyczalnia sprzętu narciarskiego

2019-03-04

Korzyści płynące z wypożyczalnia sprzętu narciarskiego

Szczyrk to jedno z miast, które na swoim terenie poza pięknymi profesjonalnymi stokami narciarskimi, ma także wypożyczalnie sprzętu narciarskiego. Wypożyczalnie te stanowią bardzo dużą konkurencję dla kupna sprzętu. Dlatego podpowiadamy, jakie korzyści niesie ze sobą korzystanie z wypożyczalni. więcej...