Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej przez Internet? Turystyka noclegi
     Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej przez Internet?

2010-09-28
Wielu z nas pochopnie dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, licząc na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. W przypadku kupna butów czy telewizora plazmowego istnieje możliwość zwrócenia towaru (choć koszty wysyłki poniesie klient), ale już biletów lotniczych, karnetu na koncert w Berlinie czy rezerwacji apartamentu w Toskanii nie uda się anulować bez ponoszenia kosztów. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o wyjątkach od prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
 
Czym jest umowa na odległość?
 
Umowy zawierane za pośrednictwem m.in. faksu, telefonu, a przede wszystkim Internetu, należą do kategorii umów zawieranych na odległość. Dzięki temu możemy zrobić zakupy na drugim krańcu Europy czy świata, nie wychodząc z domu.
 
- Jednakże fakt dokonywania zakupu bez jednoczesnej obecności stron umowy powoduje, że trudno jest sprawdzić produkt czy ocenić rzetelność sprzedawcy. Ponadto, może okazać się, że zamówiona sukienka ma inny kolor niż na ekranie komputera, buty okazały się o rozmiar za małe, zaś aparat fotograficzny nie jest tak nowoczesny, jak się wydawał - wskazuje Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
 
Dlatego, zgodnie z prawem unijnym, konsument kupujący na odległość w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii ma minimum 7 dni roboczych na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i zapłaty odstępnego. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług).
 
- Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, należy pamiętać, że w każdym kraju UE obowiązuje minimalny termin 7 dni na odstąpienie, ale w przypadku niektórych państw jest znacznie dłuższy (np. w Niemczech, Czechach czy Danii mamy aż 14 dni na odstąpienie od umowy, kupując w polskim sklepie internetowym – 10 dni) – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Terminy te biegną w przypadku, gdy przedsiębiorca dopełnił obowiązków informacyjnych – m.in. powiadomił klienta o możliwości odstąpienia od umowy (zapis w umowie lub katalogu). W przeciwnym wypadku czas na rezygnację wydłuża się do 3 miesięcy.
Uwaga: Do skutecznego odstąpienia od umowy na odległość wystarczy wysłanie do przedsiębiorcy oświadczenia przed upływem tego terminu. Ważne jest także, by wysłać list polecony (trzeba zachować potwierdzenie nadania na poczcie i potwierdzenie odbioru przesyłki przez przedsiębiorcę).
Europejskie Centrum Konsumenckie dokonało zestawienia terminów na odstąpienie od umowy zawartej na odległość we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii.
 
Kraj
Termin na odstąpienie od umowy
Austria
7 dni roboczych
Belgia
14 dni kalendarzowych
Bułgaria
7 dni roboczych
Cypr
14 dni kalendarzowych
Czechy
14 dni kalendarzowych
Dania
14 dni kalendarzowych
Estonia
14 dni kalendarzowych
Finlandia
14 dni roboczych
Francja
7 dni roboczych
Grecja
10 dni roboczych
Hiszpania
7 dni roboczych
Holandia
7 dni roboczych
Irlandia
7 dni roboczych
Islandia
14 dni kalendarzowych
Litwa
7 dni roboczych
Łotwa
14 dni kalendarzowych
Luksemburg
7 dni roboczych
Malta
15 dni kalendarzowych
Niemcy
14 dni kalendarzowych
Norwegia
14 dni kalendarzowych
Polska
10 dni kalendarzowych
Portugalia
14 dni kalendarzowych
Rumunia
10 dni roboczych
Słowacja
7 dni roboczych
Słowenia
14 dni kalendarzowych
Szwecja
14 dni kalendarzowych
Wielka Brytania
7 dni roboczych
Włochy
10 dni roboczych
 
Wyjątki od reguły
 
Nie wszystko, co kupimy za pośrednictwem Internetu, można zwrócić powołując się na prawo do odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 10 dni. Wśród wyjątków od tej zasady są m.in. zakupy od osób prywatnych, dokonywane na aukcjach internetowych (licytacje), kupno biletów lotniczych, zamówienie rezerwacji w hotelu czy wejściówki na koncert.
 
- Dość często zwracają się do nas konsumenci, którzy podczas surfowania w sieci napotkali korzystną ofertę wynajmu domu letniskowego na południu Francji czy apartamentu we włoskim hotelu, pod wpływem chwilowego impulsu kliknęli przycisk „rezerwuj”, a po namyśle chcą zrezygnować. W takich sytuacjach można odstąpić od umowy, ale z poniesieniem kosztów odstępnego, które w niektórych krajach (np. w Austrii) sięgają nawet 90% ceny - wyjaśnia Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów nie przysługuje m.in. w przypadku umów:
- o świadczenie usług, których wykonywanie rozpoczęło się za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia (np. zamówiliśmy telefonicznie telewizję satelitarną, którą na naszą prośbę podłączono trzeciego dnia od podpisania umowy)
- umów świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii (np. zarezerwowaliśmy przez Internet bilet na koncert lub mecz, pokój w hotelu, bilety lotnicze, wycieczkę zagraniczną).
- o dostawę towarów wyprodukowanych według życzenia konsumenta, wyraźnie dostosowanych indywidualnie do potrzeb klienta (np. zamówiliśmy przez Internet uszycie sukni balowej według własnego projektu);
- o dostawę towarów takich, które z uwagi na swój charakter nie mogą być odesłane, ulegają szybkiemu zepsuciu bądź mają krótki termin przydatności do użycia (np. zakupiliśmy w delikatesach internetowych kilogram świeżych krewetek);
 - sprzedaży z licytacji (np. na platformach aukcyjnych online), ale nie w trybie Kup teraz!;
- o dostawę nagrań video, muzycznych, gier lub oprogramowania komputerowego, których opakowanie zostało naruszone przez konsumenta (np. zamówiliśmy płytę i po przesłuchaniu przestała nam się podobać);
- o dostawę gazet i czasopism (np. zdecydowaliśmy się na prenumeratę i zmieniamy zdanie).
Warto pamiętać, że klient i przedsiębiorca mogą umówić się, iż od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, jednak w praktyce zdarza się to niezwykle rzadko.
Więcej informacji o zasadach kupowania przez Internet: www.konsument.gov.pl
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) istnieje w Polsce od 2005 roku, należy do sieci ECC-Net, działającej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. ECK powstało na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską i UOKiK. Centrum prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy wypożyczalni samochodów za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Źródło: ECK



podróże turystyka wakacje turysta Europejskie Centrum Konsumenckie ECK


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Jak wybrać dobry namiot?

2019-05-17

Jak wybrać dobry namiot?

Decydując się na urlop pod namiotem, trzeba dobrze wybrać odpowiedni jego rodzaj. Przed zakupem namiotu, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Przede wszystkim ważna jest liczba osób jadących na wycieczkę. Poza tym, istotną sprawą jest klimat, w którym zamierzamy biwakować, dlatego, że namiot musi być dopasowany do warunków atmosferycznych. więcej...

Dla amatorów aktywności

2019-04-30

Dla amatorów aktywności

Odzież funkcyjna zadomowiła się już w wielu szafach. Przede wszystkim jest oczywiście kojarzona z uprawianiem różnych dyscyplin sportu, z aktywnością na siłowni lub też na świeżym powietrzu czy też górskimi wyprawami. więcej...

Kuba, Panama, Chile ? sprawdź, jak się przygotować do wyjazdu

2019-04-29

Kuba, Panama, Chile ? sprawdź, jak się przygotować do wyjazdu

Wybierasz się na urlop na wyspę lub w inne miejsce z dostępem do oceanu? Przeczytaj poradnik i sprawdź, jak przygotować się do wyjazdu. Wyrób odpowiednie dokumenty, spakuj najpotrzebniejsze rzeczy i wykup właściwe ubezpieczenie podróżne. Jakie? O wszystkim szczegółowo napisaliśmy w artykule ? zapraszamy do lektury! więcej...

Co posiada w swojej ofercie sklep żeglarski?

2019-04-29

Co posiada w swojej ofercie sklep żeglarski?

Żeglarstwo to ekscytująca i wyjątkowa odmiana sportów wodnych, stosowana zarówno przez początkujących marynarzy, jak i w formie turystycznej lub rekreacyjnej. Bez względu na okoliczności wymaga jednak profesjonalnego wyposażenia, gadżetów, a także elementów służących bezpieczeństwu. Co można znaleźć w specjalistycznym sklepie z tej kategorii? więcej...

Q Hotel Wrocław Plus

2019-04-11

Q Hotel Wrocław Plus

Q Hotel we Wrocławiu zlokalizowany jest przy jednej z głównych ulic miasta - ul. Powstańców Śląskich. Pomimo położenia w centrum miasta, hotel oferuje zaciszny wypoczynek w nowoczesnych wnętrzach pokoi i restauracji. Z łatwością można dostać się do wszystkich najważniejszych punktów w mieście, także na wrocławski Rynek. więcej...