Do biegu, gotowi, start!

Bieganie stało się najbardziej popularną aktywnością fizyczną Polaków, zdecydowanie wyprzedzając dotychczasowego lidera – jazdę na rowerze. W ciągu ostatnich czterech lat ponad trzykrotnie wzrosła liczba osób, które uprawiają biegi. Podobny wzrost jest widoczny w przypadku gimnastyki i ćwiczeń sprawnościowych, które znalazły się na trzecim miejscu najpopularniejszych dyscyplin sportowych uprawianych przez Polaków – wynika z badania Sponsoring Monitor 2012/ 2013 ARC Rynek i Opinia.

Od kilku lat liczba osób uprawiających sport utrzymuje się na podobnym poziomie (30%). Wśród najbardziej popularnych sportów w ciągu ostatniego roku można zauważyć zmiany: bieganie, które do tej pory plasowało się na drugim miejscu, zaraz po jeździe na rowerze, jest teraz zdecydowanym liderem.

Najpopularniejsze dyscypliny sportowe uprawiane przez Polaków

Biegi – 36%

Jazda na rowerze – 26%

Gimnastyka/ćwiczenia sprawnościowe – 23%

Źródło: ARC Rynek i Opinia, Sponsoring Monitor 2012/ 2013, styczeń 2013

Warto zwrócić uwagę, że popularność dwóch dyscyplin będących na podium, tj. biegania i ćwiczeń sprawnościowych systematycznie i dynamicznie rośnie.

Zainteresowanie bieganiem i gimnastyką/ ćwiczeniami sprawnościowymi na przestrzeni lat

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, Sponsoring Monitor 2012/ 2013, styczeń 2013

Wszystkie trzy dyscypliny: bieganie, jazda na rowerze, ćwiczenia sprawnościowe są najpopularniejsze w grupie wiekowej między 15 a 34 rokiem życia, przy czym osoby najmłodsze (15-17 lat) najchętniej wybierają ćwiczenia sprawnościowe, osoby nieco starsze (18-24 lata) – bieganie, zaś osoby w wieku 25-34 lata – w równym stopniu bieganie i jazdę na rowerze. Pierwszą i trzecią w rankingu dyscyplinę sportową uprawiają w równym stopniu kobiety i mężczyźni, zaś jazdą na rowerze w większym stopniu zainteresowani są mężczyźni (65%).

„Z naszego badania wynika, że w Polsce nastał prawdziwy boom na bieganie – świadczy o tym choćby 10% wzrost zainteresowania tą aktywnością w ciągu zaledwie roku. Popularność biegania na pewno w dużej mierze wynika z tego, że można uprawiać je wszędzie, bez specjalnego sprzętu, ograniczeń czasowych czy ograniczeń dotyczących miejsca. W naszym badaniu widoczne jest też wzmożone zainteresowanie imprezami sportowymi związanymi z bieganiem, w tym maratonami. To na pewno pozytywny trend, który być może w przyszłości przełoży się na wzrost liczby osób, które uprawiają sport – póki co jednak liczba ta od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie” – mówi Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to cykliczne badanie przeprowadzane przez ARC Rynek i Opinia od 12 lat, co pozwala na obserwowanie trendów w sporcie. Badanie „Sponsoring Monitor 2012/2013” zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1808 mieszkańców Polski w wieku 15–65 lat. Próba badania miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na: typ miejscowości zamieszkania respondentów, alokację terytorialną w postaci województwa, płeć, wiek oraz wykształcenie.

ARC Rynek i Opinia to najszybciej rozwijająca się firma badawcza w Polsce w 2012 roku (zgodnie z audytem firm badawczych zleconym przez OFBOR, kwiecień 2013), który już od 20 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.

www.arc.com.pl

 

No posts found