Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek Turystyka noclegi
     ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek

2008-07-08

 

Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak spędzić wakacje bez niemiłych niespodzianek. W ubiegłym roku co piąty wakacyjny problem dotyczył naruszenia praw pasażerów linii lotniczych. ECK wydało specjalny przewodnik dla konsumentów.

 

 

W 2007 roku sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (obecnie 29 krajów) przyjęła ponad 25 tys. skarg, z czego aż 20 procent stanowiły naruszenia praw pasażerów linii lotniczych. Problemy z biurami podróży, umowami typu timesharing oraz klubami wakacyjnymi stanowiło 4 procent skarg.

 

Polski oddział ECK prowadził w ubiegłym roku 24 sprawy związane z wakacyjnymi problemami oraz 188 dotyczących kłopotów z przewoźnikami linii lotniczych, w tym 85 spraw dotyczących problemów z bagażem.

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina pasażerom o czym warto pamiętać zanim wyjedzie się na wakacje za granicą.

ZANIM WYJEDZIESZ WARTO WIEDZIEĆ!

* Jeśli nie zawierasz umowy na piśmie i jedynym potwierdzeniem jej zawarcia jest dowód zapłaty, zadbaj o to, aby posiadać foldery/ulotki/katalogi z opisem Twojej wycieczki; jeśli umowę zawarłeś przez Internet zapisz umowę, emaile i zrzut ekranu na swoim komputerze.

* Jeśli zawierasz umowę z biurem podróży za granicą, pamiętaj, że umowa nie zawsze musi być sporządzona w języku polskim. Zadbaj o pomoc w tłumaczeniu.

* Sprawdź na mapie położenie miejscowości, dokładny adres hotelu, aby na miejscu nie okazało się, że hotel wprawdzie znajduje się w pobliżu plaży, ale kilka kilometrów od miasta, z którym wiązałeś swoje plany dotyczące zwiedzania czy zakupów.

* Zwróć uwagę na standaryzację hotelu – kto ją określa - przedsiębiorca czy niezależna publiczna instytucja. Cztery gwiazdki w Grecji nie muszą równać się czterem gwiazdkom w Niemczech.

* Upewnij się, co do jakości pokoju hotelowego, oferowanego wyżywienia, położenia hotelu w stosunku do plaży lub centrum miasta, oferowanych dodatkowych atrakcji i ich ewentualnej odpłatności.

* Oferty last minute również są pełnowartościowymi wycieczkami i podlegają reklamacji.

* Sprawdź zasady udzielanego ci ubezpieczenia (np. kto ponosi koszty transportu do Polski ze szpitala za granicą?). Zaopatrz się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

* Przed podróżą zapisz w telefonie adres, nazwisko i kontakt do rezydenta, ponieważ kłopoty mogą zacząć się już na lotnisku, a gdy złamiesz nogę, unikniesz kłopotliwego poszukiwania pomocy wśród nieznających Twojego języka obcokrajowców.

* Przed podróżą ustal, o ile to możliwe, kto obsługuje przewozy – przewoźnicy spoza Unii nie zawsze będą podlegać europejskim przepisom chroniącym pasażerów, mogą się też niekiedy znajdować na „czarnej liście” przewoźników podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty.

* Nie wkładaj do bagażu podręcznego płynów, żelów i aerozoli w opakowaniach powyżej 100 ml i sprawdź w regulaminie przewoźnika za jakie przedmioty w bagażu przewoźnik nie ponosi odpowiedzialność (np. biżuteria, aparaty, perfumy, alkohol).

* Pamiętaj w przypadku problemów na lotnisku, z opóźnieniami lub odwołaniami lotów, linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci pełnych informacji o Twoich prawach.


* Zapisz SMS z telefonem i adresem do Ambasady/Konsulatu, którego dostajesz po przekroczeniu granicy - to takie proste!

POJAWIŁ SIE PROBLEM REAGUJ!

* Nie czekaj ze skargami na powrót do kraju. Zbieraj dokumentacje, pisemnego potwierdzenia od rezydenta, np. braku łazienki w pokoju.

* Jeżeli bagaż nie doleciał na miejsce lub został uszkodzony, pamiętaj o wypełnieniu na lotnisku protokołu nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report), koniecznie zachowaj jego kopie.

* Pamiętaj o niezwłocznym złożeniu pisemnej reklamacji do przedsiębiorcy. W trakcie podróży lub zaraz po jej zakończeniu. Masz tylko 7 dni na skargę na uszkodzenie bagażu od momentu jego odbioru! Do reklamacji dołącz kopie karty pokładowej i kopie protokołu PIR.


* Jeśli podczas urlopu za granicą bankomat nie wyda Ci pieniędzy, ale obciąży Twoje konto, koniecznie zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie wypłaty. Reklamację złóż do banku, który wydał Ci kartę.

SKŁADAJ SKARGĘ WŁAŚCIWIE!

* Składając reklamację poszukaj wzorców jak ją formułować np. na stronach organizacji konsumenckich, możesz pomocniczo korzystać z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie ewentualnego roszczenia od biura podróży.

* Skargi na biura podróży działające w Polsce, składaj do wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.

* W przypadku problemów z opóźnieniem lub anulowaniem lotu oraz nie wpuszczeniem na pokład, zgłoś się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

* Nie otrzymałeś odpowiedzi na złożoną skargę przez 30 dni? Zwróć się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 



bezpieczeństwo urlop wakacje loty wyloty wcasy


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Legionella w instalacjach ciepłej wody użytkowej? Zagrożenie dla hoteli, basenów i stref SPA

2022-09-08

Legionella w instalacjach ciepłej wody użytkowej? Zagrożenie dla hoteli, basenów i stref SPA

Obiekty turystyczne, takie jak hotele, pensjonaty, kompleksy wodne czy strefy SPA, zobowiązane są do zapewnienia gościom dostępu do nieskazitelnie czystej wody. W przypadku niedociągnięć, ryzykują zdrowiem odwiedzających i nadszarpnięciem własnej reputacji. Jak uniknąć strat finansowych i wizerunkowych, zapewniając gościom komfort i bezpieczeństwo? więcej...

Przeprowadzki Polska Anglia - jak przetransportować swoje rzeczy za granicę?

2022-09-05

Przeprowadzki Polska Anglia - jak przetransportować swoje rzeczy za granicę?

Przeprowadzki potrafią być wyjątkowo kłopotliwe ze względu na wielkość i wagę poszczególnych przedmiotów oraz brak odpowiedniego transportu. więcej...

Pobierowo - czy to idealne miejsce na wakacyjny pobyt?

2022-08-31

Pobierowo - czy to idealne miejsce na wakacyjny pobyt?

Wakacje nad polskim morzem mają w sobie to ?coś?, co sprawia, że chętnie wracamy tu każdego roku, żeby znów podziwiać piękne zachody słońca i słuchać szumu fal. więcej...

Co możemy dostrzec na banknotach z nowych oraz wycofanych już walut?

2022-08-31

Co możemy dostrzec na banknotach z nowych oraz wycofanych już walut?

Jest to wiedza dość powszechna, niemniej chyba warto przytoczyć pewien fakt. Wielu emitentów monet stara się, by kojarzyły się one z danym obszarem geograficznym, na którym się ukazują. więcej...

3 najpiękniejsze meczety na świecie

2022-08-08

3 najpiękniejsze meczety na świecie

Meczet to nazwa sakralnych obiektów kultu muzułmańskiego i oznacza dowolny budynek, bez względu na jego architekturę, w którym oddaje się część muzułmańskiemu Bogu. więcej...