Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek Turystyka noclegi
     ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek

2008-07-08

 

Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak spędzić wakacje bez niemiłych niespodzianek. W ubiegłym roku co piąty wakacyjny problem dotyczył naruszenia praw pasażerów linii lotniczych. ECK wydało specjalny przewodnik dla konsumentów.

 

 

W 2007 roku sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (obecnie 29 krajów) przyjęła ponad 25 tys. skarg, z czego aż 20 procent stanowiły naruszenia praw pasażerów linii lotniczych. Problemy z biurami podróży, umowami typu timesharing oraz klubami wakacyjnymi stanowiło 4 procent skarg.

 

Polski oddział ECK prowadził w ubiegłym roku 24 sprawy związane z wakacyjnymi problemami oraz 188 dotyczących kłopotów z przewoźnikami linii lotniczych, w tym 85 spraw dotyczących problemów z bagażem.

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina pasażerom o czym warto pamiętać zanim wyjedzie się na wakacje za granicą.

ZANIM WYJEDZIESZ WARTO WIEDZIEĆ!

* Jeśli nie zawierasz umowy na piśmie i jedynym potwierdzeniem jej zawarcia jest dowód zapłaty, zadbaj o to, aby posiadać foldery/ulotki/katalogi z opisem Twojej wycieczki; jeśli umowę zawarłeś przez Internet zapisz umowę, emaile i zrzut ekranu na swoim komputerze.

* Jeśli zawierasz umowę z biurem podróży za granicą, pamiętaj, że umowa nie zawsze musi być sporządzona w języku polskim. Zadbaj o pomoc w tłumaczeniu.

* Sprawdź na mapie położenie miejscowości, dokładny adres hotelu, aby na miejscu nie okazało się, że hotel wprawdzie znajduje się w pobliżu plaży, ale kilka kilometrów od miasta, z którym wiązałeś swoje plany dotyczące zwiedzania czy zakupów.

* Zwróć uwagę na standaryzację hotelu – kto ją określa - przedsiębiorca czy niezależna publiczna instytucja. Cztery gwiazdki w Grecji nie muszą równać się czterem gwiazdkom w Niemczech.

* Upewnij się, co do jakości pokoju hotelowego, oferowanego wyżywienia, położenia hotelu w stosunku do plaży lub centrum miasta, oferowanych dodatkowych atrakcji i ich ewentualnej odpłatności.

* Oferty last minute również są pełnowartościowymi wycieczkami i podlegają reklamacji.

* Sprawdź zasady udzielanego ci ubezpieczenia (np. kto ponosi koszty transportu do Polski ze szpitala za granicą?). Zaopatrz się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

* Przed podróżą zapisz w telefonie adres, nazwisko i kontakt do rezydenta, ponieważ kłopoty mogą zacząć się już na lotnisku, a gdy złamiesz nogę, unikniesz kłopotliwego poszukiwania pomocy wśród nieznających Twojego języka obcokrajowców.

* Przed podróżą ustal, o ile to możliwe, kto obsługuje przewozy – przewoźnicy spoza Unii nie zawsze będą podlegać europejskim przepisom chroniącym pasażerów, mogą się też niekiedy znajdować na „czarnej liście” przewoźników podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty.

* Nie wkładaj do bagażu podręcznego płynów, żelów i aerozoli w opakowaniach powyżej 100 ml i sprawdź w regulaminie przewoźnika za jakie przedmioty w bagażu przewoźnik nie ponosi odpowiedzialność (np. biżuteria, aparaty, perfumy, alkohol).

* Pamiętaj w przypadku problemów na lotnisku, z opóźnieniami lub odwołaniami lotów, linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci pełnych informacji o Twoich prawach.


* Zapisz SMS z telefonem i adresem do Ambasady/Konsulatu, którego dostajesz po przekroczeniu granicy - to takie proste!

POJAWIŁ SIE PROBLEM REAGUJ!

* Nie czekaj ze skargami na powrót do kraju. Zbieraj dokumentacje, pisemnego potwierdzenia od rezydenta, np. braku łazienki w pokoju.

* Jeżeli bagaż nie doleciał na miejsce lub został uszkodzony, pamiętaj o wypełnieniu na lotnisku protokołu nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report), koniecznie zachowaj jego kopie.

* Pamiętaj o niezwłocznym złożeniu pisemnej reklamacji do przedsiębiorcy. W trakcie podróży lub zaraz po jej zakończeniu. Masz tylko 7 dni na skargę na uszkodzenie bagażu od momentu jego odbioru! Do reklamacji dołącz kopie karty pokładowej i kopie protokołu PIR.


* Jeśli podczas urlopu za granicą bankomat nie wyda Ci pieniędzy, ale obciąży Twoje konto, koniecznie zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie wypłaty. Reklamację złóż do banku, który wydał Ci kartę.

SKŁADAJ SKARGĘ WŁAŚCIWIE!

* Składając reklamację poszukaj wzorców jak ją formułować np. na stronach organizacji konsumenckich, możesz pomocniczo korzystać z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie ewentualnego roszczenia od biura podróży.

* Skargi na biura podróży działające w Polsce, składaj do wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.

* W przypadku problemów z opóźnieniem lub anulowaniem lotu oraz nie wpuszczeniem na pokład, zgłoś się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

* Nie otrzymałeś odpowiedzi na złożoną skargę przez 30 dni? Zwróć się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 



bezpieczeństwo urlop wakacje loty wyloty wcasy


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Boliwia - wyprawa inna niż wszystkie

2018-11-04

Boliwia - wyprawa inna niż wszystkie

Każdy, kto chciałby odbyć podróż, która całkowicie odmieni jego wyobrażenia na temat egzotycznych miejsc, powinien zdecydować się na Boliwię. Boliwia wyprawa, która może okazać się nie tylko przygodą, ale i ekscytującym wyzwaniem. Pośród wszystkich krajów amerykańskich to właśnie w Boliwii znajduje się największy odsetek ludności indiańskiej. Wielu z nich wciąż kontynuuje tradycję i obyczaje swoich przodków. Jest to kraj najwyżej położony nad poziomem morza spośród krajów Ameryki Południowej. Niezwykłe widoki zdumiewają intensywnością barw. Podróżując po Boliwii, kolejno zachwycać będą idealnie białe szczyty gór, kolorowe jeziora, których intensywność jest wręcz nierealna oraz głęboko zielone lasy tropikalne. W Boliwii nie brakuje miejsc, które zaspokoją oczekiwania mniej i bardziej śmiałych podróżników. więcej...

Jak promować turystykę w Polsce?

2018-10-19

Jak promować turystykę w Polsce?

Wzrost liczby obiektów w Polsce powoduje, że znacznie trudniej dotrzeć do turystów i sprawić, żeby wybrali właśnie Twój obiekt, a nie konkurencję więcej...

Złote barwy jesieni w domach i apartamentach wakacyjnych!

2018-10-09

Złote barwy jesieni w domach i apartamentach wakacyjnych!

Jesień to wręcz idealna pora roku na wyprawy poza szczytem sezonu. Nie ma już aż takich upalnych dni, a do długich zimowych zawirowań pogody jeszcze daleko. więcej...

Luksusowe wakacje na safari ? praktyczny poradnik, jak się przygotować!

2018-10-08

Luksusowe wakacje na safari ? praktyczny poradnik, jak się przygotować!

Wyprawa na safari jest Twoim marzeniem? Zanim je zrealizujesz, przeczytaj jak się przygotować do tej niezwykłej przygody! więcej...

Jesienne uroki Toskanii - idealne miejsce na wakacje!

2018-08-30

Jesienne uroki Toskanii - idealne miejsce na wakacje!

Każdy z nas chyba marzy, aby pojechać właśnie do Toskanii. Są wśród nas tacy, którzy już byli tu wiele razy i z radością wracają wciąż od nowa. Żaden region Włoch nie ma chyba tylu miłośników swojego piękna, jak właśnie Toskania. więcej...