Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek Turystyka noclegi
     ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek

2008-07-08

 

Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak spędzić wakacje bez niemiłych niespodzianek. W ubiegłym roku co piąty wakacyjny problem dotyczył naruszenia praw pasażerów linii lotniczych. ECK wydało specjalny przewodnik dla konsumentów.

 

 

W 2007 roku sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (obecnie 29 krajów) przyjęła ponad 25 tys. skarg, z czego aż 20 procent stanowiły naruszenia praw pasażerów linii lotniczych. Problemy z biurami podróży, umowami typu timesharing oraz klubami wakacyjnymi stanowiło 4 procent skarg.

 

Polski oddział ECK prowadził w ubiegłym roku 24 sprawy związane z wakacyjnymi problemami oraz 188 dotyczących kłopotów z przewoźnikami linii lotniczych, w tym 85 spraw dotyczących problemów z bagażem.

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina pasażerom o czym warto pamiętać zanim wyjedzie się na wakacje za granicą.

ZANIM WYJEDZIESZ WARTO WIEDZIEĆ!

* Jeśli nie zawierasz umowy na piśmie i jedynym potwierdzeniem jej zawarcia jest dowód zapłaty, zadbaj o to, aby posiadać foldery/ulotki/katalogi z opisem Twojej wycieczki; jeśli umowę zawarłeś przez Internet zapisz umowę, emaile i zrzut ekranu na swoim komputerze.

* Jeśli zawierasz umowę z biurem podróży za granicą, pamiętaj, że umowa nie zawsze musi być sporządzona w języku polskim. Zadbaj o pomoc w tłumaczeniu.

* Sprawdź na mapie położenie miejscowości, dokładny adres hotelu, aby na miejscu nie okazało się, że hotel wprawdzie znajduje się w pobliżu plaży, ale kilka kilometrów od miasta, z którym wiązałeś swoje plany dotyczące zwiedzania czy zakupów.

* Zwróć uwagę na standaryzację hotelu – kto ją określa - przedsiębiorca czy niezależna publiczna instytucja. Cztery gwiazdki w Grecji nie muszą równać się czterem gwiazdkom w Niemczech.

* Upewnij się, co do jakości pokoju hotelowego, oferowanego wyżywienia, położenia hotelu w stosunku do plaży lub centrum miasta, oferowanych dodatkowych atrakcji i ich ewentualnej odpłatności.

* Oferty last minute również są pełnowartościowymi wycieczkami i podlegają reklamacji.

* Sprawdź zasady udzielanego ci ubezpieczenia (np. kto ponosi koszty transportu do Polski ze szpitala za granicą?). Zaopatrz się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

* Przed podróżą zapisz w telefonie adres, nazwisko i kontakt do rezydenta, ponieważ kłopoty mogą zacząć się już na lotnisku, a gdy złamiesz nogę, unikniesz kłopotliwego poszukiwania pomocy wśród nieznających Twojego języka obcokrajowców.

* Przed podróżą ustal, o ile to możliwe, kto obsługuje przewozy – przewoźnicy spoza Unii nie zawsze będą podlegać europejskim przepisom chroniącym pasażerów, mogą się też niekiedy znajdować na „czarnej liście” przewoźników podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty.

* Nie wkładaj do bagażu podręcznego płynów, żelów i aerozoli w opakowaniach powyżej 100 ml i sprawdź w regulaminie przewoźnika za jakie przedmioty w bagażu przewoźnik nie ponosi odpowiedzialność (np. biżuteria, aparaty, perfumy, alkohol).

* Pamiętaj w przypadku problemów na lotnisku, z opóźnieniami lub odwołaniami lotów, linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci pełnych informacji o Twoich prawach.


* Zapisz SMS z telefonem i adresem do Ambasady/Konsulatu, którego dostajesz po przekroczeniu granicy - to takie proste!

POJAWIŁ SIE PROBLEM REAGUJ!

* Nie czekaj ze skargami na powrót do kraju. Zbieraj dokumentacje, pisemnego potwierdzenia od rezydenta, np. braku łazienki w pokoju.

* Jeżeli bagaż nie doleciał na miejsce lub został uszkodzony, pamiętaj o wypełnieniu na lotnisku protokołu nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report), koniecznie zachowaj jego kopie.

* Pamiętaj o niezwłocznym złożeniu pisemnej reklamacji do przedsiębiorcy. W trakcie podróży lub zaraz po jej zakończeniu. Masz tylko 7 dni na skargę na uszkodzenie bagażu od momentu jego odbioru! Do reklamacji dołącz kopie karty pokładowej i kopie protokołu PIR.


* Jeśli podczas urlopu za granicą bankomat nie wyda Ci pieniędzy, ale obciąży Twoje konto, koniecznie zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie wypłaty. Reklamację złóż do banku, który wydał Ci kartę.

SKŁADAJ SKARGĘ WŁAŚCIWIE!

* Składając reklamację poszukaj wzorców jak ją formułować np. na stronach organizacji konsumenckich, możesz pomocniczo korzystać z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie ewentualnego roszczenia od biura podróży.

* Skargi na biura podróży działające w Polsce, składaj do wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.

* W przypadku problemów z opóźnieniem lub anulowaniem lotu oraz nie wpuszczeniem na pokład, zgłoś się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

* Nie otrzymałeś odpowiedzi na złożoną skargę przez 30 dni? Zwróć się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 



bezpieczeństwo urlop wakacje loty wyloty wcasy


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Lato 2020 pełne atrakcji dla najmłodszych

2020-06-08

Lato 2020 pełne atrakcji dla najmłodszych

Na wakacje dzieciaki czekają przez okrągły rok. Gdy wreszcie na korytarzu wybrzmi ostatni dzwonek, a jeszcze lepiej na długo przed tym, czas pomyśleć o wakacyjnych wyjazdach. Zobacz, dlaczego warto spędzić wolny czas na letnich półkoloniach. więcej...

Warszawa jako biznesowe centrum kraju. Miejsca na eventy szkoleniowe w Stolicy

2020-05-19

Warszawa jako biznesowe centrum kraju. Miejsca na eventy szkoleniowe w Stolicy

Warszawa jest miastem, w którym po zakończonych zajęciach uczestnicy konferencji lub szkoleń mogą znaleźć chwilę wytchnienia zwiedzając przepiękne Stare Miasto, Barbakan, lub spacerując po Mariensztacie. Stamtąd już tylko parę kroków na równie urokliwy rynek Nowego Miasta. więcej...

Kraków - perła małopolski magnesem dla biznesu. Wynajem sal w tym mieście

2020-05-19

Kraków - perła małopolski magnesem dla biznesu.  Wynajem sal w tym mieście

Nie potrzeb nikogo przekonywać, że Kraków to jedno z największych polskich miast. Jest ono także jednym z najpiękniejszych miast w całej Europie. Pełniło niegdyś bardzo ważną funkcję w naszym kraju. Ponadto Kraków jest przykładem niesamowitej mieszanki architektonicznej. więcej...

Uroki województwa Świętokrzyskiego - nocleg w Górach Świętokrzyskich

2020-05-19

Uroki województwa Świętokrzyskiego - nocleg w Górach Świętokrzyskich

Pobyt w tak malowniczych i pięknych miejscowościach nie może potrwać jednego dnia. Można spokojnie w Świętokrzyskiem spędzić cały urlop. więcej...

Wypoczynek 2020: wcale nie na odludziu, ale na pewno w miejscu z potwierdzonym poziomem bezpieczeństwa

2020-05-14

Wypoczynek 2020: wcale nie na odludziu,  ale na pewno w miejscu z potwierdzonym poziomem bezpieczeństwa

Koronawirus wbrew przypuszczeniom wcale nie zmienił nastawienia Polaków do wypoczynku. Nadal ponad połowa chce wypoczywać w hotelach (55%), nieznacznie więcej osób niż w poprzednich latach planuje wyjazd do apartamentów (16%), za to nie widać znaczącego skoku jeśli chodzi o wypoczynek w odosobnieniu. Wyraźnie za to turyści oczekują nowego podejścia do bezpieczeństwa ? blisko 60% badanych chce, by miejsca noclegowe były certyfikowane pod tym kątem. Takie wnioski płyną z badania ?Nowe oczekiwania gości hotelowych w czasach COVID-19? zrealizowanego na grupie ponad 3,4 tys. osób. więcej...