Hosting dla branży turystycznej

Prawidłowe funkcjonowanie firmowego serwisu WWW ma fundamentalne znaczenie dla jego sukcesu. Niewłaściwie dobrany serwer często staje się przyczyną różnych problemów. Dlatego wybierając go należy zwrócić uwagę na kilka czynników.

Przestrzeń dyskowa

Pierwszym parametrem, jest udostępniana powierzchnia dyskowa. Jest to ilość danych, jaką może pomieścić serwer. Powierzchnię dyskową powinno się dobierać ze wglądu na to, co zawierać ma strona WWW. Ważne jest, czy na stronie znajdować się będą pliki multimedialne (zdjęcia, video, audio) zachęcające do skorzystania z oferty biura, ale jednocześnie wymagające miejsca na serwerze.

Przestrzeń dyskowa przeznaczana jest również na obsługę firmowych kont pocztowych. Jeżeli firma zatrudnia pięciu pracowników i na skrzynkę pocztową każdego przeznaczy ok 100 MB, to zapotrzebowanie na miejsce na serwerze wyniesie 0,5 GB. W przypadku większych firm, niezbędne będzie przeznaczenie nawet kliku gigabajtów na samą pocztę elektroniczną.

Transfer danych

Kolejnym elementem są parametry związane z transferem danych. Określają one, ile informacji można przesłać z i do serwera w określonym czasie. Najważniejszy jest sposób rozliczania transferu. Rozliczanie go w skali roku minimalizuje wystąpienia ryzyka zjawisk związanych z sezonowością ruchu na stronie. Zjawiska te to marnowanie transferu przy małej liczbie odwiedzin oraz blokowanie strony w miesiącach większej popularności strony, która prowadzi do przekroczenia miesięcznego limitu transferu.

Domeny i konta pocztowe

Hostingodawca nie powinien ograniczać liczby domen, które mogą być przekierowane na serwer. Umożliwia to stworzenie kilku serwisów WWW (poświęconych np. różnym ofertom lub oddziałom biura) bez potrzeby wydzierżawiania dodatkowej powierzchni serwerowej. Pozwala także przekierować pakiet domen (np. adresy różniące się rozszerzeniami) na jedną stronę WWW.

Usługa nie powinna również zawierać ograniczenia liczby kont pocztowych przypisanych jednemu serwerowi. Umożliwia to firmie dowolną konfigurację listy i liczby kont pocztowych. Kolejna istotna sprawa to możliwość tworzenia aliasów adresów poczty elektronicznej, czyli nadawanie rożnych nazw tej samej skrzynce pocztowej.

Bezpieczeństwo

Najważniejszym kryterium przy wyborze odpowiedniego serwera jest jego stabilność. Dane zamieszczone na serwerze w każdej chwili muszą być dostępne dla internauty. Niezbędne jest zabezpieczanie serwerów oprogramowaniem antywirusowym i antyspamowym. Należy również sprawdzić jak często wykonywana jest kopia bezpieczeństwa (backup). Pozwala ona przywrócić dane zawarte na serwerze w razie jego awarii. Warto sprawdzić, czy odzyskanie danych możliwe jest np. rok wstecz i czy jest to usługa płatna.

Udostępnione serwery zazwyczaj są serwerami wirtualnymi, oznacza to, że z pamięci jednej maszyny korzysta wielu użytkowników. Jeżeli usługodawca nie zabezpiecza serwerów przed ich nadmierną eksploatacją przez pojedynczego użytkownika, może prowadzić to do powstawania niedogodności dla innych klientów. Aby temu zapobiec hostingodawcy wprowadzają parametry bezpieczeństwa określające dopuszczalne limity użytkowania serwera.

Koszty usługi i regulaminy

Ceny jakie trzeba zapłacić, w przypadku większości hostingodawców, są na tym samym poziomie. Przykładowo na 10 GB przestrzeni dyskowej serwera Active w serwisie nazwa.pl należy przeznaczyć rocznie 300 zł netto. Koszty serwera w pierwszym okresie abonamentowym są często niższe. Przykładowo w serwisie nazwa.pl można stać się właścicielem serwera na pół roku za darmo, otrzymując jednocześnie oprogramowanie antywirusowe do swojego komputera.

Należy jednak uważać na zbyt tanie oferty. Wiele firm kusząc ofertą cenową, nie jest w stanie zapewnić należytej jakości usług. Wybierając usługodawcę należy uwzględnić jego pozycją na rynku. Duże firmy hostingowe dysponują profesjonalnym zapleczem technicznym, zapewniającym wysoki poziom bezpieczeństwa serwerów oraz Biurem Obsługi Klienta dostępnym 24 godziny na dobę. Ponadto niezbędnym źródłem informacji o jakości usług poszczególnych hostingodawców są fora internetowe. Część usługodawców umożliwia także testowanie serwera przez ok 14 dni w celu sprawdzenia jego bezawaryjności i poziomu obsługi.

Bez względu na wybraną ofertę powinno się poświęcić czas, na zapoznanie się z regulaminem usług. Warto poznać dokładne warunki promocji. Zdarza się, że w regulaminie zapisany jest obowiązek przedłużenia usługi na następne okresy abonamentowe. Zapisy takie mogą negatywnie świadczyć o wiarygodność usługodawcy i powinny skłonić do zastanowienia nad jego zmianą.

Serwer powinien być dopasowany ściśle do potrzeb biura podróży. Przy jego wyborze należy rozważyć, co będzie się na nim znajdować oraz jakiego ruchu można się spodziewać. Małe biuro, działające jako partner dużej firmy, będzie miało inne potrzeby niż rynkowy potentat. Właściwy dobór usługi pozwoli nie tylko ograniczyć koszty, ale jednocześnie zapewni długie i pozbawione niedogodności użytkowanie usługi.

Tekst przygotowała Beata Mosór, Kierownik Sekcji PR w NetArt (nazwa.pl) www.nazwa.pl

Plecaki męskie na niedzielnych turystów
Jeśli Twoja praca pochłania Cię bez reszty i weekendowy wyjazd za miasto jest dla Ciebie oderwaniem od...
Czym kierować się przy wyborze biura podróży?
W okresie wakacyjnym wielu Polaków staje przed wyborem biura podróży ? czy lepiej wybrać międzynarodowego...
TravelCamp powraca do Gdańska
Już 23 kwietnia odbędzie się kolejna 17. edycja otwartego spotkania środowiska internetowego z branżą...
Obecność obowiązkowa dla branży turystycznej
Już 26 listopada w Warszawskim hotelu Adgar Plaza, odbędzie się III Ogólnopolskie Forum Agentów Biur...
MICExpert business lunch tuż tuż 3 czerwca 2014
TravelReps reprezentuje na polskim rynku 15 zagranicznych firm turystycznych. Podczas MICExpert Business...
MICExpert business lunch już 3 czerwca 2014
TravelReps reprezentuje na polskim rynku 15 zagranicznych firm turystycznych.