Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Jak bezpiecznie kupić wycieczkę przez Internet? Turystyka noclegi
     Jak bezpiecznie kupić wycieczkę przez Internet?

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Jak bezpiecznie kupić wycieczkę przez Internet?

2013-04-26

 

Im bliżej wakacji, tym większe zainteresowanie ofertą biur podróży. Nie wszyscy jednak wiedzą, że wycieczkę z pakietem All Inclusive do Egiptu czy na Majorkę można kupić wygodnie przez Internet, bez wychodzenia z domu. Jak zorganizować formalności u touroperatora i bezpiecznie zapłacić online podpowiada PayU, dostawca usług płatniczych.


Biura podróży już od kilku tygodni intensywnie promują wakacyjne wycieczki, a największe z nich proponują także zakup online, bez wychodzenia z domu i odwiedzania tradycyjnego oddziału. Z możliwości zakupu wyjazdu przez Internet skorzystamy m.in. u takich touroperatorów, jak Neckermann, Itaka czy TUI. Przed zakupem i opłaceniem wycieczki w sieci warto poznać kilka najważniejszych zasad.

Warunki umowy i regulamin – dlaczego trzeba je czytać?

Aby zdecydować się na wykupienie konkretnej wycieczki, nie potrzebujemy przeglądać kilkunastu katalogów - największe biura podróży za pośrednictwem strony internetowej udostępniają wygodne wyszukiwarki ofert.

Gdy już zdecydujemy się na zakup konkretnej wycieczki w sieci, zostaniemy poproszeni o dokonanie rezerwacji, którą – w zależności od biura – możemy zrobić na kilka sposobów, np. wypełniając formularz na stronie www, zgłaszając wstępną rezerwację z pytaniem o dostępność miejsc czy kontaktując się z call center. Po wysłaniu zgłoszenia biuro podróży przygotuje dla nas umowę, którą możemy otrzymać za pośrednictwem poczty tradycyjnej, firmy kurierskiej lub poczty elektronicznej.

Ważne, by zwrócić szczególną uwagę na treść umowy, co – jak zauważa Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – niestety jest rzadkością. – Pamiętajmy, że nie zapoznanie się z warunkami umowy może być brzemienne w skutkach. W przypadku ewentualnej reklamacji liczy się przede wszystkim to, co zostało zapisane w umowie między biurem podróży, a turystą – wskazuje Grażyna Rokicka, Prezes Stowarzyszenia.

Kupując wycieczkę za pośrednictwem Internetu, zapoznajmy się koniecznie z regulaminem zakupów, który powinien być dostępny na stronie biura podróży, tak jak w przypadku innych podmiotów umożliwiających zakupy online. – Z naszych badań* wynika, że zaledwie co dziesiąta osoba kupująca w sieci zwraca uwagę na regulamin sklepu. Najważniejszym kryterium wyboru konkretnej oferty wciąż pozostaje cena, która jest najważniejsza aż dla 60 proc. kupujących – mówi Adrian Witkowski, Compliance Manager w PayU SA.

Po zapoznaniu się z warunkami umowy, czas na finalizację transakcji. Porozumienie między stronami zostaje zawarte albo po podpisaniu i odesłaniu dokumentu na adres touroperatora albo po akceptacji odpowiednich dokumentów (np. regulaminu) na stronie internetowej i opłaceniu należności za wycieczkę. Dokumentu nie musimy odsyłać m.in. wykupując wycieczkę w TUI czy Rainbow Tours.

Jak bezpiecznie opłacić wymarzony wyjazd?

Płatności za wycieczkę z internetowej oferty biura podróży możemy dokonać na kilka sposobów: za pomocą e-przelewu, przelewu tradycyjnego lub kartą płatniczą online. Użycie tej ostatniej pozwala maksymalnie zabezpieczyć się przed ewentualnym bankructwem touroperatora i w krótkim czasie odzyskać wpłacone pieniądze.

Osoby płacące kartą mogą skorzystać z tzw. gwarancji chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Zabezpieczenie to pozwala na odzyskanie pieniędzy w przypadku, gdy nie otrzymamy przedmiotu, za który zapłaciliśmy lub też, gdy towar lub usługa nie zgadza się z warunkami oferty. Wówczas, na wniosek posiadacza karty, bank jako jej wydawca jest zobowiązany do zwrotu środków na nasze konto. Z takiej reklamacji możemy skorzystać np. gdy hotel, który opłaciliśmy miał być czterogwiazdkowy, a okazało się, że standard był niższy lub też w sytuacji, gdy zapłaciliśmy za śniadania, a mimo to ich nie było – mówi Adrian Witkowski z PayU.

Po ubiegłorocznej fali bankructw biur podróży mechanizm chargeback pozwolił na odzyskanie pieniędzy tym klientom, którzy zapłacili za wycieczkę kartą płatniczą – to właśnie oni najszybciej otrzymali pieniądze za wykupiony, lecz niezrealizowany urlop.

Co zabezpiecza nasze transakcje w sieci?

Płacąc za wycieczkę na stronie biura podróży zwróćmy uwagę także na kilka podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa transakcji. Adresy stron, na których dokonujemy płatności i tym samym udostępniamy poufne informacje, powinny zaczynać się od szyfrowanego protokołu „https” w miejsce „http”. - Dodatkowo w pasku adresu pojawia się symbol kłódki lub charakterystyczne zielone pole, w zależności od rodzaju przeglądarki. Wszystkie dane podawane na takiej stronie są szyfrowane za pomocą tzw. protokołu SSL, który zapewnia bezpieczne logowanie. Protokół ten jest zalecany przez Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO) – informuje Adrian Witkowski z PayU.

Warto wiedzieć, że nasze pieniądze są chronione również na inne sposoby podczas płacenia w Internecie. Zaufani dostawcy płatności są nadzorowani przez państwowe instytucje, np. Komisję Nadzoru Finansowego. Transakcje są chronione również dzięki międzynarodowym certyfikatom, jak np. Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS) – światowy standard ustalony przez organizacje płatnicze (Visa i MasterCard), zabezpieczający dane osobowe płacących kartami, jak również dane transakcji.

Reklamujemy wycieczkę – co powinniśmy wiedzieć?

Jeżeli organizator wycieczki nie dotrzyma planu zawartego w podpisanej przez nas umowie, albo jakość oferty jest niższa niż ta, która zachęciła nas do jej zawarcia, możemy zgłosić reklamację, a organizator powinien dokonać świadczenia zastępczego. Taką możliwość gwarantuje Ustawa o usługach turystycznych. Klient nie ma jednak obowiązku godzić się na zaproponowane świadczenie.

Możemy odmówić przyjęcia nowych warunków i odstąpić od umowy. W takim przypadku organizator ma obowiązek zapewnić klientowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy lub innego uzgodnionego miejsca – wyjaśnia Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Ustawa nie określa jednak precyzyjnie wysokości zadośćuczynienia wobec poszczególnych uchybień. Takie zapisy znajdziemy natomiast w tzw. Karcie Frankfurckiej, na którą należy powoływać się w trakcie roszczenia. Jej treść przewiduje, że zmiana obiektu noclegowego na inny podlegać może bonifikacie w wysokości 10-25 proc. początkowej wartości, zakłócenia środowiskowe (np. hałas) to 10-40%, a niesmaczne wyżywienie 20-30 proc.

Poszkodowany klient powinien niezwłocznie zawiadomić o niedogodnościach wykonawcę usługi i organizatora wycieczki, a w ciągu 30 dni od zakończenia jej trwania złożyć organizatorowi reklamację zawierającą szczegółowy opis zdarzeń. Ważne też, żeby do dokumentu dołączyć możliwie najwięcej dowodów, np. fotografii. Przepisy te dotyczą tak samo wycieczek kupowanych w naziemnych biurach podróży, jak i w Internecie.

* Badanie na zlecenie operatora płatności internetowych PayU SA zostało przeprowadzone przez TNS Polska w dniach 8-11 listopada 2012 roku techniką wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

PR

LA




payU transakcje w sieci płatność przez internet zakupy online Stowarzyszenie Konsumentów Polskich


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Gdzie spędzić długi, majowy weekend? Zabierz rodzinę na Mazury! Dla tych 3 powodów

2021-02-16

Gdzie spędzić długi, majowy weekend? Zabierz rodzinę na Mazury! Dla tych 3 powodów

Choć zimowa aura sprawia, że niektórzy nie zastanawiają się jeszcze, gdzie spędzić majowy weekend, z pewnością to dobry moment, aby rozejrzeć się nieco w dostępnych ofertach. więcej...

Okulary górskie - jak wybrać?

2021-01-27

Okulary górskie - jak wybrać?

Jeżeli się wybieramy w góry, to musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Bardzo ważne jest nie tylko odpowiednie ubranie oraz obuwie, ale również powinniśmy zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria turystyczne oraz wspinaczkowe. więcej...

Najmniejszy podróżnik świata

2020-12-11

Najmniejszy podróżnik świata

Czy wiesz, że najmniejszy podróżnik ma zaledwie kilkanaście centymetrów, a swoją bazę do wypadów na wszystkie kontynenty świata ma w Polsce? Poznaj Wesołego Wieżowca, uśmiechniętego globtrotera, który odwiedził kilkaset miejsc na świecie. więcej...

Ustroń - noclegi w górach, uzdrowiskowy klimat i atrakcje Beskidu Śląskiego

2020-12-11

Ustroń - noclegi w górach, uzdrowiskowy klimat i atrakcje Beskidu Śląskiego

Malowniczy Ustroń leży w województwie śląskim. Najbardziej znany jest z licznych uzdrowisk i sanatoriów, z których chętnie korzystają seniorzy. Do miejscowości, która rozpościera się po obu stronach wartkiej Wisły, przyjeżdżają także całe rodziny. Tutaj atrakcji naprawdę nie brakuje, dlatego właśnie ten kierunek warto obrać zarówno na krótki weekendowy wypad, jak i na nieco dłuższy urlop. Co zwiedzić w Ustroniu i z jakich udogodnień turystycznych skorzystać zimą oraz latem? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym artykule! więcej...

Przerejestrowanie samochodu - co warto wiedzieć?

2020-11-05

Przerejestrowanie samochodu - co warto wiedzieć?

Jeśli właśnie kupiłeś używany samochód, musisz pamiętać o jego przerejestrowaniu. To obowiązkowa czynność, której niedopełnienie wiąże się z karą finansową. Jak i gdzie przerejestrujesz samochód? Jakie dokumenty będą Ci potrzebne i ile czasu warto zarezerwować na takie formalności? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. więcej...