Jak pomagamy konsumentom – 5 lat Europejskiego Centrum Konsumenckiego

Możliwość zakupów w całej Europie to już codzienność. A skoro zakupy, to i reklamacje… Najczęściej kłopoty sprawiają linie lotnicze i zakupy przez Internet. Od pięciu lat Europejskie Centrum Konsumenckie pomaga konsumentom w starciach z firmami z zagranicy.

Konsument na miarę Europy – pod takim hasłem odbyło się w Warszawie spotkanie z okazji V rocznicy Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Polsce (ECC NET). W trakcie dyskusji poruszono wiele kwestii związanych z życiem konsumentów we wspólnej Europie.

W ostatnich latach łatwiej konsumentom dokonywać transakcji poza granicami własnego kraju. – W 2006 r. 17 % Polaków zawarło jakąś transakcję transgraniczną, w roku 2009 już 23 % – mówił w trakcie debaty Jarosław Król, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ECC Net – Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich obejmuje całą Unię Europejską, Norwegię i Islandię. Powołane zostało przede wszystkim po to, aby doradzać obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich.

– Istotne w tej debacie było to, że mogliśmy przedstawić całą kuchnię naszej działalności i problemy konsumenckie, z którymi się zmagamy – stwierdza Piotr Stańczak, dyrektor ECK Polska.

– Przede wszystkim służymy informacją, w jaki sposób złożyć reklamację, na jakie przepisy się powołać, jakich mechanizmów użyć, żeby przekonać sprzedawcę, aby spełnił naszą prośbę – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Natomiast w sytuacji, gdy brak odpowiedzi lub jest negatywna, pomagamy konsumentowi na etapie kontaktów z przedsiębiorcą w przekonaniu go do racji klienta.

A problemów jest wiele, bo dzięki otwartym granicom w strefie Schengen mamy łatwiejszy dostęp do wielu produktów i usług w całej Unii. W trakcie spotkania Wojciech Nowotczyński opowiadał, jak zakupił w Internecie okulary przeciwsłoneczne z krótkiej serii. Gdy uległy uszkodzeniu i okazało się, że nie można dokonać ich naprawy w kraju, dzięki ECK uzyskał potwierdzenie swoich praw do zwrotu kosztów nabycia okularów.

Elżbieta Seredyńska wymienia dwie główne grupy spraw, którymi zajmuje się ECK: związane z podróżami lotniczymi i zagubieniem bagażu oraz zakupy przez Internet.

Bardzo ważna jest współpraca między centrami krajowymi. Martin Rezek (EKC Republika Czeska) mówi – Gdy konsument z Czech dokona zakupu u polskiego sprzedawcy, a ten odmówi przyjęcia reklamacji, kupujący może złożyć zażalenie i zapytać o swoje prawa w czeskim EKC. Czeskie centrum przekaże sprawę do polskiego. Po jej rozwiązaniu konsument zazwyczaj otrzymuje pieniądze.

– Europejskie Centra Konsumenckie możemy porównać do dużej firmy współpracującej na poziomie ponadnarodowym. Współpraca jest bardzo intensywna, bardzo potrzebujemy się nawzajem; nie ma możliwości, aby jedno centrum przeprowadziło całość postępowania w sprawie konsumenckiej, zawsze jest potrzebna współpraca dwóch centrów – podkreśla Piotr Stańczak.

Pamiętajmy – jeśli mamy jakiś problem związany z zakupem towarów lub usług w Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, zaczerpnijmy wiedzy w Europejskim Centrum Konsumenckim, czy to przez stronę internetową www.konsument.gov.pl, telefonicznie: 22 55 60 118 lub osobiście odwiedzając warszawską siedzibę ECK.

 

 


No posts found