Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Jak pomagamy konsumentom - 5 lat Europejskiego Centrum Konsumenckiego Turystyka noclegi
      Jak pomagamy konsumentom - 5 lat Europejskiego Centrum Konsumenckiego

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Jak pomagamy konsumentom - 5 lat Europejskiego Centrum Konsumenckiego

2010-06-09

Możliwość zakupów w całej Europie to już codzienność. A skoro zakupy, to i reklamacje… Najczęściej kłopoty sprawiają linie lotnicze i zakupy przez Internet. Od pięciu lat Europejskie Centrum Konsumenckie pomaga konsumentom w starciach z firmami z zagranicy.

Konsument na miarę Europy – pod takim hasłem odbyło się w Warszawie spotkanie z okazji V rocznicy Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Polsce (ECC NET). W trakcie dyskusji poruszono wiele kwestii związanych z życiem konsumentów we wspólnej Europie.

W ostatnich latach łatwiej konsumentom dokonywać transakcji poza granicami własnego kraju. – W 2006 r. 17 % Polaków zawarło jakąś transakcję transgraniczną, w roku 2009 już 23 % – mówił w trakcie debaty Jarosław Król, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ECC Net – Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich obejmuje całą Unię Europejską, Norwegię i Islandię. Powołane zostało przede wszystkim po to, aby doradzać obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich.

- Istotne w tej debacie było to, że mogliśmy przedstawić całą kuchnię naszej działalności i problemy konsumenckie, z którymi się zmagamy – stwierdza Piotr Stańczak, dyrektor ECK Polska.

- Przede wszystkim służymy informacją, w jaki sposób złożyć reklamację, na jakie przepisy się powołać, jakich mechanizmów użyć, żeby przekonać sprzedawcę, aby spełnił naszą prośbę – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Natomiast w sytuacji, gdy brak odpowiedzi lub jest negatywna, pomagamy konsumentowi na etapie kontaktów z przedsiębiorcą w przekonaniu go do racji klienta.

A problemów jest wiele, bo dzięki otwartym granicom w strefie Schengen mamy łatwiejszy dostęp do wielu produktów i usług w całej Unii. W trakcie spotkania Wojciech Nowotczyński opowiadał, jak zakupił w Internecie okulary przeciwsłoneczne z krótkiej serii. Gdy uległy uszkodzeniu i okazało się, że nie można dokonać ich naprawy w kraju, dzięki ECK uzyskał potwierdzenie swoich praw do zwrotu kosztów nabycia okularów.

Elżbieta Seredyńska wymienia dwie główne grupy spraw, którymi zajmuje się ECK: związane z podróżami lotniczymi i zagubieniem bagażu oraz zakupy przez Internet.

Bardzo ważna jest współpraca między centrami krajowymi. Martin Rezek (EKC Republika Czeska) mówi - Gdy konsument z Czech dokona zakupu u polskiego sprzedawcy, a ten odmówi przyjęcia reklamacji, kupujący może złożyć zażalenie i zapytać o swoje prawa w czeskim EKC. Czeskie centrum przekaże sprawę do polskiego. Po jej rozwiązaniu konsument zazwyczaj otrzymuje pieniądze.

- Europejskie Centra Konsumenckie możemy porównać do dużej firmy współpracującej na poziomie ponadnarodowym. Współpraca jest bardzo intensywna, bardzo potrzebujemy się nawzajem; nie ma możliwości, aby jedno centrum przeprowadziło całość postępowania w sprawie konsumenckiej, zawsze jest potrzebna współpraca dwóch centrów – podkreśla Piotr Stańczak.

Pamiętajmy – jeśli mamy jakiś problem związany z zakupem towarów lub usług w Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, zaczerpnijmy wiedzy w Europejskim Centrum Konsumenckim, czy to przez stronę internetową www.konsument.gov.pl, telefonicznie: 22 55 60 118 lub osobiście odwiedzając warszawską siedzibę ECK.

 

 




Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Miejsce gdzie tradycja miesza się z nowoczesnością - poznaj najlepszy hotel w Białce

2023-03-14

Miejsce gdzie tradycja miesza się z nowoczesnością - poznaj najlepszy hotel w Białce

Góry są dobrym miejscem na wypoczynek przez cały rok. Pobyt w górach ma działanie relaksujące, odprężające, wpływając kojąco na wszystkie zmysły. To one dają możliwość obcowania z naturą w czystej postaci. więcej...

Okulary Uvex - must-have dla każdego turysty i podróżnika

2023-03-12

Okulary Uvex - must-have dla każdego turysty i podróżnika

Jeśli planujesz wakacje pełne aktywności na świeżym powietrzu, wakacje pełne słońca i niezapomnianych wrażeń, musisz wyposażyć się w okulary Uvex. więcej...

Niezawodne busy do Polski w niskiej cenie? To możliwe!

2023-03-09

Niezawodne busy do Polski w niskiej cenie? To możliwe!

Myślisz, że nie da się wyjechać za granicę, bez ponoszenia wysokich kosztów? Nic bardziej mylnego! Na rynku transportowym znajdziesz mnóstwo firm przewozowych, dysponujących o wiele korzystniejszymi cenami. więcej...

Zarezerwuj bus do Anglii i zapłać w dniu wyjazdu - to możliwe!

2023-03-08

Zarezerwuj bus do Anglii i zapłać w dniu wyjazdu - to możliwe!

Chciałbyś zarezerwować bus do Anglii, jednak nie masz wystarczającej ilości pieniędzy na ten moment lub po prostu nie chciałbyś robić przelewu w danej chwili? Spokojnie, w niektórych firmach przewozowych istnieje możliwość zapłaty bezpośrednio u kierowcy w dniu wyjazdu. więcej...

Piękny hotel w sercu Torunia

2023-03-07

Piękny hotel w sercu Torunia

Wybierając się do Torunia, warto zawczasu zarezerwować hotel położony w centrum miasta, bo dzięki temu będzie można łatwo dotrzeć do wszystkich najważniejszych zabytków, atrakcji i innych ciekawych miejsc. więcej...