Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE - Raport sieci ECC-Net Turystyka noclegi
     Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE - Raport sieci ECC-Net

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE - Raport sieci ECC-Net

2009-12-15
Mimo, że unijne regulacje standaryzacją usługi w ramach Wspólnego Rynku w większości sektorów, różnorodność w systemie klasyfikacji hoteli wciąż przysparza konsumentom kłopotów. Często okazuje się, że standard hotelu wybrany w oparciu o potrzeby i możliwości finansowe konsumenta, nie spełnia jego oczekiwań. Najnowszy raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) dokonuje przeglądu systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE oraz Islandii i Norwegii.

Najnowszy raport „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) jest wynikiem pierwszego wspólnego badania przeprowadzonego w tym zakresie przez Centra sieci ECC-Net. Publikacja zawiera opis 29 systemów klasyfikacji (w 27 krajach UE, Islandii i Norwegii) ze szczegółowymi informacjami na temat możliwych kategorii obiektów w danym kraju, udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz innymi użytecznymi wskazówkami. Zebrane informacje nie tylko pozwalają określić sytuację tego sektora na Wspólnym Rynku, ale mogą służyć edukacji i uświadamianiu konsumentów w tym zakresie.

Raport

Celem autorów raportu było przedstawienie istniejących systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE, Islandii i Norwegii, wskazanie głównych różnic pomiędzy systemami oraz zanalizowanie problemów konsumenckich związanych ze standaryzacją hoteli.

Warto podkreślić, że z uwagi na różnice kulturowe, narodowe i inne, kraje na całym świecie używają różnych systemów oceny obiektów hotelarskich. Wśród możliwych kryteriów Światowa Organizacja Turystyki (World Tourism Organisation) wyróżnia m.in.: poziom komfortu, lokalizacja, ilość pokoi / miejsc, standard oferowanych usług i wyposażenia. Dla ujednolicenia kategoryzacji ocenie poddaje się: jakość usług, ogólny stan budynku, recepcja, wyposażenie, zakwaterowanie, toalety, część restauracyjna, minimum oferowanych usług, profesjonalizm personelu. Ponadto, w każdym kraju standaryzacja jest inaczej regulowana, tzn. może być ustalona odgórnie przez władze państwowe i odpowiednie przepisy lub przez organizacje branżowe. Powyższe aspekty zostały wzięte pod uwagę przez grupę projektową przy opracowaniu kwestionariusza. W celu zbadania systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w poszczególnych państwach członkowskich Centra Sieci ECC-Net udzielały odpowiedzi na 12 pytań.

Informacje dla konsumentów

Kategoryzacja pozostaje dla konsumentów najprostszym sposobem na skorzystanie z możliwości Wspólnego Rynku poprzez porównanie cen i usług w UE. Z uwagi na istniejące różnice w systemach klasyfikacji raport przedstawia opis systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach uporządkowany według następujących informacji: nazwa kraju; system klasyfikacji; władze lub organizacje odpowiedzialne za klasyfikację; kategorie (hotele, domy gościnne, etc.): klasy *, **, etc.; wyposażenie i udogodnienia (np. dla niepełnosprawnych); podstawowe kryteria klasyfikacji; przydatne informacje (np. obowiązkowe informacje przy check-in).

Takie zestawienie zostało przygotowane z myślą o konsumentach, którzy poznając zasady klasyfikacji w danym kraju UE będą mogli bardziej świadomie wybrać odpowiedni dla siebie standard hotelu.

Rekomendacje i wnioski autorów raportu

Autorzy raportu mają nadzieję, że badanie będzie krokiem do dalszej dyskusji nad inicjatywą stworzenia w pełni rozwiniętego, dogodnego i sharmonizowanego systemu klasyfikacji, który przyczyniłby się do lepszego przestrzegania praw konsumenta przez sektor hotelarskich. Najważniejsze wnioski:

  • Zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy powinni być świadomi obecnych metod klasyfikacji hoteli w UE, a także różnic w systemach stosowanych w poszczególnych krajach.

  • W pełni zintegrowany rynek wzmocniłby konkurencyjność i zwiększyłby możliwość wyboru, a tym samym wpłynął na obniżenie cen.

  • Z uwagi na dużą różnorodność systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach, stworzenie jednorodnego europejskiego systemu może być niezwykle trudne.


Projekt i Sieć ECC-Net

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) została powołana w państwach należących do UE oraz w Norwegii i Islandii by szerzyć wiedzę o prawach konsumenckich na wspólnym rynku, pomagać konsumentom w dochodzeniu ich praw i organizować łatwy dostęp do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach transgranicznych.

Koordynatorem projektu raportu „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) było Europejskie Centrum Konsumenckie na Cyprze w pracach grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele z Centrów w: Belgii, Bułgarii, Grecji, Łotwy, Polski, Rumunii i Hiszpanii. Partnerami badania były Cypryjska Organizacja Turystyczna (Cyprus Tourism Organization – C.T.O), Cypryjskie Stowarzyszenie Hotelarskie (Cyprus Hotelier Association), Stowarzyszenie Cypryjskich Przedsiębiorstw Turystycznych (Association of Cyprus Tourist Enterprises).


Raport Sieci ECC-Net: „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) w języku angielskim (sekcja Publikacja / Raporty i opracowania sieci ECK):

http://www.konsument.gov.pl/files/raporty/CLASS_OF_HOTEL_EST_W_EU.pdf




raporty hotele hotel raport Europejskie Centrum Konsumenckie


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Dlaczego warto odwiedzić Kraków?

2019-08-19

Dlaczego warto odwiedzić Kraków?

Czas wakacji to okres urlopów i odpoczynku od codziennych zajęć. Wiele osób decyduje się na wyjazdy zagraniczne i relaks w ciepłych krajach. Warto jednak pamiętać, że Polska również kryje w sobie wiele ciekawych miejsc, pełnych zabytków i znaczeń historycznych. więcej...

Religijne podróże z biurem

2019-08-10

Religijne podróże z biurem

Organizacja wyjazdów za granicę wiąże się z licznymi kwestiami natury formalnej, które utrudniają wypoczynek. Przede wszystkim należy zaplanować dokładną trasę tak, aby zobaczyć wszystkie miejsca, będące popularnymi atrakcjami danego państwa. Podobne problemy pojawiają się w przypadku pielgrzymek. więcej...

Jak wybrać namiot?

2019-08-02

Jak wybrać namiot?

Już od dawien dawna wyjazd pod namiot jest ulubionym sposobem na spędzenie wakacji. Otwarta przestrzeń, bliski kontakt z naturą to plusy takiego wypoczynku. więcej...

Salomon? marka dla aktywnych

2019-07-30

Salomon? marka dla aktywnych

Coraz więcej osób decyduje się na różnego rodzaju aktywności fizyczne na zewnątrz. Ogromną popularnością cieszy się między innymi trekking. Jest to aktywność przeznaczona przede wszystkim dla osób, które chcą pokonywać własne granice i lubią przebywać w terenie. więcej...

4 urokliwe wioski na spokojne wakacje nad morzem

2019-07-25

4 urokliwe wioski na spokojne wakacje nad morzem

Popularne kurorty nad Bałtykiem przyciągają turystów długimi, malowniczymi plażami, nowoczesnymi hotelami ze spa nad morzem oraz licznymi atrakcjami. Mają jednak podstawową wadę - w sezonie letnim bywają zatłoczone. Pod tym względem dobrą alternatywę stanowią mniejsze miasteczka nadmorskie. więcej...