Most w Toruniu – Rok za nami

Rozpoczęcie budowy nowego mostu to największe wydarzenie w minionym, 2010 roku. Przypomnijmy sobie, jak wiele zdarzyło się w ciągu dwunastu miesięcy.

Wszyscy chcieli budować

Poszukiwanie firmy, która wybuduje nowy toruński most rozpoczęły się rok temu, 28 grudnia 2009 r. Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na Generalnego Wykonawcę. Przeprowadzono go w dwóch etapach: najpierw chętne firmy składały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po ocenie wniosków, MZD zaprosił wszystkich wykonawców starających się o ten kontrakt.

W drugim etapie kandydaci musieli udokumentować m.in. posiadaną wiedzę, doświadczenie, dobrą sytuację ekonomiczną i finansową. Niezbędna była też wykwalifikowana kadra. Wysoko postawiona poprzeczka sprawiła, że ostatecznie oferty zdecydowało się złożyć 9 z 15 zaproszonych przez Inwestora konsorcjów. Najtańsza oferta została wyceniona na około 550 mln zł, najdroższa na ponad 817 mln zł.

Kontrakt na budowę mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi wygrało konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska Sp. z o. o.

14 października 2010 roku w Sali Mieszczańskiej toruńskiego ratusza podpisano umowę na realizację inwestycji.

Nadzór musi być

9 kwietnia 2010 r. MZD ogłosił przetarg na Inżyniera Projektu, który pełni m.in. nadzór inwestorski nad pracami budowlanymi, nadzór nad projektem, doradcze usługi inżynieryjne i budowlane. Do zadań Inżyniera należy także rozliczanie budowy pod kątem technicznym, finansowym, organizacyjnym i czasowym oraz sprawozdawczość.

Mimo wysokich wymagań, oferty zdecydowało się złożyć aż 7 konsorcjów, m.in. z: Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Ukrainy i Polski. Oferty wahały się od 4 706 760 zł do 7 462 991,44 zł.

Miejski Zarząd Dróg, po sprawdzeniu ofert pod kątem formalno-prawnym, wskazał zwycięzcę przetargu: konsorcjum firm DHV Polska Sp. z o.o i Dro Konsult Sp.z o.o. Umowę z Inżynierem Projektu podpisano 2 sierpnia 2010 roku na 36 miesięcy.

Kto zapłaci za most?

Inwestor zabiegał o unijne dofinansowanie budowy. Dzięki tym staraniom projekt mostowy trafił na listę projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w zakresie Działania 6.1. Rozwój sieci drogowej TEN-T.

Wniosek o dofinansowanie został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w czerwcu 2009 roku. Umowę na dotację w wysokości 327,01 mln zł władze Torunia podpisały 06 października 2010 r., przyjmując gratulacje od Dyrektor CUPT Anny Siejdy za starannie przygotowany wniosek, bardzo dobrą znajomość projektu i duże bezpieczeństwo inwestycji z uwagi na znaczący wkład własny miasta (w samym 2011 roku wyniesie on 171 mln zł).

Trzecie źródło finansowania toruńskiego mostu to kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Przedstawiciele Banku już w kwietniu przybyli do Torunia, aby sprawdzić przygotowanie inwestycji, jej skalę, stan zaawansowania projektu oraz znaczenie dla miasta. Bankowcy, podobnie jak CUPT, wystawili toruńskiemu projektowi ocenę bardzo dobrą.

16 listopada br. Bank podjął decyzję o udzieleniu Toruniowi kredytu na budowę mostu.

Bezpieczna inwestycja

Kilkukrotne zagrożenie powodziowe i złe warunki pogodowe sprawiły, że ubezpieczyciele bardzo ostrożnie podchodzili do przetargu na ubezpieczenie inwestycji. Przetarg był ogłaszany trzy razy.

Inwestor poszukiwał kandydatów do wykonania dwóch zadań związanych z inwestycją mostową: ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej inwestora w związku z realizacją inwestycji oraz ubezpieczenia mienia w trakcie budowy – tzw. ryzyka CAR/EAR. Usługa ta obejmuje ubezpieczenie od wszelkich zagrożeń, włączając nagłe, nieprzewidziane i niezależne od woli ubezpieczającego szkody lub utratę przedmiotu zamówienia, w szczególności spowodowane przez pożar, wybuch, powódź czy huragan.

W wyniku postępowania przetargowego ubezpieczycielem mostu zostało konsorcjum firm: Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A. oraz InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S. A. Vienna Insurance Group, które złożyło ofertę na kwotę 3 493 528 zł. Umowa została podpisana 3 listopada br. na 32 miesiące.

Most jest wszędzie

Równolegle z realizacją inwestycji już od ponad roku prowadzona jest akcja informacyjno-promocyjna projektu mostowego.

Na stronie projektu www.most.torun.pl można zapoznać się z aktualnymi informacjami dotyczącymi projektu oraz subskrybować mostową e-gazetkę. Co miesiąc w newsletterze zamieszczane są ciekawe informacje i wywiady na temat mostu, atrakcyjne konkursy. Most doczekał się też swojej strony w portalu Facebook. Profil „mostwtoruniu” ma już 353 znajomych!

Jednym z punktów kampanii promocyjnej była trójwymiarowa makieta prezentująca całą trasę mostową. Zgromadziła ona tysiące mieszkańców Torunia. Makieta zawitała m.in. na targi inwestycyjne, do uczelni wyższych, toruńskich centrów handlowych i klubów osiedlowych. Wizualizacja nowego mostu była też prawdziwą atrakcją podczas tegorocznego Święta Miasta.

W 280 taksówkach jeżdżących po Toruniu pasażerowie otrzymują ulotki z najważniejszymi informacjami na temat mostu. Na szybach aut został też przyklejony wizerunek mostu. Z myślą o pasażerach komunikacji miejskiej wizualizacja trasy mostowej jest również emitowana na wielkoformatowych ekranach LED: u zbiegu ulic Kraszewskiego i Matejki oraz przy ul. Wielki Rów.

Praca wre!

Od chwili przekazania placu budowy Generalnemu Wykonawcy zmieniło się otoczenie inwestycji. Krajobraz biały aż po horyzont, kra na rzece i stwardniała od mrozu ziemia, na placu budowy zaś: wycięte drzewa, betonowe płyty, tony gruzu oraz hałdy kruszywa i piasku. Mimo zimy budowniczy nie zawiesili prac nawet na jeden dzień. Wszystko idzie zgodnie z planem, a Generalny Wykonawca zapewnia, że zimowa aura jest dla inwestycji sprzyjająca – pozwala realizować prace na terenach, które zwykle są podmokłe, teraz zaś – utwardzone przez mróz.

W grudniu wytyczono już linie rozgraniczenia inwestycji oraz założono tzw. „osnowę geodezyjną” czyli sieć wytyczonych punktów, które będą stanowiły odniesienie dla prowadzonych prac.

Obecnie na placach budowy po obu stronach Wisły trwają intensywne prace: wycinka drzew i wyburzanie budynków na terenie przyszłej trasy mostowej, usuwanie kolizji energetycznych i budowa dróg technologicznych, które pozwolą wjechać na plac budowy ciężkim maszynom.

Trwa także wytyczanie platform roboczych i przygotowywanie zapleczy pod palownice – to właśnie przy tej czynności mróz jest największym sprzymierzeńcem Wykonawcy. Konieczne jest bowiem wydrążenie otworów w ziemi i posadowienie pali pod podpory estakad dojazdowych, a te prace wymagają użycia ciężkich maszyn, które o wiele łatwiej wprowadzić na utwardzone mrozem podłoże.

Budowę dróg technologicznych i wykonanie platform roboczych Generalny Wykonawca planuje zakończyć jeszcze w grudniu. Pozostałe prace przygotowawcze przed budową trasy mostowej potrwają planowo do marca 2011 roku.

 Źródło: PR

Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Wycieczka na Islandię - Co warto zobaczyć?
Islandia, kraj ognia i lodu, jest miejscem, które zachwyca swoją niezwykłą przyrodą i krajobrazami, jakich...
Wakacje All Inclusive LATO 2024 - Dlaczego warto zarezerwować już teraz?
Wakacje First Deal czy Last Minute? Planowanie wymarzonych wakacji to czasem wyjątkowe wyzwanie. Szukając...
Podróż do Tajlandii - internet mobilny na wyjazd
Podróż do Tajlandii – internet mobilny na wyjazd Podróżowanie do egzotycznych zakątków takich...
Stronie Śląskie Atrakcje - Krótki przewodnik po najbardziej dziewiczym fragmencie ziemi kłodzkiej.
Stronie Śląskie, położone w malowniczym sercu Gór, stanowi jedno z tych miejsc na mapie Polski, które...
Jak dojechać do Kwidzyna z Gdańskiego lotniska?
Witaj w sercu północnej Polski, w Gdańsku – mieście o bogatej historii, malowniczych uliczkach i otwartym...