Niemiecki w branży turystycznej- raport Preply.com

Turystyka to ważna branża na rynku usług. Dotyczy zarówno turystyki weekendowej, wypoczynkowej, jak i klasyki, do której zaliczyć należy zwiedzanie miejsc naznaczonych historią. Wiele krajów utrzymuje się przede wszystkim z turystyki, do takich należy chociażby Tunezja. Turystyka zapewnia dochody, jak i miejsca pracy. Dostosowanie się do rynku i potrzeb odbiorców jest istotne. Język niemiecki jest jednym z elementów, które są ważne dla rozwoju turystyki. Jeśli chcesz pracować w branży turystycznej nie możesz zapomnieć o nauce jeżyków obcych, zwłaszcza niemieckiego. Nie chodzi tu bynajmniej o podstawy ale płynna komunikację w języku niemieckim. Największymi odbiorcami branży turystycznej w Europie, ale nie tylko w Europie są Niemcy.



Jak ważny jest obecnie język Niemiecki w branży turystycznej?

Wraz z Austriakami i Szwajcarami stanowią pokaźną grupę docelową, dla której warto jest stworzyć przyjazne warunki turystyki. Mimo iż stanowią zaledwie około stu milionową nacje są niezmiernie mobilni i wiele podróżują. Także w Polsce wiele pensjonatów i obiektów, w tym parki tematyczne, wyjazdy są przygotowywane z myślą o rynku niemieckim. Zaobserwować można już od dziesięcioleci, iż wiele ośrodków hotelowych, kompleksów wypoczynkowych i obiektów turystycznych przystosowana jest do wymagań i preferencji Niemców, zwłaszcza pod kątem obsługi niemieckojęzycznej, ale także tak błahych spraw jak dostarczenie prasy codziennej w języku niemieckim. Znajomość niemieckich potrzeb to również kwestie kulturowe, tradycji, zwyczajów. Niektórych to uwiera, innych cieszy. Zadowoleni są głównie restauratorzy oraz przedsiębiorcy zarabiający na turystyce i z turystów się utrzymujący. Niemcy wciąż należą do bogatszych obywateli Europy i zostawiają na swoich wakacjach, wyjazdach mnóstwo pieniędzy. Również w Polsce nie brakuje niemieckich turystów, którzy zwiedzają zarówno Zakopane, Kraków, czy Kazimierz Dolny, ale też wypoczywają w polskich kurortach sanatoryjnych, na Mazurach, czy nad Bałtykiem. Przybywa ośrodków stricte niemieckich, w tym domów seniora. Niemcy wymagają, by właściciele obiektów zapewnili im komfortowe warunki z obsługą niemiecką włącznie.

Język niemiecki jest bardzo istotnym językiem komunikacji w branży turystycznej

Poszukiwany jest personel z językiem niemieckim począwszy od kucharzy, managerów przez pokojówki i instruktorów narciarstwa, czy nordic walking. Zaobserwować można nie tylko w hotelach i punktach gastronomii powszechność niemieckiego, ale również w punktach logistycznych, na dworcach, lotniskach. Co więcej w języku niemieckim nie napotkamy problemów z porozumieniem siew muzeum, obiekcie zwiedzania, również gdybyśmy życzyli sobie oprowadzenie grupy z przewodnikiem itd. To wyjątkowo charakterystyczne zjawisko w całej Europie i nie tylko. Wszędzie tam, gdzie pojawiają się niemieccy turyści możemy spodziewać się pełnej obsługi w języku niemieckim. Rodzi to pokaźny rynek pracy dla osób znających niemiecki. Poza obsługą hotelową, personelem sprzątających, kelnerami itp. potrzebni są animatorzy zajęć rozrywkowych, opiekunki dziecięce, lekarze, sprzedawcy i cała masa osób, które z uwagi na pobyt niemieckich turystów znajdą pracę. To szans a także dla polskich pracowników, którzy niekoniecznie chcą pracować w turystyce w Polsce, czy w Niemczech,a le wola wyjechać do pracy sezonowej we Włoszech, Hiszpanii, Meksyku. Przydać się im może niemiecki, zyskując posadę personelu usługowego w języku niemieckim.

Mówiąc o języku niemieckim w branży turystycznej nie powinno się pomijać działalności biur podróży, tour operatorów. Największe biura turystyczne to niemieckie biura podróży, stad też pracownicy zobowiązani są do znajomości co najmniej niemieckiego. Znajomość niemieckiego przyda się również konsumentom, odbiorcom ofert biur turystycznych, bowiem kupując wczasy bezpośrednio w niemieckiej agencji turystyki mamy szanse zaoszczędzić na kosztach.

Nie bez powodu szkoły hotelarskie w swojej ofercie i programie nauczania bazują na nauce języka angielskiego i niemieckiego oraz francuskiego. Język niemiecki jest ważnym elementem przygotowania zawodowego tak dla sprzedawców ofert turystycznych, marketingowców obiektów wypoczynkowych, jak i personelu usług. By czerpać korzyści z turystyki nie trzeba być wykwalifikowanym hotelarzem, o czym doskonale wiedzą rolnicy prowadzący swoje siedliska w formie agroturystyki. Przyjmowanie zagranicznych letników i gości przynosi zyski parokrotnie wyższe, jednak jest też jeden warunek jaki muszą spełnić. Obsługa wielojęzyczna, w tym w języku niemieckim. Z tej sposobności korzystają nie tylko turyści niemieccy i austriaccy, szwajcarscy niemieckojęzyczni ale również osoby z całego świata, które władają niemieckim, w tym także Polacy. Dzięki powszechności niemieckiego możemy bez problemu zwiedzić Louvre, czy Bazylikę św. Piotra korzystając z przewodnika niemieckiego. Praktycznie każdy zabytek, dzieło sztuki posiada swój opis w jeżyku niemieckim. Kiedy nie znamy angielskiego, a znamy niemiecki zapewne możemy czuć się równie swobodnie i pewnie, bezpiecznie. Bez względu na to czy wybierzemy się na Majorkę, czy do Maroka, jak i do Tallina z niemieckim dogadamy się wszędzie.


Na niemiecki w turystyce popatrzeć tez warto z punktu widzenia polskiego turysty

Poza faktem, iż Polskę odwiedzają turyści zagraniczni, również z Polski do Niemiec, Austrii wyjeżdżają osoby chętne poznania niemieckich zabytków, uroczych regionów. Celem wyjazdów do Niemiec może być także wypoczynek. Nie tylko za pracą, czy na studia Polacy podróżują do Niemiec. Niemcy posiadają cudowne ośrodki turystyczne w Alpach, jak również szereg kurortów nad Morzem Północnym. Nie brakuje w Niemczech miejsc godnych odwiedzin. O ile niemieckim turystom oferuje się usługi turystyczne w Polsce w ich ojczystym języku, to na odwzajemnienie się nie mamy co liczyć. W języku polskim nie porozumiemy się w większości obiektów turystycznych na terenie Niemiec, a często również w języku angielskim możemy natrafić na trudność. Za to znając niemiecki mamy szansę się wykazać i poczuć pewniej. Samowystarczalność jest ważna, jeżeli jednak nie umiemy po niemiecku możemy skorzystać z pośredników. Wyjeżdżając na zorganizowaną wycieczkę do Berlina, czy Hamburga, Wiednia możemy liczyć na wparcie polskiego pilota, rezydenta i przewodnika, który zadba o komfort turystów w czasie wyjazdu.

Jak wynika z powyższego popularność niemieckiego w turystyce rzutuje na rynek pracy i organizację turystyki. To wbrew pozorom pozytywne zjawisko. Zarazem jest to doskonały powód na zdecydowanie się na naukę języka niemieckiego, z który przydać się nam może zarówno w pracy jak i podczas wakacji, wyjazdu służbowego itd. Mobilność w XXI wieku to zjawisko bardzo dynamicznie się rozwijające. Coraz chętniej korzystamy z ofert turystycznych, jak i sami podejmujemy działania na rzecz turystyki w swym regionie. Nie zawsze turystyka musi oferować moc rozrywek i wyjątkowość miejsca. Czasem wystarczy skrawek wsi o pięknym krajobrazie. Wraz z pojawiającymi się przedsięwzięciami potrzebna jest promocja i reklama, także online i wielojęzyczna. Z punktu widzenia promocji język niemiecki dorównuje swoją rangą angielskiemu. Warto wspomnieć, iż niemiecki dotyczy również turystyki szkoleniowej. Wiele konferencji, zjazdów, szkoleń o zasięgu międzynarodowym, targów handlowych itp. to okazja do rozwoju turystyki i wykorzystania znajomości niemieckiego w obsłudze zagranicznych gości, z czego korzystają kompleksy biznesowe sal konferencyjnych i centra kongresowe.

Autor raportu: preply.com

No posts found