Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
OECD: Polska musi zadbać o infrastrukturę transportową Turystyka noclegi
     OECD: Polska musi zadbać o infrastrukturę transportową

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

OECD: Polska musi zadbać o infrastrukturę transportową

2008-08-06
Polska do 2012 roku będzie jednym wielki placem budowy. Euro 2012 blisko, ale stan polskich dróg, polskich kolei jest wciąż dalece niezadowalający – stosunkowo najlepiej jeszcze jest z transportem lotniczym. Jak zatem można zmienić ten ponury krajobraz? I w których obszarach należy dokonywać najistotniejszych zmian, aby za cztery lata nie musieliśmy się wstydzić?

W ciągu najbliższych czterech lat Polska będzie wdrażać szerokie programy budowy i renowacji infrastruktury transportowej. Działania te będziemy realizować przede wszystkim ze względów sportowych. Pieniądze na naprawę polskich dróg, polskiej sieci kolejowej oraz rozbudowę i modernizację polskiego transportu lotniczego będą pochodzić z dwóch źródeł: Unii Europejskiej i budżetu państwa. Jednak skorzystanie ze środków unijnych obwarowane jest pewnego rodzaju ograniczeniami natury administracyjnej, które mają to do siebie że pochłaniają dużo energii i nade wszystko czasu. A jego mamy coraz mniej. Euro 2012 coraz bliżej, a pracy do wykonania mamy mnóstwo. Do tego dochodzą inne poważne problemy, jak choćby ten związany z brakiem „rąk do pracy”. Większość bowiem polskich fachowców i specjalistów – już dawno - wyjechała z kraju.

Naszym bolączkom w zakresie infrastruktury transportowej próbują także zaradzić specjaliści z OECD, którzy w niedawno opublikowanym biuletynie „Economic Survey of Poland, 2008”, wskazują na działania które powinniśmy podjąć, aby szybko i skutecznie ją poprawić oraz unowocześnić. Ich zdaniem w Polsce należy zwrócić szczególną uwagę na kilka spraw. Po pierwsze, władze kraju powinny wykazywać wysoką czujność, co do różnego rodzaju zmów i tajnych porozumień, jakie dominują w środowisku dostawców materiałów budowlanych. Chodzi tutaj przede wszystkim o stosowanie odpowiednich procedur przetargowych, które w skuteczny sposób będą zabezpieczać interes obu stron. W celu urzeczywistnienia tych zamierzeń konieczna jest więc poprawa zapisów prawnych dotyczących: sposobów oraz metod przeprowadzania przetargów publicznych (zamówień publicznych),  procedur wydawania pozwoleń budowlanych, zakresu prowadzonych badań archeologicznych oraz metod kontroli stanu środowiska naturalnego. Po drugie, rzeczą istotną jest to, aby Polska stworzyła odpowiednie instrumenty, a nawet strategię, która zabezpieczałaby ją przed ryzykiem kursowym i jednocześnie pozwalała na lepsze wykorzystanie środków z funduszy unijnych. Po trzecie, potrzebna jest lepsza koordynacją oraz ściślejsza współpraca różnych polskich ministerstw oraz innych rzędów państwowych w zakresie efektywności wykorzystywania środków unijnych na projekty infrastruktury transportowej. Po czwarte, w opinii przedstawicieli OECD, poprawa infrastruktury drogowej powinna uwzględniać cały zestaw jasnych i ściśle określonych kryteriów dotyczących kosztów realizacji przedsięwzięcia, sposobów jego oceny oraz terminów wykonania. Po piąte, ze względu na ograniczone możliwości pozyskania funduszy unijnych przed rokiem 2012 przez niektóre z regionów w kraju, władza centralna powinna dążyć do aktywnego poszukiwania osób oraz przedsiębiorstw z sektora prywatnego, które w sposób aktywny chciałyby się zaangażować w proces budowania, zarządzania i utrzymywania infrastruktury transportowej w kraju. Po szóste, zalecana jest większa aktywność władz państwowych w promocją usług o charakterze publiczno–prywatnym. Zdaniem specjalistów z OECD partnerstwo publiczno–prywatne może w pewnych wypadkach dostarczyć więcej pieniędzy i pożytku, aniżeli inne formy działalności prowadzone przez przedstawicieli organów państwa. W tym jednak celu należy dokonać kilku istotnych zmian w polskiej ustawie o partnerstwie publiczno–prywatnym. Konieczne jest także stworzenie odpowiednich jednostek w państwie, które byłyby odpowiedzialne za  nadzór i kontrolę kosztów realizowanych projektów. To bowiem zwiększyłoby szansę na wzrost przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego. Po siódme, regulacje rynkowe oraz struktura własności prywatnej powinna propagować zdrową konkurencję zarówno pomiędzy, jak i wewnątrz sektora transportu. Po ósme, budowa sieci autostrad oraz pobieranie opłat za przejazd pozwoliłoby na poprawę zadań przewozowych. Dziś bowiem jest tak, że większą uwagę nadal przykłada się do dróg krajowych. Po dziewiąte w obszarze infrastruktury kolejowej, OECD zaleca nam aby dążyć do większej transparentności i otwartości. W tym ostatnim przypadku chodzi przede wszystkim o wdrożenie zasady dostępu strony trzeciej do prowadzonych (ang. third party access – TPA)  projektów i inwestycji kolejowych. I po dziesiąte, transport lotniczy w Polsce (czyt. PLL LOT) powinien być szybko zrestrukturyzowany celem poprawy wydajności i jakości obsługi pasażerów.

Polski rząd powinien zatem skorzystać z dobrych rad, jakich udzielili mu specjaliści z OECD i przystąpić do działań na rzecz poprawy infrastruktury transportowej w naszym kraju. Wielce pomocnym – oprócz porad OECD – mógłby się okazać kompleksowy (długofalowy) program naprawy infrastruktury transportowej w Polsce przygotowany pod kierownictwem zainteresowanych stron. To jednak wymaga działań ponad podziałami, z czym u nas często bywa ciężko. Niemnie jednak należy mieć świadomość, że gramy do jednej bramki, a organizacja Euro 2012 to nasz wspólny cel.

Bartosz Niedzielski
 

 

Kontakt dla mediów

Michał Macierzyński

Analityk
Bankier.pl S.A.
Koszykowa 54
00-675 Warszawa
Email: m.macierzynski@firma.bankier.pl
Telefon: 0 503 003 386, 022 630 82 36

http://www.bankier.pl

 

 



hotele inwestycje euro 2012 sport


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Jak działa bielizna termoaktywna?

2017-10-12

Jak działa bielizna termoaktywna?

W ostatnim czasie wielką popularność zdobyły diety i aktywny tryb życia. Wszelkiego rodzaju zajęcia fitness, yoga, siłownia, a także ćwiczenia na świeżym powietrzu w pewien sposób wymusiły rozwój odzieży dostosowanej do potrzeb sportowców. I tu pojawia się bielizna termoaktywna, która nie dość, że zapewnia odpowiedni komfort, to jeszcze odpowiada za najważniejszą podczas ćwiczeń rzecz - zużycie energii. Pewnie zastanawiacie się, w jaki sposób ubranie na to wpływa - już śpieszymy z odpowiedzią! więcej...

Jaka będzie pogoda na 1 listopada 2017?

2017-10-10

Jaka będzie pogoda na 1 listopada 2017?

Wielu z nas już zastanawia się nad tym, jaka będzie pogoda na Wszystkich Świętych w tym roku. Planując wyjazdy na rodzinne grody, dobrze jest wiedzieć, jaka aura przywita nas za oknami, aby dostosować chociażby prędkość jazdy do panujących warunków atmosferycznych. więcej...

Targi EuroGastro i WorldHotel - wydarzenie na światowym poziomie

2017-10-06

Targi EuroGastro i WorldHotel - wydarzenie na światowym poziomie

22. Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro oraz 11. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel to najważniejsze spotkania dla branży HoReCa. Oba wydarzenia odbędą się w dniach 21-23 marca 2018 w Warszawie. Wystawcy z całego świata zaprezentują najwyższej jakości wyposażenie gastronomiczne i hotelarskie oraz szeroką ofertę żywności, napojów i alkoholi. Aromat kawy zachęci do odwiedzin strefy Coffee Village,a dodatkowych wrażeń dostarczą konkursy prowadzone przez uznanych mistrzów kuchni. więcej...

Święta i Sylwester w wyjątkowej scenerii gór!

2017-09-26

Święta i Sylwester w wyjątkowej scenerii gór!

Piękny widok na ośnieżone szczyty gór, prószący śnieg, a w przytulnym domku przy wigilijnym stole zebrana cała rodzina i przyjaciele?. tak właśnie wielu z nas wyobraża sobie idealnie spędzone Boże Narodzenie. więcej...

Góry Sowie i ich atrakcje Góry Sowie i ich atrakcje

2017-09-26

Góry Sowie i ich atrakcje Góry Sowie i ich atrakcje

Bardzo atrakcyjnym regionem turystycznym Polski jest Dolny Śląsk. W jego granicach położone są między innymi Góry Sowie zaliczane do Sudetów Środkowych. Pasmo to jest jedną z największych atrakcji turystycznych województwa dolnośląskiego. Doskonała baza gastronomiczna i noclegowa, duża liczba punktów widokowych, rozbudowana sieć szlaków pieszych i rowerowych, urozmaicona rzeźba terenu oraz inne atrakcje sprawiają, że w Górach Sowich można spędzić wyjątkowo udane wakacje. więcej...