Polacy znaleźli sposób na lukę w transporcie publicznym

W Polsce aż 100 miast, liczących powyżej dziesięciu tysięcy mieszkańców, nie ma czynnego połączenia kolejowego. Dla porównania u naszych sąsiadów, w Czechach jest tylko 1 takie miasto*. Połączenia kolejowego nie mają nie tylko małe miejscowości, ale i całkiem spore miasta, jak Jastrzębie Zdrój, Łomża czy Bełchatów. Wspólne przejazdy zaczynają wypełniać białe plamy na polskiej mapie połączeń.

Kolej nie cieszy się najlepszą opinią. Poza likwidacją mniej rentowanych połączeń, oferuje potencjalnym pasażerom jedną z najniższych częstotliwości połączeń w Europie i… częste spóźnienia. Od kilkunastu lat notuje systematyczny spadek liczby przewożonych pasażerów. W 2013 roku wszystkie spółki kolejowe w Polsce przewiozły 270 mln pasażerów. W porównaniu z rokiem 2012 to spadek o 4 mln, ale idąc dalej i porównując tę liczbę  z 1990 rokiem, kiedy to kolej przewoziła ok. 790 mln pasażerów rocznie, to  niemal trzy razy mniej! **

Jak kurczyła się sieć kolejowa na przestrzeni lat pokazują poniższe mapy.***


Miasta bez dostępu do kolei nie zawsze mogą liczyć nawet na transport  autobusowy czy busowy. Popularny Polski Bus dojeżdża tylko do największych miast. Mniejsze busy to zaś komercyjni przewoźnicy, dlatego wykonują kursy, które im się opłacają. W ten sposób mniejsze miejscowości stają się obszarami komunikacyjnego wykluczenia, które w weekendy i święta rozszerzają się na całe powiaty.

A Polacy podróżują coraz częściej. Jeżeli kolej czy autobus nie może ich obsłużyć – szukają alternatywy. Jedną z recept na braki w komunikacji publicznej są wspólne przejazdy organizowane przez Internet. Coraz popularniejsza w Polsce forma podróżowania, która przy okazji pozwala znacznie obniżyć koszt przejazdu. Wspólne przejazdy pozwalają kierowcom, którzy mają wolne miejsca w swoim samochodzie, zabrać pasażerów, którzy wybierają się w to samo miejsce. Wystarczy, że kierowca zgłosi swój przejazd wraz z liczbą wolnych miejsc w samochodzie w serwisie BlaBlaCar.pl, a na pewno znajdzie pasażerów, którzy będą chcieli z nich skorzystać. W zamian składają się na paliwo.

Przykładowa trasa i cena w serwisie BlaBlaCar.pl

Wyjazd z:

Przyjazd do:

Przykładowa cena:***

Lublin

Mielec

18 zł

Częstochowa

Gliwice

10 zł

Lublin

Bełchatów

34 zł

Olsztyn

Sandomierz

43 zł

Łódź

Czeladź

20 zł

Warszawa

Jastrzębie – Zdrój

45 zł

Kraków

Lubin

36 zł

Warszawa

Łomża

20 zł

 

Wspólne przejazdy można traktować jako uzupełnienie dotychczas istniejącej sieci transportowej. BlaBlaCar dociera wszędzie tam, gdzie udają się kierowcy posiadający wolne miejsca w samochodzie – wyjaśnia Michał Pawelec z BlaBlaCar.pl. – Na naszej platformie stale rośnie liczba oferowanych miejsc zarówno na popularnych trasach obsługiwanych przez tradycyjnych przewoźników, jak i na tych, gdzie „diabeł mówi dobranoc”. Koleje i inni przewoźnicy kierując się rentownością swoich połączeń w naturalny sposób stworzyli przestrzeń dla tzw. długiego ogona wspólnych przejazdów w tych mniej popularnych miejscowościach. – dodaje Pawelec.

Polacy coraz chętniej wspólnie podróżują. Wg statystyk w listopadzie tego roku strona BlaBlaCar.pl zanotowała ponad 2 miliony odsłon.

 

*Źródło: http://www.czt.org.pl/component/k2/item/85-miasta-bez-kolei-glownie-w-polsce

** Dane Urzędu Transportu Kolejowego

***Autorem map jest dr Szymon Komusiński. Źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/50090/slynna_mapa_regresu_sieci_zaktualizowana_jest_coraz_gorzej.htm

Na mapach: kolorem czarnym zaznaczono czynne linie kolejowe, czerwonym –  połączenia w międzyczasie otwarte lub reaktywowane, żółtym – przypadki niekonsekwentnych reaktywacji, szarym – linie zamknięte dla ruchu pasażerskiego w latach 2008 – 2013. Największa mapa przedstawia sytuację z października 2013 r., czyli sprzed ostatniej zmiany rozkładu.

****Podana cena przejazdu z BlaBlaCar jest ceną, która w piątek 05.12.2014 widniała w systemie BlaBlaCar za przejazd na podanej trasie. Cena wspólnego przejazdu BlaBlaCar może być zmienna – kierowcy określają wysokość opłaty za miejsce na podstawie indywidualnej kalkulacji kosztów przejazdu, niemniej nie może przekroczyć kwoty maksymalnej ustalonej przez BlaBlaCar dla danej trasy. 

 

***

O BlaBlaCar

BlaBlaCar jest największym europejskim społecznościowym portalem wspólnych przejazdów, który swoją działalność w Polsce rozpoczął w listopadzie 2012. Serwis łączy kierowców dysponujących wolnymi miejscami w swoich pojazdach z pasażerami, którzy chcą podążać w tę samą stronę. Polska była 9. krajem przystępującym do tej inicjatywy, obok Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii i krajów Beneluksu. W kwietniu 2013 r. serwis rozszerzył się o wersję niemiecką, w styczniu 2014 r. rozpoczął działalność w Rosji i na Ukrainie, a we wrześniu 2014 r. w Turcji. Od powstania serwisu, czyli od 2006 r., do społeczności dołączyło ponad 10 milionów osób, a miesięcznie podróżuje w ten sposób ponad 2 miliony osób. W sumie korzystając ze wspólnych przejazdów poprzez BlaBlaCar przejechano dotąd ponad 3 miliardy kilometrów, średnia długość trasy wynosiła 342 km, a rocznie na wspólnych przejazdach kierowcy i pasażerowie oszczędzają ponad 260 milionów euro. Rozwój serwisu BlaBlaCar wspierany jest przez fundusze inwestycyjne, m.in. przez Index Ventures i Accel Partners. W kwietniu 2014 roku BlaBlaCar uruchomił aplikacje mobilne dla systemu Android i iOS – do października 2014 roku pobrano je ponad 5 miliony razy.

 

PR

No posts found