Pomagamy na europejskim poziomie już 10 lat!

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) obchodzi w tym roku okrągłą – 10. rocznicę. Centra zlokalizowane są we wszystkich 28. państwach unijnych, Norwegii i Islandii. Polska też ma swoje centrum, które powstało w 2005 r. i od tego czasu jest współfinansowane przez Komisję Europejską oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).  W ciągu dekady ECK w naszym kraju obsłużyło ponad 21 tys. konsumentów.

Zarówno przedmiot jak i sposób rozwiązywania problemów konsumenckich przez ECK są unikalne. Centrum zajmuje się sprawami o niezwykle zróżnicowanej tematyce, wspólnym ich mianownikiem są zakupy za granicą. Obsługa tego rodzaju spraw jest często dużym wyzwaniem. Mamy do czynienia nie tylko ze  zderzeniem różnych porządków prawnych, ale i kultur komunikacji. Dlatego też tzw. „case-handlerzy”, czyli eksperci obsługujący konsumentów, do każdej sprawy podchodzą indywidualnie. Szukają niestandardowych rozwiązań, na co pozwala im przyjęty, odformalizowany sposób postępowania. ECK działa w strukturach administracji publicznej, ale jednocześnie stosuje uproszczone procedury prowadzenia spraw, co ma wpływ na tempo ich prowadzenia. Wykorzystuje też elektroniczne formy komunikacji, w kontaktach z konsumentami (internetowy formularz skargi i satysfakcji) i wewnątrz sieci tzw. IT-tool.

Obchody 10-lecia istnienia sieci ECC-Net w Polsce, to przede wszystkim okazja do podsumowania i wyeksponowania dotychczasowych osiągnięć:

Na przestrzeni 10 lat polskie centrum:

  • obsłużyło ponad 21300 spraw
  • ponad 50% z nich dotyczyło transportu
  • najwięcej skarg i zapytań dotyczy problemów z niemieckimi i brytyjskimi przedsiębiorcami
  • przeprowadziło prawie 2500 telefonicznych dyżurów konsumenckich
  • zostało autorem lub współautorem 32 eksperckich raportów
  • zorganizowało 65 bezpłatnych wykładów dla konsumentów
  • udzieliło 301 wypowiedzi w TV i 358 w radiu
  • miało 1422 publikacji w prasie i 1651 w Internecie
  • przygotowało 115 wydań newslettera 
  • wysłało 156 informacji prasowych.


Zapytania

Skargi

2005

666

153

2006

479

291

2007

498

520

2008

1243

1034

2009

1587

820

2010

1029

997

2011

1250

1031

2012

1593

1484

2013

1493

1472

2014

1687

2020

Suma

11525

9822









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liczba skarg i zapytań ECK Polska w latach 2005-2014

Najbardziej popularne rodzaje spraw w ECK Polska w latach 2005-2014

 

Niemcy                          25,1%

Wielka Brytania             14,5%

Irlandia                            8,2%

Węgry                              7,7%

Włochy                            5,9%

Kraje przedsiębiorców, na których polscy konsumenci skarżyli się najczęściej w latach 2005-2014

Wielka Brytania                 15,7%      

Niemcy                                  8,6%

Szwecja                                7,0%

Irlandia                                  6,7%

Litwa                                     6,5%

 

 

 

 

 


 


Kraje konsumentów, którzy najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w latach 2005-2014

Na przestrzeni 10 lat sieć ECC-Net:

  • konsumenci zwrócili się do sieci z zapytaniem
     650 000 razy
  • ponadto ECC-Net odnotowała około 300 000 skarg
  • wśród nich pierwsze miejsce zajmuje lotniczy transport pasażerski
  • obecnie sieć składa się z 30 centrów, w których pracuje 140 doradców konsumentów udzielających porad w 24 językach

W związku z rosnącą popularnością zakupów przez internet, rola sieci w rozwiązywaniu sporów transgranicznych zwiększyła się i ta tendencja będzie dominowała. Centra ECC-Net doradzają konsumentom i zapewniają, że ich prawa są respektowane oraz mogą mieć pełne zaufanie do gospodarki cyfrowej. W trakcie ostatnich 10 lat sieć Europejskich Centrów Konsumenckich osiągnęła wiele. Te dokonania są powodem do dumy i podstawą dalszego rozwoju. – mówi komisarz ds. sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, Věra Jourová

Cieszymy się, kiedy uda nam się rozwiązać skomplikowaną prawnie sprawę. Zawsze największą satysfakcją są dla nas zadowoleni konsumenci. Poniżej wypowiedzi liku z nich: 

Bardzo dziękuję za szybką i skuteczną interwencję. Dzisiaj otrzymałam przelew.
Anna z Gdańska 

Pomogli mi Państwo odzyskać pieniądze od tego nieuczciwego przedsiębiorcy, za co chce serdecznie Państwu podziękować! Bardzo dobrze że takie organizacje istnieją.

Barbara z Nowego Sącza

Merytoryczna pomoc doprowadziła do ugody i wypłaty należnego mi odszkodowania. Pracownica ECK oprócz postawy rzeczowej i merytorycznej wykazała się także życzliwością. Każdy kontakt zarówno telefoniczny jak i e-mailowy oceniam bardzo wysoko. Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

Monika z Myślenic

Chciałbym jeszcze raz serdecznie podziękować za pomoc. Jestem przekonany, że bez Państwa pomocy nie udałoby się nam załatwić  tej sprawy i do tego w taki sposób.

 Mikołaj z Warszawy

Pomoc jakiej udzieliło mi ECK jest nieoceniona. Gdyby nie wy, nie wiedziałabym gdzie dalej skierować swoją sprawę oraz jakich czynności dokonać, aby pomyślnie została zakończona.

Justyna z Wołomina

Od czasu powstania ECK Polska systematycznie rośnie liczba udzielonych informacji i porad prawnych oraz skarg transgranicznych rozpatrzonych przez doradców centrum. Polscy konsumenci chętnie korzystają z możliwości i ułatwień, jakie oferuje im jednolity rynek. Kupując nowego laptopa czy szukając oferty wakacyjnej, porównują najatrakcyjniejsze cenowo i zakresowo oferty polskich przedsiębiorców z europejskimi.- wyniki komentuje Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Ponad 2/3 skarg otrzymywanych dziś przez ECC-Net dotyczą umów zawieranych drogą elektroniczną. Szacunki wskazują, że europejscy konsumenci mogą zaoszczędzić około 12 mld euro rocznie, wykorzystując pełną gamę towarów i usług dostępnych on-line w UE. ECC-Net jest zatem ważnym elementem w budowaniu Jednolitego Rynku Cyfrowego – strategii przyjętej w maju 2015 r. przez Komisję Europejską. – dodaje Piotr Stańczak.

 

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

PR

Tajemni klienci przetestowali e-zakupy za granicą.
Wyniki raportu sieci Europejskich Centrów Konsumenckich
Dwa miesiące zamiast dwóch lat: dlaczego polubownie opłaca się bardziej?
Wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorcy może okazać się kosztowne i długotrwałe. W przypadku...
Co trzeba wiedzieć o płatnościach za e-zakupy?
Przelew ekspresowy czy karta kredytowa? Taki dylemat ma wielu internautów, którzy upolowali cenową okazję...