Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop Turystyka noclegi
     Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop

2009-06-26

W formie podręcznego "Dekalogu mądrego konsumenta przed urlopem" Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada konsumentom-turystom, na co warto zwrócić uwagę wybierając się na zagraniczną wycieczkę, wypoczywając w kurorcie, czy w przypadku problemów na lotnisku.

 

DEKALOG MĄDREGO KONSUMENTA PRZED URLOPEM:

I. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz

  • Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro.
  • Jeśli zawarłeś umowę przez Internet - zapisz ją na swoim komputerze wraz z emailami.

 

II. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

         Określenie "w pobliżu miasta/plaży" może oznaczać dystans 2km, a kusząco brzmiący "apartament z park view" to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

III. Zwróć uwagę na standaryzację

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

IV. Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

VI. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera

Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z "czarnej listy" ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

VII. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

VIII. Reaguj na bieżąco

  • Uszkodzony lub opóźniony bagaż - wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie;
  • Hotel inny niż w ofercie - zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta);
  • Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto - zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę;
  • Kupujesz produkt z gwarancją - sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.

 

IX. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji - poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

X. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń

  • Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację;
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany, odmówiono przyjęcia na pokład;
  • wojewódzki urząd marszałkowski - kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;
  • rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży

http://www.konsument.gov.pl/pl/aktualnosci/20090625A.html

Sprawdź z jakich możesz skorzystać ubezpieczeń turystycznych.

 



bezpieczeństwo wyjazdy zagraniczne urlop turysta konsument


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Dworek Góralski w Beskidach - połączenie tradycji z nowoczesnością

2019-06-24

Dworek Góralski w Beskidach - połączenie tradycji z nowoczesnością

Styl góralski jest uwielbiany nie tylko na południu Polski, ale także w całym kraju. To bardzo charakterystyczna i dobrze rozpoznawalna stylistyka, która kojarzy nam się ze wszystkimi najlepszymi cechami mieszkańców gór i okolicy: gościnnością, serdecznością i zamiłowaniem do lokalnych tradycji. więcej...

Jak przygotować się do wakacji nad polskim morzem

2019-06-14

Jak przygotować się do wakacji nad polskim morzem

Wakacyjne miesiące to czas podróży i wspólnych wakacji. Większość z nas chce te chwile spędzić z najbliższymi, ciesząc się odpoczynkiem we własnym, rodzinnym gronie. więcej...

Podróżuj szlakiem arystokracji

2019-06-13

Podróżuj szlakiem arystokracji

Na mapie Polski jest wiele niezwykle ciekawych miejsc o długiej i ciekawej historii. Przetrwały one wojny w lepszym lub gorszym stanie - w dużej mierze zależało to od położenia na mapie oraz szczęścia. Wiele szlacheckich i arystokratycznych siedzib zostało zrujnowanych, jednak zostało nieco punktów na mapie, gdzie można podziwiać zachowane włości. Warto poznać ich historię, dlatego dzisiaj chcemy przybliżyć nieco historię rodu Ballestremów, który przybył z Włoch na Śląsk, gdzie podjął się wielu ciekawych inwestycji. więcej...

Zapraszamy do Hotelu Vestina w Wiśle

2019-06-05

Zapraszamy do Hotelu Vestina w Wiśle

Nowoczesny hotel ze Spa zlokalizowany jest w Wiśle Malince, a więc malowniczej dolinie, która zachwyca wszystkich przyjezdnych. Okolica jest spokojna i zielona, a niedaleko od obiektu można dostać się na teren Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego, w którym można udać się na wyprawy po malowniczych szlakach na miejscowe szczyty. więcej...

Najlepszy sposób na integrację pracowników

2019-06-04

Najlepszy sposób na integrację pracowników

Kiedyś żadnemu pracodawcy nie zależało na tym, aby jego pracownicy nawiązywali ze sobą bliższe relacje, czy nawet lubili się. Liczyły się jedynie efekty, jakie osiągali oni w pracy. dzisiaj całkiem inaczej podchodzi się do tego tematu, ponieważ każdy szef zdaje sobie sprawę z tego, że zintegrowany i dobrze rozumiejący się zespół jest w stanie osiągnąć znacznie więcej, niż ten nie znający się lub nie lubiący się. W wielu firmach pracodawcy decydują się na wyjazdy firmowe, które mają służyć właśnie integracji i nawiązywaniu kontaktów przez osoby, które pracują ze sobą na co dzień. Jest to faktycznie dobra metoda na to, aby zespół poznał się nieco bliżej, a przede wszystkim miał ze sobą okazję przebywać w zupełni innych warunkach, niż w biurze, czy innym miejscu pracy. Zbudowanie silnego zespołu bardzo procentuje w przyszłości i szybko przynosi spodziewane efekty. więcej...