Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop Turystyka noclegi
     Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop

2009-06-26

W formie podręcznego "Dekalogu mądrego konsumenta przed urlopem" Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada konsumentom-turystom, na co warto zwrócić uwagę wybierając się na zagraniczną wycieczkę, wypoczywając w kurorcie, czy w przypadku problemów na lotnisku.

 

DEKALOG MĄDREGO KONSUMENTA PRZED URLOPEM:

I. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz

  • Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro.
  • Jeśli zawarłeś umowę przez Internet - zapisz ją na swoim komputerze wraz z emailami.

 

II. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

         Określenie "w pobliżu miasta/plaży" może oznaczać dystans 2km, a kusząco brzmiący "apartament z park view" to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

III. Zwróć uwagę na standaryzację

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

IV. Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

VI. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera

Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z "czarnej listy" ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

VII. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

VIII. Reaguj na bieżąco

  • Uszkodzony lub opóźniony bagaż - wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie;
  • Hotel inny niż w ofercie - zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta);
  • Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto - zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę;
  • Kupujesz produkt z gwarancją - sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.

 

IX. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji - poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

X. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń

  • Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację;
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany, odmówiono przyjęcia na pokład;
  • wojewódzki urząd marszałkowski - kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;
  • rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży

http://www.konsument.gov.pl/pl/aktualnosci/20090625A.html

Sprawdź z jakich możesz skorzystać ubezpieczeń turystycznych.

 



bezpieczeństwo wyjazdy zagraniczne urlop turysta konsument


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Rower elektryczny na turystyczne wyprawy poza miasto

2021-06-08

Rower elektryczny na turystyczne wyprawy poza miasto

Podczas letnich i wiosennych wolnych dni czy weekendów bardzo chętnie sięgamy po różnego rodzaju aktywności fizyczne. więcej...

Dlaczego warto spędzić weekend w SPA nad morzem we dwoje?

2021-05-21

Dlaczego warto spędzić weekend w SPA nad morzem we dwoje?

Czasami zapominamy jak ważne jest poświęcanie czasu naszej drugiej połówce. więcej...

Czym jest apartament na wynajem?

2021-05-17

Czym jest apartament na wynajem?

Apartamenty na wynajem są budowane w różnych miejscach więcej...

Obóz na Kaszubach - recepta na udane lato dla dzieci

2021-05-05

Obóz na Kaszubach - recepta na udane lato dla dzieci

Kaszuby to przepiękne miejsce, w sam raz na odpoczynek. Region jest niezwykły ze względu na to, że łączy ze sobą góry, jeziora, pagórki, lasy i doliny. Klimat, który tam panuje jest nieporównywalny do innych wokół. więcej...

Eventy online, czyli jak zapewnić rozrywkę pracownikom w niepewnych czasach?

2021-05-04

Eventy online, czyli jak zapewnić rozrywkę pracownikom w niepewnych czasach?

Sytuacja pandemiczna w naszym kraju nie pozostawiła na żadnym przedsiębiorcy suchej nitki. Tak jak każdy kryzys, zweryfikowała siłę wielu biznesów. więcej...