Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop Turystyka noclegi
     Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop

2009-06-26

W formie podręcznego "Dekalogu mądrego konsumenta przed urlopem" Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada konsumentom-turystom, na co warto zwrócić uwagę wybierając się na zagraniczną wycieczkę, wypoczywając w kurorcie, czy w przypadku problemów na lotnisku.

 

DEKALOG MĄDREGO KONSUMENTA PRZED URLOPEM:

I. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz

  • Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro.
  • Jeśli zawarłeś umowę przez Internet - zapisz ją na swoim komputerze wraz z emailami.

 

II. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

         Określenie "w pobliżu miasta/plaży" może oznaczać dystans 2km, a kusząco brzmiący "apartament z park view" to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

III. Zwróć uwagę na standaryzację

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

IV. Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

VI. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera

Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z "czarnej listy" ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

VII. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

VIII. Reaguj na bieżąco

  • Uszkodzony lub opóźniony bagaż - wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie;
  • Hotel inny niż w ofercie - zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta);
  • Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto - zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę;
  • Kupujesz produkt z gwarancją - sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.

 

IX. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji - poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

X. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń

  • Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację;
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany, odmówiono przyjęcia na pokład;
  • wojewódzki urząd marszałkowski - kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;
  • rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży

http://www.konsument.gov.pl/pl/aktualnosci/20090625A.html

Sprawdź z jakich możesz skorzystać ubezpieczeń turystycznych.

 



bezpieczeństwo wyjazdy zagraniczne urlop turysta konsument


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Historia komunikatu Mayday ? jak to wszystko się zaczęło i czemu trwa do dziś?

2022-01-17

Historia komunikatu Mayday ? jak to wszystko się zaczęło i czemu trwa do dziś?

Dziś chyba każdy wie, że komunikat Mayday oznacza kłopoty. Co dokładnie kryje się za tą nazwą, kto ją wymyślił i czemu stała się tak popularna? Czy komunikat wywodzi się z języka francuskiego, czy angielskiego? Zachęcamy do przejrzenia najważniejszych informacji na temat tego słowa. więcej...

Przewaga żarówki LED nad oświetleniem tradycyjnym.

2022-01-07

Przewaga żarówki LED nad oświetleniem tradycyjnym.

Tradycyjne żarówki pojawiają się już w naszych domach coraz rzadziej, a wszystko przez to, że wypierane są przez żarówki LED, które w ciągu kilkunastu lat zyskały sobie przychylność konsumentów. Wszystko to przez konkurencyjność i większą wytrzymałość dającą przewagę nad mniej doskonałą starszą siostrą. więcej...

Gdzie pojechać kamperem w Polsce?

2021-12-23

Gdzie pojechać kamperem w Polsce?

Marzy wam się objazdówka po Polsce? Świetnie się zatem składa! Z myślą o wielbicielach podróżowania kamperem i osobach dopiero rozpoczynających przygodę z caravaningiem postanowiliśmy przygotować krótki przegląd najlepszych miejsc w Polsce, które warto odwiedzić. Gdzie pojechać kamperem w Polsce? Zobaczcie nasze propozycje! więcej...

Planujesz pobyt we Wrocławiu? Oto 3 wskazówki, jak znaleźć najlepszy hotel w mieście

2021-11-22

Planujesz pobyt we Wrocławiu? Oto 3 wskazówki, jak znaleźć najlepszy hotel w mieście

Wrocław to miasto zdecydowanie warte odwiedzenia. Stolica Dolnego Śląska to idealne miejsce zwłaszcza na rodzinną eskapadę czy romantyczny wypad, ale nawet jeśli podróż ma charakter służbowy, warto przeznaczyć trochę czasu na bliższe poznanie miasta. Jednak niezależnie od celu wizyty, przed przyjazdem konieczne będzie zarezerwowanie hotelu we Wrocławiu. Jak wybrać ten, który spełni nasze oczekiwania? Czym kierować się przy wyborze, aby wypoczynek był komfortowy i zapewniał dostęp do najważniejszych atrakcji miasta? Przygotowaliśmy 3 ważne wskazówki dla wszystkich planujących wizytę we Wrocławiu. więcej...

Jak zaplanować podróż, aby przebiegła bezproblemowo? Podpowiadamy!

2021-11-22

Jak zaplanować podróż, aby przebiegła bezproblemowo? Podpowiadamy!

Jeśli właśnie planujesz podróż służbową lub wylot na wczasy, pewnie zastanawiasz się, w jaki sposób dotrzeć na lotnisko. Co będzie lepszym rozwiązaniem - własny samochód, środki komunikacji miejskiej, taksówka, a może ktoś z rodziny lub znajomych podrzuci cię pod terminal? Rozważając wszystkie "za i przeciw" okazuje się, że dojazd do portu lotniczego własnym autem, a następnie pozostawienie pojazdu na pobliskim parkingu strzeżonym to najdogodniejsza opcja. Jednak przeanalizowaliśmy także pozostałe. więcej...