Poznaj swoje prawa przed podróżą!

28 czerwca (piątek) 2013 r. na Lotnisku im. F. Chopina w Warszawie po raz trzeci obchodzony będzie „Dzień Podróżującego Konsumenta”, organizowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie. W godzinach 10:00 – 16:00 podróżni oczekujący na swój lot będą mogli zasięgnąć porad prawnych i konsultacji w zakresie praw pasażerów.  Warto podkreślić, że tegoroczny sezon urlopowy  jest pierwszym wakacyjnym okresem, kiedy obowiązują rozporządzenia unijne przyznające prawa pasażerom we wszystkich czterech środkach transportu (lotniczy, kolejowy, autokarowy i morski). Dzień Podróżującego Konsumenta będzie jednocześnie inauguracją dwuletniej kampanii informacyjnej Komisji Europejskiej, której celem jest zwiększanie świadomości społecznej dotyczącej praw pasażerów w różnych środkach transportu.  

Aby uniknąć niepotrzebnych stresów i zakłóceń podczas podróży, Komisja Europejska opracowała i wdrożyła prawa pasażera we wszystkich czterech środkach transportu. Jest to jedno z ostatnich osiągnięć naszej polityki transportowej. U źródeł naszej kampanii leży przekonanie, że lepiej poinformowani konsumenci są bardziej skłonni do aktywnej obrony swoich praw – wyjaśnia Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji, komisarz do spraw transportu.

„Dzień Podróżującego Konsumenta”

W przededniu kolejnego sezonu turystycznego na lotniskach i dworcach w całej Europie w tym w Brukseli, Atenach, Sofii, Pradze,  organizowane są stoiska o charakterze informacyjnym i promocyjnym. Jest to wspólna inicjatywa Komisji Europejskiej oraz Europejskich Centrów Konsumenckich. W Polsce akcja „Dzień Podróżującego Konsumenta” odbędzie się na Lotnisku Chopina w Warszawie oraz Lotnisku im. Jana Pawła II w Krakowie. Podczas wydarzenia eksperci ECK będą udzielać bezpłatnych konsultacji i porad prawnych oraz zapoznawać turystów z przysługującymi im prawami. Podróżni będą mogli wziąć udział w specjalnie przygotowanym quzie z nagrodami i sprawdzić swoją wiedzę nt. praw pasażerów.

„Dzień Podróżującego Konsumenta” jest organizowany na początku sezonu urlopowego, gdyż jest to czas w którym najwięcej osób wyjeżdża na wakacje. To dobry moment na przypomnienie praw podróżującym – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor ECK – Doświadczenie Europejskiego Centrum Konsumenckiego pokazuje, że konsumenci często nie wiedzą, jak mają postępować np.: gdy lot zostanie opóźniony albo przewoźnik zagubi bagaż podczas przeładunku. Z badań Eurobarometru[1] wynika, że 59% obywateli Unii Europejskiej podróżujących samolotem nie jest świadomych swoich praw pasażera przysługujących im podczas podróży.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Partnerami wydarzenia są: Komisja Europejska , Urząd Lotnictwa Cywilnego, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie, oraz Róża Thun, Posłanka do Parlamentu Europejskiego.

  • Lotnisko im. F. Chopina, ul. Żwirki i Wigury 1, hala odlotów.
  • Porady konsumenckie w godz. 10.00-16.00.
  • Dyżur prasowy w godz. 10.00 – 12.00.

„Prawa pasażerów w zasięgu ręki”

Rozpoczęta właśnie dwuletnia europejska kampania ma na celu podniesienie świadomości podróżujących pasażerów na temat przysługujących im praw we wszystkich czterech środkach transportu ze szczególnym podkreśleniem dwóch nowych regulacji dotyczących transportu morskiego oraz autobusowo-autokarowego.

Jeden na sześciu Europejczyków cierpi z powodu niepełnosprawności. Ponadto, starzenie się europejskiego społeczeństwa oznacza, że będzie stale rosła liczba pasażerów, którzy potrzebują szczególnej pomocy ze względu na niepełnosprawność lub ograniczoną sprawność ruchową. Celem przepisów w zakresie praw pasażerów jest zapewnienie osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej takich samych możliwości podróżowania jak innym obywatelom.

Więcej informacji o prawach pasażera:  

 

Strona internetowa towarzysząca kampanii „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!” zawiera informacje dotyczące wszystkich typów transportu.

Więcej informacji szukaj na stronie: http://ec.europa.eu/transport/passengers/index_en.htm

Odwiedź stronę Komisji Europejskiej Prawa pasażerów w zasięgu ręki!

Dostępna jest również aplikacja na smartfony (AApple iPhone i iPad, Google Android, RIM Blackberry oraz Microsoft Windows Phone 7) z informacjami na temat praw pasażerów obejmujących wszystkie środki transportu.

Pobierz aplikacje na telefon z prawami pasażera.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) w Polsce należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), której celem jest zapewnianie konsumentom informacji o ich prawach związanych z zawieranymi przez nich umowami o usługi pasażerskie, dokonywanymi zakupami transgranicznymi towarów i usług. Centra doradzają w przypadku problemów, wspomagają konsumentów w rozpatrywaniu reklamacji tak, aby umożliwić im korzystanie, w pełni, z rynku wewnętrznego.

 


[1] 2009 Eurobarometer report on Air Passengers’ Rights

 

PR

Niezawodne busy do Polski w niskiej cenie? To możliwe!
Myślisz, że nie da się wyjechać za granicę, bez ponoszenia wysokich kosztów? Nic bardziej mylnego! Na...
Niezwykłe wczasy na Węgrzech
Polacy coraz częściej decydują się postawić na wczasy na Węgrzech. Ten jakże przyjaźnie nastawionych...
Jak przygotować się do podróży samolotem?
Dla niektórych osób podróż samolotem to całkiem zwyczajne wydarzenie, dla innych emocjonujące przeżycie....
Ubezpieczenie turystyczne - podczas wyjazdu za granicę
Gdy wybieramy się za granicę nie zapominajmy o zdrowotnym ubezpieczeniu turystycznym. Jest ono niezbędnym...
Podróż na Bałkany
Choć niedaleko to jednak bardzo daleko. Bałkany. Piękna kraina gdzie trudno spotkać naszych rodaków a...
Wygraj swoją podróż wartą 10 000 zł.
Miej własne zdanie. I przekonaj się, że słuchają Ciebie nie tylko znajomi. Dołącz za darmo do panelu...