Różne tradycje pielgrzymowania

Yatra znaczy pielgrzymka w Hindi. W Hinduizmie miejsca nabywają znaczenia dzięki historiom tworzonym, promowanym i łączonym z konkretnymi geograficznymi lokalizacjami. Hindusi postrzegają Himalaje jakomiejsce szczególnie święte,jako metaforę widzenia Boga w każdym atomie uniwersum.


We wszystkich kulturach miejsca pielgrzymkowe w intymny sposób związane są z ideą tożsamości zarówno jednostkowej jak i grupowej. Indywidualne jednostki i grupy mają swoje własne, odrębne narracje dotyczące konkretnych miejsc. W Europie, synonimem osoby nowoczesnej jest obecnie antyreligijność, a religia kojarzy się z zabobonami i zacofaniem. Tymczasemwiele wskazuje na to, że ludzie ze swej natury są religijni – Kapuściński pisał, że nie spotkał w podróżach człowieka, który by w coś nie wierzył. Europa to tylko mały wycinek świata, więc świat generalnie jest religijny. Czy to znaczy, że świat jest tylko zacofany a Europa nowoczesna?

Dwójka fotografów, Martushka Fromeast i Anna Udowicka, zamierzają przygotować  pogłębioną narrację fotograficzną o hinduskich pielgrzymkach. Fotograficzki będę pracować zarówno z mieszkańcami miejscowości Syabru Bensi w Nepalu jak i wykonają tradycyjny dokument fotograficzny podczas wydarzeń Gosaikunda Yatra oraz Nanda Devi Raj Yatra.

W Syabru Bensi bazą projektu będzie piekarnia Polska, jeden z pierwszych polskich projektów pomocowych na terenie Azji Południowej oraz lokalna szkoła – znajdujące się w starej części Syabru, leżącej bezpośrednio na pieszym szlaku do Doliny Langtang oraz do jeziora Gosaikunda. Podczas pleneru  fotograficznego prowadzonego z grupą dzieci ze Syabru przygotowane zostaną zdjęcia ilustrujące lokalną opowieść związaną z jeziorem Gosaikunda. Wystawa tych prac zostanie pokazana w przestrzeni publicznej w wiosce SyabruBensi w okresie święta Jainai Purima oraz w Kathmandu, a następnie zawędruje też do Polski.

Syabru Bensi  jest jednym z trzech wejść w trasę trekkingową do jeziora Gosaikunda  jednego z najważniejszych miejsc pielgrzymkowych w Nepalu. Jezioro to jest położone na wysokości 4380 m n.p.m Jezioro Goisakunda. W czasie sierpniowejpełni, w okresie święta Jainai Purima rokrocznie około 25000 pielgrzymów rusza nad jezioro aby dokonać uroczystej ablucji w jego wodach.  Jest to prawdziwie ekumeniczny festiwal, naa który całego Nepalu przybywają Szamani by wykonać  swoje  rytualne śpiewy i taniec. Równocześnie Hinduistyczni kapłani śpiewają pełną mocy Gayatri Mantra i zmieniają swoje religijne sznury. Wiele osób dokonuje rytualnych ablucji w wodach jeziora, a Rakshya Bbandhan,  czerwony lub żółty ochrony sznurek , jest wiązany przez kapłanów wokół nadgarstków zarówno hinduistów jak i buddystów. Jezioro Gosaikund jest symbolem religijnym przybytku boga Shivy. Według wierzeń religijnych wody jeziora połączone są ze zbiornikiem w świątyni Kumbheshwar w Patan (Dolina Kathmandu), 60 km dalej na południowy wschód. Uważa się, że jezioro powstało od uderzenia ziemi przez święty trójzab boga Shiwy, który po wypiciu trucizny danej mu przez  Samudra manthan desperacko pragnął zimnej wody, aby ugasić przytłaczające ciepło.

Po sfotografowaniu pielgrzymki do jeziora Gosaikunda fotograficzki udadzą się do Indii i wezma udział w Nandadevi Raj Jat Yatra.  Jest to bardzo rzadkie wydarzenie. Odbywa się co 12 lat. Ostatnia Raj Yatra miała miejsce w roku 2000. Jest to najdłuższy trekking religijny na świecie. Tysiące wyznawców mijają na swej drodze jezioro Roopkund, owiane sławą dzięki znajdującym się na jego brzegach setkom ludzkich szkieletów. Lokalna legenda opowiada historię króla Kanauj, Radży Jsdhaval, który ze swą ciężarną żoną, służącymi oraz trupą tancerzyzginął w burzy gradowej w pobliżu jeziora Roopkund.

Trasa pielgrzymki przechodzi przez obszary górskie, na których panuje bogini Nanda, w kierunku szczytu Gaungati, który jest uważana za mieszkanie jej małżonka, Lorda Shiwy. Wizerunek bogini oraz podarunki dla niej są niesione w procesji przez bosonogich wyznawców, którzy zatrzymują się na noc w kolejnych miejscowościach. Niesionych jest także ponad 300 idoli i kolorowe parasole. Pielgrzymka jest metaforycznym nawiązaniem do wędrówki, którą odbywa kobieta w dniu ślubu, kiedy tradycyjnie przenosi się z domu rodzinnego do domu rodziny męża. Z tego powodu jest ważną metaforą kobiecego losu w tradycyjnej kulturze hinduskiej.

Autorki proszą o wsparcie projektu. Szczegóły można znaleźć tu: http://www.kickstarter.com/projects/593383308/hindi-yatras

„Aby przygotować pogłębioną narrację fotograficzną o hinduskich Yatras będę zarówno pracować z mieszkańcami miejscowości Syabru Bensi w Nepalu jak i wykonamy tradycyjny dokument fotograficzny podczas Gosaikunda Yatra oraz Nanda Devi Raj Yatra. Rezultatami projektu będą: przenośna wystawa, książka fotograficzna oraz prezentacja multimedialna uzbieranego materiału. Całość uzbieranych funduszy zostanie przeznaczona na koszty przygotowania zdjęć: na bilety do Azji, pokrycie kosztów podróży wewnątrz kontynentu, wynajęcia lokalnych przewodników oraz tłumaczy.” – mówi Martushka Fromeast

PR
LA

Bombaj - miasto skrajności
Bombaj podobnie jak całe Indie jest miejscem o dwóch twarzach, w którym wszystko jest możliwe i nawet...
Dolina Katmandu
Żyzna, osłonięta górami Dolina Katmandu jest historycznym i kulturowym sercem Nepalu w którym rodziły...