Stowarzyszenie – Przyjazne Latanie – zorganizowało konferencję – Prawa pasażerów lotniczych w praktyce

W dniu dzisiejszym odbyła się konferencja „Prawa pasażerów w praktyce”, której pomysłodawcą jest Stowarzyszenie Praw Pasażerów „Przyjazne Latanie”. Zagadnienie zawarte w tytule konferencji doprecyzowuje raport z rocznych badań i monitoringu. Omówili je także eksperci z ramienia Stowarzyszenia. Konferencji patronował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

”Obowiązek wręczania przez przedstawiciela linii lotniczej każdemu pasażerowi pisemnej informacji o prawie do pomocy i odszkodowania w przypadku zakłócenia w podróży np. opóźnienia lub odwołania lotu musi być w pełni egzekwowany” podkreśla Katarzyna Martynowicz – Prezeska Stowarzyszenia. „W związku ze zbliżającym się sezonem podróży majówkowo–wakacyjnych konferencja otwiera kampanię społeczną „LATAJ ŚWIADOMIE” skierowaną do pasażerów lotniczych”.

Raport pierwszej w Polsce organizacji konsumenckiej w podróżach lotniczych zawiera listę postulowanych zmian prawnych i rozwiązań praktycznych. Wśród postulatów znalazło się między innymi:

  • powołanie stałych komitetów na lotniskach przez zarządzających lotniskami, które przy współpracy z liniami lotniczymi, agentami obsługi naziemnej i przedstawicielami organizacji pasażerów będą opracowywać i nadzorować plany postępowania oraz udzielania pomocy pasażerom na lotnisku w sytuacji zakłóceń w podróży;
  • eliminowanie formalności związanych ze składaniem reklamacji, np. dyskryminowanie pasażerów ze względu na złożenie reklamacji w języku polskim oraz trybu wnoszenia skarg do urzędów np. wymaganie posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego;
  • wprowadzenie trzydziestodniowego terminu rozpatrywania reklamacji przez linię lotniczą. W przypadku braku udzielenia odpowiedzi pasażerowi na reklamację w ww. terminie przyjmuje się, że reklamacja jest uznana;
  • doprecyzowanie przepisów prawa w zakresie nadzwyczajnych okoliczności – uściślić definicje tego pojęcia. W szczególności zdarzenia w postaci usterki technicznej i strajku pracowników linii lotniczych;
  • zapewnienie przejrzystości i dostępu pasażerów do bieżących danych statystycznych o zakłóceniach w podróży (liczby opóźnionych, odwołanych rejsów), liczby skarg, z podziałem na przewoźników;
  • wprowadzenie jednolitej w całej UE i ekonomicznie motywującej wysokości sankcji nakładanych na linie lotnicze za stwierdzone przypadki naruszenia praw pasażerów;
  • zapewnienie pasażerom lotniczym powszechnego i łatwego dostępu do pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów.

Oprócz prezentacji raportu podczas specjalnego panelu dyskusyjnego omówiono nowe narzędzie prawne, mające służyć poprawie sytuacji pasażera. Zgodnie z unijną Dyrektywą z 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich, do 9 lipca muszą w Polsce wejść w życie postanowienia o nieodpłatnym pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (ADR), wykorzystującym formy mediacyjne, koncyliacyjne i arbitrażowe. Postępowania te mają być dla stron dobrowolne i nie powinny zamykać drogi sądowej. Z końcem marca Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o ADR, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W działania te zaangażowane są ponadto m.in. Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).

„W ciągu ostatnich lat Europejskie Centra Konsumenckie (sieć ECC-Net) systematycznie odnotowują wzrost liczby skarg na przewoźników lotniczych – mówi Piotr Stańczak – Dyrektor ECK. „Praktyka sieci pokazuje, że polubowne rozwiązywanie sporów jest cennym instrumentem nie tylko w rękach samych konsumentów, którzy zyskują dodatkową “instancję”, ale i przedsiębiorców. Wobec wzrastającej liczby pasażerów,  istnienie sprawnie funkcjonujących podmiotów ADR będzie kluczowe dla poprawy relacji B2C, a tym samym przyczyni się do rozwoju całej branży lotniczej w Polsce”.

Specjaliści zaproszeni na konferencję, w tym goście z UOKiK, ECK oraz Uczelni Łazarskiego, przedstawili perspektywy, jakie daje przyjęcie procedur ADR dla przewoźników, a przede wszystkim dla ich klientów.

Więcej informacji o raporcie jest dostępnych na stronie http://przyjaznelatanie.pl/raporty/

O Stowarzyszeniu Praw Pasażerów „Przyjazne Latanie”

Stowarzyszenie “Przyjazne Latanie” powstało w 2013 r. Jest do dziś jedyną w Polsce i unikalną w całej Unii Europejskiej niezależną organizacją pozarządową walczącą o prawa pasażerów lotnictwa cywilnego. Należy do Europejskiej Federacji Pasażerów (European Passengers’ Federation). Dzięki “Przyjaznemu Lataniu” każdy, kto doświadczył m.in. opóźnienia czy odwołania lotu lub np. zagubienia bagażu, za co nie uzyskał przewidzianej przepisami rekompensaty, może otrzymać profesjonalną pomoc ekspercką w dochodzeniu swoich roszczeń.

Od kwietnia 2014 r. Stowarzyszenie prowadzi własną akcję stałego monitoringu egzekwowania praw pasażerów lotniczych w Polsce. Realizowana jest w ramach programu dla organizacji pozarządowych Obywatele dla Demokracji, finansowanego z funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

 

Infowire.pl

Dlaczego warto czytać regulaminy przewoźników lotniczych przed podróżą?
Sezon wakacyjny rozpoczął się na dobre, a więc Polacy coraz chętniej rezerwują loty w rozmaite zakamarki...
Jak przygotować się do podróży samolotem?
Dla niektórych osób podróż samolotem to całkiem zwyczajne wydarzenie, dla innych emocjonujące przeżycie....
Nie ma jak wakacje
Marzymy o urlopie. Myślimy o nim już, kiedy pierwsze promienie słońca przebijają się przez zachmurzone...
ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek
Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak spędzić wakacje bez niemiłych niespodzianek. W ubiegłym...
Wakacje statystycznego Polaka
Najwięcej Polaków, którzy zdecydowali się spędzić tegoroczne wakacje za granicą, wyjedzie na dwa tygodnie...