Targi TT Warsaw – podróż dookoła świata w klasie biznes

Nie bez powodu Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw uznawane są za największe wydarzenie branży w Polsce. 23. edycja targów, podczas której została zaprezentowana oferta ponad 450 wystawców z 47 krajów świata, zgromadziła przedstawicieli biznesu turystycznego oraz pasjonatów podróżowania. Ponad 18 tysięcy osób w dniach 26-28 listopada br. odwiedziło Centrum Targowo-Kongresowe MT Polska w Warszawie. Krajem partnerskim była Palestyna, która udowodniła, że to nie tylko Ziemia Święta, ale również unikalne miejsce turystyczne.

Odwiedzający Targi TT Warsaw, które od lat cieszą się uznaniem zagranicznych i polskich wystawców, stali się uczestnikami inspirującej podróży dookoła świata. Na oficjalne otwarcie przybyli goście, wśród których znaleźli się m.in. przedstawiciele rządu, parlamentu, korpusu dyplomatycznego oraz branżowych organizacji. Podczas inauguracji Witold Bańka, minister sportu i turystyki, podkreślił, że targi pełnią ogromną rolę w rozwoju biznesu turystycznego, są ważnym narzędziem promocyjnym oraz pozwalają poznać walory turystyczne Polski i prezentujących się tu krajów. 

Przy okazji uroczystości otwarcia Urszula Potęga, prezes firmy MT Targi Polska, pogratulowała i podziękowała za lata współpracy Polskiej Organizacji Turystycznej z okazji jej 15. jubileuszu oraz Polskiej Izbie Turystyki, która obchodzi w tym roku 25-lecie działalności. 

 Palestyna – tradycja i nowoczesność

Krajem partnerskim tegorocznych targów była Palestyna. Jej stoisko prezentowało się imponująco, a muzyka, barwne stroje i choreografia tancerzy przyciągały widownię, która z zainteresowaniem śledziła kolejne pokazy. Podczas konferencji prasowej Rula Ma’ayah, minister turystyki i starożytności Palestyny, zapraszała Polaków do odwiedzenia Ziemi Świętej. – Nasza oferta to nie tylko pielgrzymki. Stanowiska archeologiczne to marzenie archeologów, raj dla odkrywców, a palestyńska kuchnia zapewnia kulinarne uniesienia. Inwestujemy miliony dolarów w rozwój sektora turystycznego – powiedziała. Na konferencji omówiła również kluczowe inwestycje turystyczne ostatnich lat, a także dynamiczny rozwój turystyki alternatywnej. 

 Tu spotyka się świat biznesu turystycznego

Tradycyjnie pierwszy dzień targów dedykowany był branży. Rozmowy biznesowe prowadzono też w pozostałe dni, co widać było na stanowisku Łotwy, które cieszyło się stałym zainteresowaniem touroperatorów, osób związanych z turystyką, dziennikarzy oraz klientów indywidualnych. Dla wielu wystawców udział w targach miał na celu wzmocnienie wizerunku kraju, dla innych, jak np. dla Słowenii, był to jeden z pierwszych kroków do pozyskania gości z Polski.

Na brak powodzenia nie narzekała też prezentująca ofertę na cztery pory roku Gruzja. – Cieszę się, że przychodziły do nas osoby, które ponownie chcą przyjechać do Gruzji. Myślimy również o kampanii marketingowej w Polsce w przyszłym roku – podzieliła się wrażeniami Teona Nanava z Narodowej Organizacji Turystycznej Gruzji. Zadowolenia z targów nie kryli też przedstawiciele Czarnogóry. Svetlana Tomković z Narodowej Organizacji Turystycznej Czarnogóry chwaliła profesjonalną organizację imprezy i zapowiedziała uczestnictwo w kolejnej edycji.

Polski rynek turystyczny wciąż rośnie, a na targach można nawiązać współpracę biznesową. Współpracujemy już z kilkoma polskimi touroperatorami i przyjechaliśmy do Warszawy, aby osobiście się przedstawić – powiedziała Haruna Chiba z japońskiej agencji podróży Nippon. Leszek Urban z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego zaznaczył, że wydarzenie stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania na arenie międzynarodowej polskich walorów i produktów turystycznych. – Promujemy zarówno firmy związane z turystyką, jak i tematyczne szlaki. To odpowiednie miejsce, bo stoisko chętnie odwiedzają touroperatorzy, przedstawiciele krajowych i zagranicznych firm oraz inwestorzy. Liczymy na szerokie rozwinięcie tych kontaktów – dodał.


Strefa budowania relacji

Program Targów TT Warsaw wypełniony był konferencjami, prezentacjami oraz warsztatami. Prelekcje, które toczyły się w czterech salach oraz w specjalnie wyznaczonej strefie prezentacji, wielokrotnie stawały się inspiracją do kontynuacji rozmów z przedstawicielami biznesu turystycznego. Wśród krajów, które prezentowały się w ten sposób znalazły się m.in. Maroko prezentujące nowości w nadchodzącym sezonie czy słynąca z rajskich plaż Dominikana. Z kolei na przykładzie Berlina promowano ekologiczne trendy w turystyce biznesowej.

Przedstawiciele Japonii i Rumunii, wciąż jeszcze rzadko odwiedzanych przez Polaków, zachęcali do przyjazdu do ich krajów, a reprezentanci Kalabrii namawiali do eksplorowania tego pięknego regionu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja Parku Narodowego „Puszczy Białowieskiej” w Kamieniukach dotycząca bezwizowych wyjazdów do białoruskiej części puszczy.

Nie brakowało spotkań eksperckich skierowanych do polskich przedstawicieli sektora turystycznego. Podczas spotkania organizowanego przez Polską Izbę Turystyki omówiono szczegółowe zagadnienia dotyczące rozliczania podatku VAT w usługach turystycznych. Dużą frekwencją cieszyły się również konferencje Polskiej Organizacji Turystycznej. Podczas jednej podsumowano 15 lat pracy nad promocją polskiej turystyki, a tematem drugiej była turystyka rowerowa. Z kolei biuro podróży Prima Holiday przeprowadziło szkolenie produktowe dla swoich agentów.

W strefie prezentacji odbyło się kilka znaczących premier. Zaprezentowany został grecki region turystyczny Kamena Vourla. Swój debiut miał nowy portal turystyczno–lifestylowy Timeonflight.com. Twórcy platformy zaprosili Roberta Makłowicza, Izabelę Trojanowską oraz Krzysztofa Ibisza, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach związanych z podróżowaniem. Członkowie zespołu GdzieNaWeekend.pl przedstawili pomysły na krótkie wyjazdy, proponując alternatywne zwiedzanie dobrze znanych miejsc.

Na targach po raz pierwszy zaaranżowano również turystyczny „Speed Dating”, czyli krótkie spotkania blogerów podróżniczych z wystawcami. Rozmowy na temat potencjalnej współpracy kontynuowane były również poza przeznaczonym na to czasem. Osoby związane z turystyką i chętne do nawiązywania nowych kontaktów wzięły udział w sesji networkingowej międzynarodowej organizacji Travel Massive. 

Prestiżowe wyróżnienia

Istotnym elementem Targów TT Warsaw są branżowe konkursy. W konkursie Fair Play Turystyki Polskiej organizowanym przez MT Targi Polska oraz Polską Izbę Turystyki Kryształowy Globus, trofeum touroperatora, wywalczyła Agencja Turystyczna Wonderlands.

W konkursie Tech.Travel Award, współorganizowanym przez Polską Organizację Turystyczną oraz MT Targi Polska, wyłoniono laureatów, których rozwiązania dedykowane są branży. W kategorii „serwis internetowy” nagrodę główną zdobył serwis Kayak, a wyróżnienie Holidayguru.pl. W kategorii „aplikacja mobilna” nagrodę odebrała spółka RST za aplikację BedBooking, a wyróżnienie za aplikację Touriser, spółka Tituto. W kategorii „rozwiązanie innowacyjne lub niestandardowe” przyznano wyróżnienie za urządzenie Vasco Traveler Solid, zgłoszone przez Compagnia Linguaza. Nagrodę główną otrzymała natomiast firma Appinspired za innowacyjne rozwiązanie Magello, które nagodzone zostało również Specjalną Nagrodą Ministra Sportu i Turystyki.

W konkursie „Homo Turisticus” za najbardziej oryginalne i profesjonalne stoisko targowe uznano projekt Ministerstwa Turystyki i Starożytności Państwa Palestyny. Drugie miejsce przypadło Tunezji, a trzecie Łotwie. Wyróżnienia otrzymali: województwo lubuskie, Japonia oraz Gruzja.

Oferta dla każdego podróżnika

Pełne słońca i niepowtarzalnych zabytków zdjęcia, które zdobiły większość stoisk, prawdziwa mieszanka języków, smaków i dźwięków sprawiały, że odwiedzający zapominali o szarości listopadowych dni i głośno zastanawiali się nad celem swoich kolejnych podróży. Było w czym wybierać. Kusił lazur niezwykłych plaż wysp Oceanu Indyjskiego: Malediwów, Zanzibaru, Filipin czy Sri Lanki, choć równie urokliwe wydawały się te śródziemnomorskie na wybrzeżach Turcji, Włoch, Francji, Algierii czy egipskie nad Morzem Czerwonym. Meksyk zabierał nas w podróż śladami Majów, a Iran namawiał do wizyty w miastach perskich. Do odwiedzin w mniej znanym północnym Peru serdecznie zachęcała Olga Boron z sekcji handlowo-turystycznej Ambasady Peru.

Oprócz prezentacji niezwykłych miejsc oferta wystawców obejmowała różnorodne możliwości spędzania czasu, począwszy od odprężającego pobytu w spa, tajskich masaży, po safari jeepami w indyjskich Himalajach. Do Chorwacji można się wybrać na rejs po Adriatyku, do Rumunii na trekking w górach, a w Słowacji czeka oferta na miłośników nart. Ján Bošnovič, dyrektor Narodowego Centrum Turystyki Słowackiej, oficjalnie poinformował o nawiązanej współpracy z linią lotniczą, dzięki czemu Polacy będą mogli podróżować bezpośrednio do wybranych kurortów turystycznych.

Okazuje się, że cudze chwalimy, ale i swoje znamy. Mazowsze przedstawiło na targach najnowszą publikację pt. „Z rodziną przez Mazowsze” oraz projekt zrealizowany w partnerstwie z Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną. – Chcemy zachęcić rodziny do poznawania i eksplorowania Mazowsza, ale jednocześnie postanowiliśmy, że to właśnie podczas TT Warsaw 2015 odbędzie się inauguracja szlaków Dziedzictwa Mazowsza: Szopenowskiego, Bitwy Warszawskiej i Książąt Mazowieckich – mówiła Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Bogatą ofertę edukacyjną przygotowało województwo lubelskie, prezentujące obok Zamościa Janów Lubelski. Oferty rodzinne dostępne były na stoisku województwa świętokrzyskiego, a bardziej młodzieżowe atrakcje, takie jak szlak piwowarski, termy Uniejów, kalendarz turystyczny 2016 filmowego Piotrkowa Trybunalskiego polecało województwo łódzkie.

Ponadto odwiedzający mogli obejrzeć zapierający dech w piersiach pokaz umiejętności rowerowych Krystiana Herby, przymierzyć japońskie kimono, zatańczyć w towarzystwie egipskich tancerzy, posłuchać bluesa, usiąść w najbardziej ekskluzywnym autokarze w Polsce czy wybrać się do Zimowej Krainy. Na uczestników czekały również liczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami od wystawców.

Świat w zasięgu ręki

Trzeci dzień poświęcony był spotkaniom z podróżnikami, blogerami i autorami książek. Ochota na podróżowanie rosła wraz z kolejnymi opowieściami. Na spotkanie z Aleksandrem Dobą, Podróżnikiem Roku 2015 amerykańskiej edycji magazynu National Geographic, przybyły tłumy, by posłuchać o samotnej podróży przez Ocean Atlantycki. Doświadczeniami i wrażeniami dzielili się również Joanna i Jarek Podolakowie, Przemek Bucharowski, Robert Gondek, Magdalena i Sergiusz Pinkwartowie, Ewa Mielczarek, Barbara i Michał Świderscy oraz Marta Gawrychowska. W przerwach między podróżniczymi relacjami można było podziwiać wystawę zdjęć Andrzeja Wnęka pt. „Barwy Świata”.

Patronaty

 Patronat honorowy nad Targami TT Warsaw 2015 objęli: Witold Bańka – minister sportu i turystyki, Ireneusz Raś – poseł na Sejm RP, przewodniczący Sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, Adam Struzik – marszałek województwa mazowieckiego oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz – prezydent miasta stołecznego Warszawy. Do grona patronów dołączyli również Rafał Szmytke – prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Paweł Niewiadomski – prezes Polskiej Izby Turystyki oraz Łukasz Jeziorski – burmistrz dzielnicy Wawer.

PR
LA

Internetowe inspiracje na długi weekend i wakacje
Długi weekend majowy tuż tuż, pogoda powinna być sprzyjająca, dlatego już teraz większość z nas poszukuje...
Targi LATO już w najbliższy weekend
Już jutro rozpoczną się XVIII Targi Turystyki i Wypoczynku LATO 2013. Wyczekiwany Wielki Kiermasz Turystyczny...
Najciekawsze wydarzenia turystyczne w Polsce w 2010 roku
Każdy rok niesie ze sobą nowe wydarzenia kulturalne, rozrywkowe, biznesowe i in. Organizacja niektórych...
Trwają zapisy na jubileuszowy TOUR SALON!
Rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń wystawców do udziału w największych w Polsce targach turystycznych...