Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.
Turyści wiedzą coraz więcej o swoich prawach. Przybywa reklamacji nieudanych wyjazdów z biurami podróży Turystyka noclegi
     Turyści wiedzą coraz więcej o swoich prawach. Przybywa reklamacji nieudanych wyjazdów z biurami podróży

turystyka24h.pl - turystyka i wypoczynekTurystyka24h.pl - turystyka i wypoczynek




» Polecane obiekty noclegowe

Turyści wiedzą coraz więcej o swoich prawach. Przybywa reklamacji nieudanych wyjazdów z biurami podróży

2017-08-28

Każdą wycieczkę niezgodną z ofertą touroperatora można zareklamować. Turyści mają coraz większą świadomość swoich praw, dlatego przybywa wniosków o zwrot całości lub części kosztów wyjazdu czy odszkodowanie. Polacy najczęściej skarżą się na niższy niż w umowie standard zakwaterowania, wyżywienie czy położenie hoteli. Przy szacowaniu roszczeń można skorzystać z tabeli frankfurckiej. Reklamacje należy złożyć w ciągu 30 dni, ale nie każdą niezgodność można skarżyć. 

 Jeżeli usługi świadczone przez biuro podróży są niezgodne z zawartą umową, touroperator ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą względem klienta. W takiej sytuacji powinniśmy przede wszystkim zawiadomić biuro podróży o tym, że usługi przez nie świadczone są niezgodne z zawartą przez nas umową. Ustawa o usługach turystycznych przewiduje tzw. tryb reklamacyjny – przypomina w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Rogowski, adwokat z Kancelarii ‎Lewandowski Olszewski Rogowski.

Na złożenie skargi mamy 30 dni od dnia zakończenia reklamowanego wyjazdu. Po takim samym czasie biuro podróży powinno się do niej ustosunkować. Jeśli nie odpowie w tym terminie, reklamacje uznaje się za przyjętą. Jeśli jednak reakcji wciąż nie ma, a na konto nie wpływają pieniądze, należy złożyć kolejne pismo i załączyć do niego kopię reklamacji.

 Jak w każdym procesie sądowym najpierw trzeba ponieść pewne koszty, choćby opłaty sądowe czy koszty profesjonalnego pełnomocnika. Jeśli jednak proces wygramy, otrzymujemy zwrot tych kosztów od strony przegrywającej, którą w tym przypadku jest biuro podróży. Droga sądowa jest oczywiście ostatecznością. Możemy spróbować zakończyć spór z biurem podróży w sposób ugodowy. Temu właśnie służy przewidziana w ustawie o usługach turystycznych procedura reklamacyjna – wskazuje ekspert.

Jak wynika z ubiegłorocznego badania „Wyjazdy Polaków” Instytutu ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK, biura podróży przeważnie uznają większość reklamacji, choć nie zawsze wypłacają całość roszczeń. Ponad 60 proc. rekompensat nie przekracza 1 tys. zł, ale 11 proc. osób uzyskało ponad 2,5 tys. zł.

Rośnie też świadomość klientów, że w przypadku warunków niezgodnych z umową można się ubiegać o odszkodowanie. Co piąta osoba, która na wakacje wybrała się za pośrednictwem biura podróży, choć raz złożyła reklamację. Przy czym połowa otrzymała odszkodowanie.

Eksperci podkreślają, że każdą niezgodność można zareklamować. Aby móc to jednak zrobić, trzeba dokładnie przeczytać umowę. Choć co roku jest z tym lepiej, wciąż jeszcze co czwarty Polak podpisuje umowę bez czytania.

 Warto zwrócić uwagę na określony w umowie czas trwania wycieczki. Powinniśmy zweryfikować m.in. to, czy w czas wycieczki wliczony jest czas podróży do miejsca docelowego i powrotu. Musimy bardzo dokładnie przeczytać zapisy dotyczące ceny i upewnić się, czy zawarta w umowie kwota zawiera wszystkie opłaty, np. za usługi dodatkowe, na które się zdecydowaliśmy, opłaty transferowe, inne opłaty administracyjne i należności, np. podatkowe – wymienia Rogowski.

Przy reklamacji wycieczek najczęściej skarżymy się na wyżywienie, standard hotelu i jego położenie. Zastrzeżenia budzi też obsługa, np. sprzątanie czy wymiana ręczników. Przy rodzinnych wakacjach istotne są atrakcje dla najmłodszych oferowane przez biuro podróży. Ich brak także może być powodem do rekompensaty. Jak jednak wskazuje ekspert, nie każda niedogodność czy niezgodność z ofertą może być powodem do reklamacji.

 Biuro podróży nie odpowiada za niezgodność, jeżeli jest ona wynikiem działań czy zaniechań niezależnych od biura podróży, czyli działania czy zaniechania klienta, np. spóźnienie na samolot, działania i zaniechania osób trzecich, które nie uczestniczą w organizowaniu czy wykonywaniu wycieczki, np. w przypadku kradzieży mienia należącego do klienta, czy działania siły wyższej, np. niekorzystnych warunków atmosferycznych – mówi adwokat.

Przy szacowaniu roszczeń można skorzystać z tabeli frankfurckiej. Pozwala ona określić wysokość odszkodowań przy poszczególnych zastrzeżeniach. Według tabeli największa rekompensata należy się przy braku wyżywienia czy w przypadku robaków w pokoju (nawet ok. 50 proc.).

– To dokument, który określa procentowo, w jakim stopniu niezgodność usług z umową obniża wartość wycieczki, czyli np. jeżeli zostaliśmy zakwaterowani w pokoju dwuosobowym zamiast jednoosobowym, możemy się ubiegać o odszkodowanie rzędu 20 proc. wartości ceny wycieczki. Powinniśmy przede wszystkim zachować samą umowę i domagać się od biura podróży, aby dało nam egzemplarz umowy, który nam się należy. Na wszelki wypadek powinniśmy także zachować katalogi, broszury informacyjne czy potwierdzenie zapłaty za wycieczkę. Jeśli już w trakcie trwania imprezy turystycznej stwierdzamy tę niezgodność, powinniśmy zgromadzić odpowiednią dokumentację fotograficzną – podkreśla Paweł Rogowski.

 

Źródło: Biznes Newseria



hotele podróże turystyka biuro podróży prawa pasażerów odszkodowania


Zapisz się na Newsletter

Dopisz się do naszego newslettera dzięki czemu będziesz uzyskiwał informacje na Swojego maila o aktualnościach turystycznych, ciekawych ofertach firm oraz konkursach i promocjach turystycznych.

Dołącz do nas.

Zobacz także...

Wakacje w Trójmieście

2018-06-05

Wakacje w Trójmieście

Miłośnicy wakacji nad morzem dzielą się na tych, którzy lubią korzystać z mało uczęszczanych plaż w niewielkich miejscowościach oraz na tych, którzy oprócz plażowania mają w planie zwiedzanie lub imprezowanie. Ci pierwsi wybierają przede wszystkim mało popularne nadmorskie wsie i miasta. Drudzy często decydują się na wyjazd do Trójmiasta, a zwłaszcza Sopotu. Daje on wiele różnych możliwości spędzania czasu, od pływania w Bałtyku, przez poznawanie historycznych zabytków, aż po szalone imprezy w klubach i relaks w Spa. Polecamy przyjazd tutaj bez względu na porę roku - Morze Bałtyckie sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu bez względu na temperaturę, a lokalne atrakcje nigdy nie nudzą i nie wymagają wcale stroju plażowego. więcej...

Idealny pomysł na wakacje - to wakacje w last minute!

2018-06-05

Idealny pomysł na wakacje - to wakacje w last minute!

Już czas zacząć sezon urlopowy i pomyśleć, gdzie chcemy się wybrać i gdzie będziemy mieli pewność na super pogodę. Idealnym pomysłem na wakacje jest właśnie oferta last minute ? dzięki niej nie musimy długo przed wyjazdem planować wypoczynku, możemy spontanicznie wybrać kraj i termin swojego wyjazdu a do tego też zyskamy aż 33% zniżki! więcej...

Cyfrowa innowacja wkroczyła do hotelu

2018-05-29

Cyfrowa innowacja wkroczyła do hotelu

W epoce, w której większość urządzeń staje się Smart, a cyfrowe rozwiązania wspierają ludzi w różnych obszarach życia, trudno sobie wyobrazić, że branża hotelarska mogłaby nie korzystać z innowacyjnych technologii. Korzysta, jak najbardziej, zwiększając tym samym jakość obsługi. więcej...

Miejsca przyjazne dzieciom, czyli gdzie wyjechać z dzieckiem na wakacje?

2018-05-29

Miejsca przyjazne dzieciom, czyli gdzie wyjechać z dzieckiem na wakacje?

Planując wakacje z dziećmi musimy wziąć pod uwagę nie tylko nasz, ale i ich komfort. Rodzinne wczasy to dla dziecka czas odpoczynku, ale i beztroskiej zabawy i wielu atrakcji. Musimy jednak wybierać miejsca przyjazne dzieciom, aby wakacje spędzić bezpiecznie. Zobacz nasze propozycje. więcej...

Szybki przelew do Anglii w razie wakacyjnych problemów w UK

2018-05-29

Szybki przelew do Anglii w razie wakacyjnych problemów w UK

Zbliżają się wakacje, a wraz z nimi w głowach urlopowiczów pojawia się coraz więcej pomysłów na ich spędzenie. Jedni decydują się na palące słońce i piaszczyste plaże, inni zaś wolą wykorzystać czas wolny na odwiedzenie najpiękniejszych miast Europy, takich jak choćby Londyn czy Oxford. Wakacyjna przygoda szybko może przerodzić się w koszmar, jeśli podczas wyjazdu zabraknie środków finansowych. więcej...