Turyści znowu zostali oszukani

W ostatnich dniach oszuści znowu dali o sobie znać, tym razem oferowali domki i apartamenty w Karpaczu, których rzecz jasna nie było. Fałszywe strony zostały już zablokowane.

Marne to jednak pocieszenie, bo pieniądze, które miały być przeznaczone na ferie zimowe zostały utracone, czy bezpowrotnie, to wykaże postępowanie policji.

W związku z powyższym jeszcze raz przypominamy, jak bezpiecznie rezerwować noclegi na wakacje czy ferie. Po pierwsze należy korzystać z serwisów, które od lat prezentują oferty obiektów wypoczynkowych z całej Polski, po drugie serwisy te powinny mieć na podstronie szczegółowe dane kontaktowe. Kolejno wybierając obiekt należy sprawdzić jego lokalizację na Google Maps, sprawdzając jednocześnie czy wynajmujący prowadzi zarejestrowaną działalność, a jeśli nie, to czy podaje dane teleadresowe. Kolejno należy sprawdzić opinie innych użytkowników na temat obiektu na forach turystycznych bądź w mediach społecznościowych, a dopiero potem wpłacić zaliczkę i to najmniejszą, jaka jest możliwa.

A na jakie jeszcze inne problemy natrafiają turyści:

Zestawienie przykładowych spraw Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce październik – grudzień 2014 r.

Październik 2014: „Źle zapisany adres”

Konsumentka z Polski zakupiła ubrania na kwotę ponad 600 euro w brytyjskim sklepie internetowym. Przesyłka została dostarczono pod błędnie wpisany przez sprzedawcę adres. W konsekwencji konsumentka pozostała bez pieniędzy i bez zamówionego towaru. Pomimo licznych reklamacji w sprawie, przedsiębiorca nie widział potrzeby rewizji swojego stanowiska i przyznania się do błędu. Dopiero po interwencji ze strony ECK Polska i ECK UK, pieniądze zostały zwrócone konsumentce.

Listopad 2014: „Czasami gra się nie opłaca”

Holenderski konsument chciał dokonać zakupu gry internetowej na stronie polskiego sprzedawcy. W tym celu założył konto na portalu przedsiębiorcy, wpłacił na nie pieniądze i zamówił grę. Sprzedawca nie dostarczył jednak zamówionego towaru, ale na skutek reklamacji konsumenta obiecał zwrócić pieniądze. Mijały tygodnie a konsument nie otrzymał zwrotu. Zdecydował się więc na złożenie skargi do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Holandii, które przekazało ją do centrum w Polsce. Początkowo przedsiębiorca obiecał zwrot środków. Niestety później stwierdził, że pieniądze może oddać jedynie na konto klienta założone na portalu. Konsument nie godził się na takie rozwiązanie. Nie był już zainteresowany zakupami w sklepie nierzetelnego przedsiębiorcy. W toku prowadzonej korespondencji z ECK Polska, przedsiębiorca zgodził się wysłać pieniądze na numer rachunku bankowego konsumenta.

Grudzień 2014: „Niewykorzystane bilety”

Polska konsumentka mieszkająca przez wiele lat w Wielkiej Brytanii postanowiła przylecieć w odwiedziny do Polski. W tym celu zakupiła bilety lotnicze u irlandzkiego przewoźnika dla wszystkich członków rodziny. Niestety w realizacji planów przeszkodziła choroba i śmierć jej męża. Konsumentka wystąpiła o zwrot pieniędzy do linii lotniczych. Jednak postępowanie reklamacyjne nie zakończyło się dla niej pozytywnie.

Zgłosiła się więc po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Po kontakcie sieci ECC-Net z przewoźnikiem i przedstawieniu mu zgromadzonej dokumentacji, linia lotnicza uznała roszczenia konsumentki i przeprosiła za zaistniałą sytuację. Pieniądze za wszystkie bilety lotnicze (łącznie 450 euro) zostały natychmiast jej zwrócone.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.  

Na podstawie Kwartalnika ECK Polska.

www.noclegi4h.pl

Tajemni klienci przetestowali e-zakupy za granicą.
Wyniki raportu sieci Europejskich Centrów Konsumenckich
Dwa miesiące zamiast dwóch lat: dlaczego polubownie opłaca się bardziej?
Wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorcy może okazać się kosztowne i długotrwałe. W przypadku...
Co trzeba wiedzieć o płatnościach za e-zakupy?
Przelew ekspresowy czy karta kredytowa? Taki dylemat ma wielu internautów, którzy upolowali cenową okazję...