UE zezwala na swobodniejsze korzystanie z urządzeń elektronicznych w samolotach

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaktualizowała wytyczne dotyczące korzystania z przenośnych urządzeń elektronicznych (np. smartfonów, tabletów i czytników elektronicznych) w samolotach. Agencja potwierdza, że korzystanie z tych urządzeń w „trybie samolotowym” (wyłączony sygnał komórkowy) w trakcie całej podróży – również w czasie kołowania, startu i lądowania – nie zagraża bezpieczeństwu lotu.

Siim Kallas, unijny komisarz ds. transportu i wiceprzewodniczący Komisji, zwrócił się do EASA o przyspieszenie przeglądu zasad korzystania w samolotach z urządzeń elektronicznych z włączonym sygnałem komórkowym. Nowe wytyczne powinny zostać opublikowane na początku 2014 r.

„Wszyscy lubimy być „online”, kiedy podróżujemy, jednak najważniejszą sprawą jest bezpieczeństwo. Poprosiłem o przegląd wytycznych w oparciu o jasną zasadę: to, co zagraża bezpieczeństwu, powinno być zabronione. Jeśli jednak coś jest bezpieczne, powinno być dozwolone w wyznaczonych granicach. Zrobiliśmy dziś pierwszy krok do zwiększenia swobody korzystania z urządzeń elektronicznych podczas kołowania, startu i lądowania. W następnej kolejności chcemy się zastanowić, na jakich zasadach można dopuścić korzystanie z sieci komórkowych na pokładzie samolotu. Przegląd ten wymaga czasu i musi się opierać na faktach. Mamy nadzieję, że nowe wytyczne UE dotyczące korzystania z urządzeń nadawczych w samolotach należących do unijnych przewoźników zostaną opublikowane w przyszłym roku”.

Nowe wytyczne

Opublikowane dziś zaktualizowane instrukcje bezpieczeństwa odnoszą się do przenośnych urządzeń elektronicznych z wyłączonym sygnałem komórkowym, czyli działających w „trybie samolotowym”. W wytycznych po raz pierwszy zezwala się na korzystanie z osobistych urządzeń elektronicznych w trybie samolotowym na wszystkich etapach podróży, od bramki w miejscu wylotu do bramki na lotnisku docelowym.

Wcześniej wszystkie osobiste urządzenia elektroniczne musiały być wyłączone podczas kołowania, startu i lądowania.

Kolejne kroki — bluetooth, Wi-Fi, telefony komórkowe

Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas zwrócił się do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o przyspieszenie przeglądu zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń nadawczych na pokładzie samolotów. Nowe wytyczne zostaną opublikowane w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Obecnie linie lotnicze zazwyczaj nie pozwalają na połączenia telefoniczne czy korzystanie z Wi-Fi od momentu zamknięcia drzwi samolotu do momentu dotarcia do bramki i otwarcia drzwi na lotnisku docelowym.

Połączenie z siecią jest teraz możliwe tylko w specjalnie wyposażonych samolotach po osiągnięciu wysokości przelotowej. W tym przypadku pasażer nie łączy się z siecią naziemną, lecz z bezpiecznym systemem pokładowym. Wyposażenie takie posiada obecnie niewiele samolotów, można jednak zakładać, że w nadchodzących latach ich liczba zwiększy się. Komisja przyjęła ostatnio decyzję dotyczącą telekomunikacji umożliwiającą świadczenie usług 3G i 4G w odpowiednio wyposażonych samolotach, aby poprawić jakość połączeń uzyskiwanych przy pomocy urządzeń nadawczych.

Jaki będzie to miało wpływ na mój najbliższy lot?

Teraz swoje regulaminy muszą dostosować linie lotnicze. Wiele z nich dokona tego prawdopodobnie w najbliższych tygodniach. Pasażerowie muszą zawsze przestrzegać instrukcji bezpieczeństwa wydawanych przez załogę, dlatego z urządzeń elektronicznych można korzystać tylko wtedy, gdy pozwoli na to załoga samolotu. Załoga będzie nadal prosiła o uwagę w trakcie instruktażu postępowania w razie niebezpieczeństwa oraz może prosić o schowanie ciężkich przedmiotów podczas startu i lądowania.

Kiedy mogę korzystać z mojego smartfona, tabletu, czytnika elektronicznego lub odtwarzacza muzyki?

  „Tryb samolotowy” włączony „Tryb samolotowy” wyłączony
Na ziemi (kołowanie) TAK, ale przed startem należy wysłuchać instruktażu postępowania w razie niebezpieczeństwa i schować ciężkie przedmioty NIE
Start TAK NIE
Kołowanie TAK TAK, ale tylko w specjalnie wyposażonych samolotach i za zgodą załogi
Lądowanie TAK NIE

Źródło: Komisja Europejska

 

www.msport.gov.pl

Trip.com. Twoja globalna platforma podróży.
Czy jesteś zapalonym podróżnikiem, czy też planujesz swoją pierwszą wyprawę, Trip.com jest tu, aby uczynić...
Dlaczego warto czytać regulaminy przewoźników lotniczych przed podróżą?
Sezon wakacyjny rozpoczął się na dobre, a więc Polacy coraz chętniej rezerwują loty w rozmaite zakamarki...
Jak przygotować się do podróży samolotem?
Dla niektórych osób podróż samolotem to całkiem zwyczajne wydarzenie, dla innych emocjonujące przeżycie....
Tripsta.pl prezentuje pięć najlepszych, europejskich lotnisk na długie przesiadki
Chociaż loty z przesiadkami mogą być męczące, warto spojrzeć na ich pozytywne aspekty, takie jak możliwość...
Wykaz linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w UE
Komisja Europejska dokonała aktualizacji wykazu linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów...
Top 10 miejskich plaż
To znany dylemat: ekscytujący weekend w mieście czy relaksujący pobyt na plaży. Dlaczego by nie połączyć...