Wakacje Polak spędza w domu

Zbliżają się wakacyjne miesiące i związane z tym planowanie urlopów. Okazuje się, że połowa Polaków ten czas spędza w domu, najchętniej oglądając telewizję. Kto pojedzie na urlop? Jak i gdzie go spędzi? Na pytania odpowiada badanie PAYBACK Consumer Monitor, przeprowadzone na zlecenie Loyalty Partner Polska, operatora Programu Bonusowego PAYBACK.

Dokąd na urlop?

 

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Program Bonusowy PAYBACK, ponad połowa Polaków (55%), spośród różnych opcji spędzania urlopu, wybiera odpoczynek w domu. Prawie, co trzecia osoba decyduje się na wakacje w Polsce, organizując wyjazd na własną rękę lub udając się do rodziny (odpowiednio 28% i 26%). Niecałe 15% wskazuje na działkę. Z zagranicznej oferty biur podróży korzysta tylko 7% badanych, a 6% taki wyjazd organizuje samemu.

Na zorganizowany przez siebie urlop w kraju decydują się głównie osoby w wieku 26 a 35 lat i młodsze od 18 do 25 lat. Tę formę wypoczynku wybierają również Polacy z wyższym wykształceniem i mieszkający w dużych miastach. Są to przeważnie ludzie zamożni, u których dochód na rodzinę przekracza 4000 zł miesięcznie.

Wyjazd do rodziny, jako główna alternatywa dla urlopu w domu. To rozwiązanie, z którego chętnie korzystają osoby starsze w wieku powyżej 55 lat, a także Polacy z zawodowym wykształceniem oraz emeryci i renciści.

Gdzie szukamy informacji planując wakacje?

Opinie bliskich są dla Polaków bardzo ważne. Okazuje się, że głównym źródłem informacji o tym, gdzie wyjechać na wakacje są znajomi oraz rodzina. Co drugi Polak radzi się ich w tej kwestii. Sięgamy też do Internetu, ale robią to głównie osoby młode, w wieku 18-25 lat (47%), z wyższym wykształceniem (42%), często studenci (41%). Prasa jest, drugim po rodzinie, źródłem informacji o ofertach wakacyjnych, z którego korzystają osoby bezrobotne (30%). W biurach podróży ofert szukają raczej osoby z wyższym wykształceniem (30%), zamożne z dochodem na rodzinę przekraczających 4000 zł miesięcznie (23%), mieszkańcy największych miast w kraju (22%).

Co zrobić z wolnym czasem?

Urlop spędzony w domu, to sporo wolnego czasu, który wykorzystujemy bardzo różnie. Jednak, jak wskazują wyniki badania, najbardziej popularnym zajęciem jest oglądanie telewizji (51%), potem spędzanie czasu z rodziną (41%) i przyjaciółmi (35%), a także spacery i praca na działce (28%). Z oferty kin, muzeów i wystaw korzysta jedynie 2% Polaków.

Na czas spędzony z rodziną, jako główny sposób wykorzystania wolnego czasu, wskazują przeważnie osoby w wieku 36-45 lat, zamożne z dochodem na rodzinę przekraczającym 4000 zł miesięcznie. Ludzie młodzi w wieku od 18 do 35 lat, od siedzenie przed telewizorem, wolą spotkać się z przyjaciółmi. Podobne preferencje mają osoby wolne, studenci, ale też Polacy z wyższym wykształceniem i stałą pracą, mieszkający w największych miastach. Odpoczynek na działce lub spacer, jako najlepszy sposób na wolny czas, wybiorą głównie osoby mieszkające w dużych miastach.

Od dynamicznych z kasą do domatorów z tradycjami.

 „Wyniki badania PAYBACK Consumer Monitor pokazały, że polskie społeczeństwo można podzielić na dwa segmenty nowoczesny i konserwatywny. W każdym z tych dwóch segmentów rysują się po 3 grupy. Dynamiczni z kasą, eleganccy z klasą, życiowi optymiści to grupa nowoczesnych Polaków. W segmencie konserwatywnym znaleźli się praktyczni konformiści, oszczędni z aspiracjami oraz tradycyjni domatorzy. Każdy z typów jest inny i czym innym się kieruje w kwestii spędzania wolnego czasu i planowania urlopu” – komentuje Marcin Drzewiecki, Dyrektor Marketingu Loyalty Partner Polska.

Warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym segmentom. Polacy nowocześni to głównie osoby młodsze z lepszymi dochodami, w kwestii urlopu liczące się z opinią bliskich, ale szukające też informacji w sieci. Wśród nich Dynamiczni z kasą to osoby, które wolny czas spędzają przeważnie z przyjaciółmi. Odwiedzają bliskich, słuchają muzyki i kibicują wydarzeniom sportowym. Wakacje równie chętnie spędzą w domu jak i na zorganizowanych przez siebie wczasach w Polsce. W tej grupie znajduje się najwięcej osób, które korzystają w urlopu za granicą. To głównie mężczyźni między 26 a 45 rokiem życia, żonaci lub w stałych związkach, dobrze zarabiający. Z kolei Eleganccy z klasą w czasie wolnym wybiorą spotkania z przyjaciółmi i rodziną, czytanie prasy i książek, obejrzą też chętnie program w telewizji. Polacy w tej grupie najczęściej sami organizują urlop i spędzają go w kraju. Są to głównie młode kobiety w wieku 18-35 lat, o wysokich dochodach. Życiowi optymiści natomiast oglądają telewizję, spotykają się z przyjaciółmi i rodziną, słuchają muzyki. Urlop spędzają w domu, na wczasach w Polsce lub u rodziny. Do tej grupy należą osoby w wieku
18-45 lat, wśród nich jest duża grupa tzw. singli.

W segmencie Polaków tradycyjnych znajdziemy przede wszystkim osoby starsze i mniej zamożne. Bliscy są dla nich głównym źródłem informacji o tym, gdzie i jak spędzać urlop. Wśród nich Praktyczni konformiści to grupa, w której przeważająca większość badanych spędza urlop w domu, niektórzy wyjeżdżają do rodziny. Oglądanie telewizji to najbardziej popularny sposób na spędzenie wolnego czasu. To głównie osoby w wieku 45 lat, o niższych dochodach. Oszczędni z aspiracjami to przeważnie kobiety po 36 roku życia. Poza oglądaniem telewizji lubią spędzać czas na działce i na spacerach. Najczęściej ze wszystkich tradycyjnych grup spotykają się z przyjaciółmi. Najczęściej też wyjeżdżają na urlop do rodziny. Tradycyjni domatorzy raczej nie szukają informacji o tym, gdzie spędzić urlop. W wolnym czasie przeważnie są w domu lub wyjeżdżają do rodziny i oglądają telewizję. Chętnie chodzą na spacery i pracują na działce. Do tej grupy należą kobiety po 46 roku życia, często wdowy.

 

PAYBACK Consumer Monitor

Kompleksowe badanie polskich konsumentów przeprowadzone przez GfK Polonia na zlecenie Loyalty Partner Polska operatora Programu Bonusowego PAYBACK. Celem projektu było uzyskanie pełnego obrazu polskich konsumentów, ich zwyczajów i zachowań oraz wyodrębnienie grup konsumentów charakteryzujących się wspólnymi cechami dot. zakupów, preferencji i motywacji zakupowych na podstawie analizy stylu życia, upodobań dotyczących zakupów i wyboru produktów oraz usług, a także zachowań związanych z użytkowaniem nowoczesnych technologii.

Badanie przeprowadzono na grupie dorosłych Polaków z własnymi dochodami. Osoby ankietowane zostały wybrane drogą losowania używaną do badań Omnibusowych. Badanie zostało zrealizowane w II półroczu 2010 roku metodą wywiadów bezpośrednich na grupie 755 Polaków.

 

PAYBACK Polska

Multipartnerski Program Bonusowy PAYBACK wniósł na polski rynek nową generację kart lojalnościowych. Za pomocą jednej karty, uczestnicy Programu mogą zbierać punkty podczas zakupów w wielu popularnych punktach sprzedaży tradycyjnej oraz online. Ponadto uczestnicy Programu mogą korzystać ze specjalnych zniżek, kuponów oraz ofert. Dzięki temu, mogą szybko i łatwo zbierać duże ilości punktów. Zebrane punkty można wymieniać na wiele sposobów, w tym na atrakcyjne nagrody, mile Miles & More lub przekazać na cele charytatywne.

Korzyścią dla partnerów Programu jest bezpośrednia komunikacja za pomocą platformy marketingowej PAYBACK oraz pozyskanie lojalnych i zadowolonych klientów. W Niemczech, w ciągu ostatnich 10 lat Program PAYBACK osiągnął pozycję najpopularniejszego i najbardziej efektywnego Programu tego typu w Europie. W Polsce aktualnie liczba aktywnych kart PAYBACK to ponad osiem milionów.

 
Źródło: PR

Nowa oaza luksusu w sercu Bieszczadów
– Czy kiedykolwiek marzyłeś o luksusowych wakacjach w malowniczych Bieszczadach? – Czy...
Gdzie warto wybrać się na obóz młodzieżowy?
Młodzi ludzie czekają na wakacje przez cały rok, warto więc zaplanować je w sposób, który zapewni im...
Babski wypad nad morze z przyjaciółkami
Zapomnijcie o rutynowych weekendach i monotonnych spotkaniach w kawiarniach. Wyobraźcie sobie miejsce,...
Odkryj piękno Borów Tucholskich - 10 najciekawszych miejsc do zwiedzania
Bory Tucholskie to malowniczy region w Polsce, który wciąż pozostaje niedoceniany, ale w pełni urzeka...
Piękne miejsca do odwiedzenia w Turcji
Turcja, malowniczy kraj rozciągający się między Wschodnią Europą a Zachodnią Azją, jest skarbnicą historii,...
Wakacje nad jeziorami
Spędzanie wakacji nad jeziorem to nic innego jak marzenie o beztroskim lenistwie, które nagle materializuje...