Wakacyjne e-zakupy: czy można zwrócić bilet lotniczy lub wejściówkę na koncert bez konsekwencji?

Korzystanie z zakupów przez Internet daje możliwość odstąpienia od umowy w ciągu co najmniej 7 dni roboczych w całej UE – bez wyjaśniania powodu i bez ponoszenia kosztów.  To ukłon w stronę niezdecydowanych. Przepisy nie zawsze są jednak tak łaskawe – po zakupie biletu na koncert, lot do Madrytu czy rezerwacji online we włoskim hotelu – zmiana zdania może słono kosztować.

Ponad 55 proc. zgłoszeń, jakie trafiają do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w całej Europie, ma związek z zakupami w Internecie. Wiele osób korzysta ze swojego prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość (przez Internet, katalog firmy wysyłkowej, telezakupy). Taką możliwość gwarantują przepisy unijne – przysłowiowemu Panu Kowalskiemu przysługuje co najmniej 7 dni roboczych w UE (w Polsce – 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i zapłaty odstępnego. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług).

Spora grupa konsumentów ma mylne przekonanie o tym, że zrezygnować można zawsze. Są bowiem wyjątki – wśród nich bilety lotnicze, bilety na koncert, mecz czy do teatru, rezerwacje w hotelach, wycieczki turystyczne. Należą one do umów świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii.

Rezygnacja z rezerwacji

Zgłosił się do nas konsument, który chciał żonie zrobić niespodziankę na rocznicę ślubu i przez Internet dokonał rezerwacji apartamentu na romantyczny tydzień w Paryżu. Niestety żona nie dostała urlopu i Państwo Kowalscy nie mogli wyjechać w wyznaczonym terminie. Konsument chciał skorzystać z możliwości odstąpienia od umowy, ale hotel zażądał zapłaty kosztów odstępnego – 90 proc. wartości rezerwacji. Takie sprawy trafiają do nas często – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Klient i przedsiębiorca mogą umówić się, iż od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, jednak w praktyce zdarza się to niezwykle rzadko.

Niewykorzystany bilet lotniczy

Bilety lotnicze najczęściej mają charakter bezzwrotny. Nie ma znaczenia to, czy zostały kupione przez Internet, bo należą do kategorii umów wyjętych spod prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Linie lotnicze zwykle zastrzegają, że nie negocjują możliwości umownego prawa do odstąpienia od umowy o usługę transportową. Zdarza się, że przewoźnicy wskazują w Ogólnych Warunkach Przewozu sytuacje, w jakich zwracają pieniądze za bilet, lecz są to nagłe zdarzenia, np. śmierć osoby najbliższej. W przypadku niewykorzystania biletu można dochodzić zwrotu opłaty lotniskowej, lecz zwykle są to niewielkie kwoty.

Niektóre linie lotnicze dopuszczają zmianę osoby pasażera bądź terminu lotu. Za tego rodzaju zmiany pobierane są jednak znaczne opłaty – wyjaśnia Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Odsprzedaż biletów w Internecie

Bilet na imprezę artystyczną, rozrywkową lub sportową można odsprzedać. Gdy przykładowo Pan Kowalski kupił bilet na koncert w Berlinie, ale z powodu choroby nie może pojechać, ma prawo go odprzedać, np. zamieszczając ogłoszenie w serwisie aukcyjnym. Nie ma jednak prawa oferować sprzedaży takiego biletu powyżej jego pierwotnej ceny, czyli z zyskiem.  Często zdarza się jednak, że firmy prowadzące sprzedaż biletów na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży biletu, wówczas nie będzie on miał możliwości odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet.

Inne wyjątki

Oprócz biletów na imprezy turystyczne czy rozrywkowe, prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów nie przysługuje m.in. w przypadku umów o świadczenie usług, których wykonywanie rozpoczęło się za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia (np. Pan Kowalski zamówił telefonicznie u operatora podłączenie do Internetu, który na jego prośbę uruchomiono przed upływem 10 dni od podpisania umowy). Z możliwości odstąpienia od umowy nie można skorzystać także przy zamówieniu towarów wyprodukowanych według życzenia konsumenta, wyraźnie dostosowanych indywidualnie do jego potrzeb (np. zamówienie w sklepie internetowym komody wykonanej na wymiar). Podobnie jest w przypadku zakupu na internetowej licytacji (np. na platformach aukcyjnych online) lub zamówienia nagrań muzycznych, gier czy oprogramowania komputerowego, jeśli opakowanie zostało naruszone – w tych przypadkach konsument nie będzie mógł odstąpić od umowy.

Więcej informacji o zasadach kupowania przez Internet: www.konsument.gov.pl

Na pytania konsumentów dotyczące ich praw w Unii Europejskiej odpowiadają prawnicy Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30-16.30 dyżuruje ekspert, który bezpłatnie udziela porad prawnych (tel. +48 22 55 60 118). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE (np. gdy brytyjski sklep internetowy nie przysłał zamówionego towaru lub niesłusznie pobrano płatność).

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców mających siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Zapraszamy do odwiedzenia nowej witryny internetowej Sieci ECK w Europie (ECC-Net):

http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_pl.htm

 

Źródło: PR

 

Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....
Kluczowe porady dla perfekcyjnych wakacji
Planowanie wakacji to ekscytujące doświadczenie, które może jednak przysporzyć wielu wyzwań. Aby zapewnić,...
Czy muszę znać hiszpański wybierając się do Hiszpanii?
Wybierając do Hiszpanii, pytanie o konieczność znajomości języka hiszpańskiego często się pojawia. Odpowiedź...
Wycieczka na Islandię - Co warto zobaczyć?
Islandia, kraj ognia i lodu, jest miejscem, które zachwyca swoją niezwykłą przyrodą i krajobrazami, jakich...
Jak wybrać odpowiednią pojemność plecaka turystycznego?
Podróżowanie to pasja, która pozwala nam odkrywać nowe miejsca, poznawać różne kultury i tworzyć niezapomniane...
Nie tylko na kajak – torba wodoszczelna
W co spakować swoje rzeczy, aby pozostały one suche podczas kajakowe spływu czy żeglowania? Wszechobecna...