Zaplanuj wakacje zimą – 7 kroków do udanego wypoczynku

Od wielu lat biura podróży odnotowują wzrost sprzedaży wycieczek na lato w okresie zimowym. Potwierdzają to także dane Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, z których wynika, że w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost sprzedaży oferty wakacyjnej na 2014 rok sięgnął niemal 50 proc. Jednak w zależności od tego, gdzie będziemy wypoczywać, warto dokładnie zastanowić się nad wyborem sprawdzonego biura podróży.

Pierwszy kwartał jest dobrym okresem na planowanie wakacyjnego urlopu, a biura podróży nie mogą narzekać na brak klientów, tym bardziej, że zachęcają ich atrakcyjnymi rabatami i promocjami. Dlatego też wielu Polaków już w na początku roku planuje swój wakacyjny urlop. Decydując się na wycieczkę z biurem podróży, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych zasad.

Po pierwsze – upewnij się czy firma działa legalnie i jest wypłacalna

Informację o tym, czy wybrane przez nas biuro turystyczne prowadzi legalną działalność możemy sprawdzić na stronie resortu sportu i turystyki www.turystyka.gov.pl, gdzie znajdziemy Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.  To, że firma znajduje się w specjalnym rejestrze jest potwierdzeniem tego, że prowadzi ona działalność zgodną z prawem. Warto również sprawdzić kondycję finansową firmy i jej wypłacalność. Możemy tego dokonać za pośrednictwem dostępnych na rynku biur informacji gospodarczej.

Po drugie – sprawdź ważność terminu polisy ubezpieczeniowej

Taka polisa wydawana jest na 12 miesięcy – co nie oznacza, że obejmuje ona rok kalendarzowy. Dokładny termin upływu gwarancji ubezpieczeniowej znajdziemy na wspomnianej już stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki. To niezwykle ważne, ponieważ w razie jakichkolwiek problemów firma ubezpieczeniowa pomoże nam wrócić do kraju. – Warto sprawdzić również wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, z której w razie upadku biura podróży pokrywane są koszty związane z powrotem turystów do kraju. Dane te można znaleźć pod adresem www.turystyka.gov.pl – mówi Waldemar Sokołowski, Prezes Rzetelnej Firmy.

Po trzecie – skorzystaj z porad znajomych

Wiele informacji i odpowiedzi na nurtujące nas pytania znajdziemy na forach internetowych poświęconych m.in.: turystyce. Warto sprawdzić informacje na stronach konkretnych hoteli, polecanych przez operatora: jak wyglądają pokoje, a jak standard łazienek czy hotelowa obsługa. Warto też przejrzeć fora i strony na temat konkretnych krajów czy regionów, aby poznać warunki tam panujące i nie być zaskoczonym jakością wyżywienia. Pamiętajmy jednak, że powtarzająca się ilość negatywnych wpisów o biurze podróży powinna wzbudzić naszą czujność. – Warto pamiętać o tym,  że lepiej korzystać z usług firm, które już długo działają na rynku, bo są doświadczone i bardziej odporne na ewentualne kryzysy – podkreśla Sokołowski.

Po czwarte – upewnij się, co zawiera cena

Jeśli cena wycieczki jest bardzo atrakcyjna, zwróćmy uwagę, co ona dokładnie obejmuje. Czy jest w niej zawarty przejazd, opłaty lotniskowe, nocleg, wyżywienie – i w jakim zakresie, bilety wstępu. Coraz częściej można spotkać się z wycieczkami bez wliczonych cen wyżywienia czy opłat dodatkowych związanych z przelotem i bagażem – biura pozostawiają klientom wybór w tych kwestiach. Należy zatem wcześniej upewnić się, jakie są konkretne warunki cenowe wyjazdu, by z nie dać się oszukać i uniknąć niespodzianek, że czegoś nie doczytaliśmy.

Po piąte – czytaj warunki umowy

Kiedy już wybierzemy biuro podróży i konkretną wycieczkę, przeczytajmy uważnie umowę. Jest ona podstawą do ewentualnych roszczeń w sytuacji, gdy planowany wyjazd nie spełnia naszych oczekiwań. Każda umowa oprócz nazwy organizatora powinna zawierać cenę (z wyodrębnieniem tego, co w sobie zawiera), termin, miejsce pobytu lub trasę zwiedzania, rodzaj transportu, ubezpieczenia oraz procedurę reklamacji. Sprawdźmy również, kto jest wyznaczoną osobą do kontaktu na miejscu, z którą będziemy mogli wyjaśniać wszelkie możliwości. Uchroni nas to przed kłopotliwymi i niepotrzebnymi sytuacjami.

Po szóste – ubezpieczenie to podstawa

Organizator wyjazdu turystycznego ma obowiązek ubezpieczenia uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz kosztów leczenia – taki zapis powinien obligatoryjnie pojawić się w zapisie umowy. Jednak jest to ubezpieczenie podstawowe, dlatego warto wykupić sobie dodatkowe ubezpieczenie dopasowane do swoich potrzeb. Warto też zastanowić się nad dodatkowym ubezpieczeniem na wypadek rezygnacji z wyjazdu – bardzo często z przyczyn niezależnych od nas nie możemy skorzystać z opłaconej wycieczki. Takie ubezpieczenie zagwarantuje nam zwrot kosztów.

Po siódme – sprawdź gwarancję finansową wykupioną przez biuro, bo nie wrócisz spokojnie z urlopu

Nie możemy mieć pewności, że biuro podróży, na które się zdecydowaliśmy, nie zbankrutuje. Pamiętając jednak o tym, by sprawdzić wartość gwarancji finansowej naszego biura zwiększymy swoją szansę na to, że spokojnie wrócimy z urlopu, tak jak nas o tym zapewniano.

Do tej pory każdy operator turystyczny miał obowiązek przekazać marszałkowi województwa oryginał gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej. Na podstawie tych dokumentów, w przypadku bankructwa danego biura, można było sprowadzić klientów do kraju oraz wypłacić im należne kwoty, w przypadku nie wywiązania się operatora z umowy. Jednak jak pokazują ostatnie doniesienia z mediów, marszałkowie województw nie będą już sprowadzać turystów do kraju, jeżeli gwarancja wykupiona przez bankruta okaże się niewystarczająca. W kwietniu zeszłego roku resort finansów podwyższył wymagane prawem gwarancje, które powinny wykupić biura podróży, ale w opinii marszałków województw turyści wciąż nie są odpowiednio zabezpieczeni.

Jeżeli koszty biura podróży przekroczą kwotę wykupionej przez organizatora gwarancji finansowej, wówczas, w sytuacji, gdy marszałek województwa będzie chciał sprowadzić turystów do kraju, może okazać się, że będzie działał wbrew prawu. A to oznacza, że może nie otrzyma zwrotu wyłożonych środków – mówi Waldemar Sokołowski, Prezes Rzetelnej Firmy. – Dla turystów oznacza to tyle, że pozostają z tym problemem zupełnie w osamotnieniu.

W takiej sytuacji nie pozostaje wówczas nic innego, jak tylko to, by wyjeżdżając na urlop pamiętać o zabraniu ze sobą środków, które umożliwią nam bezpieczny powrót do domu, na wypadek, gdy biuro podróży zbankrutuje.

Pamiętajmy, aby podczas planowania wakacyjnego urlopu, wziąć pod uwagę powyższe wskazówki. Będziemy mieli pewność, że nasz urlop obejdzie się bez przykrych niespodzianek.

O Rzetelnej Firmie

Rzetelna Firma to program, który promuje uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy i w prowadzeniu biznesu kieruje się zasadami Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm. Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. W programie uczestniczy w tej chwili ponad 48 000 firm reprezentujących niemal wszystkie branże krajowej gospodarki.


PR

No posts found